نگهداری مواد غذایی در یخچال سرعت تخریب آن را کاهش می‌دهد، به این ترتیب که سرعت رشد میکروب‌ها و واکنش‌های شیمیایی نظیر واکنش‌های آنزیمی که بیشترین دلایل اصلی فساد مواد غذایی هستند، در یخچال به حداقل می‌رسد. یکی از نکاتی که باید در مورد یخچال به ذهن بسپاریم این است که دما در بخش‌های مختلف یخچال متفاوت است. معمولا طبقات بالایی سردتر هستند و طبقات پایینی دمای بالاتری دارند. با وجود این در دستگاه‌های مدرن‌تر تقریبا دما در تمامی طبقات مشابه است. برای این‌که از دمای بخش‌های مختلف دستگاه خود مطلع شوید، بهتر است دفترچه آن را مطالعه کنید. در ادامه چند نکته مهم را مرور می‌کنیم:
کد خبر: ۱۱۲۳۸۸۸

بهتر است برای اطمینان از کارکرد صحیح یخچال از دماسنج استفاده و هر چند وقت یکبار دمای آن را کنترل کنید.

از تجمع مواد غذایی در یخچال بپرهیزید و اجازه دهید هوا براحتی در یخچال به چرخش در آید.

برخی افراد مانند زنان باردار، بیماران پیوندی و افرادی که دارای اختلالات ایمنی هستند، باید به مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال دقت کنند. برخی گونههای میکروبی سرمادوست از قبیل لیستریا قادرند در یخچال رشد کرده و مسمومیتهای خطرناکی را ایجاد کنند.

گوشت خام شامل انواع گوشت قرمز و ماکیان میشود. در صورتی که میخواهید آنها را در یخچال نگهداری کنید، اگر آنها را داخل پوشش قرار دهید فقط تا سه روز و اگر بدون پوشش باشد تا 5 روز قابل نگهداری خواهند بود. قرار دادن این محصولات در پوشش به رشد برخی میکروارگانیسمها در بخشهای سطحی کمک میکند و باعث لزج شدن سطح آنها میشود. نگهداری گوشت بدون پوشش در مدت طولانی، با خشک شدن سطحی آن همراه است که اگرچه از رشد میکروبها جلوگیری میکند، اما ممکن است با تغییرات رنگی نامطلوبی در محصول همراه شود. گوشت چرخ شده، جگر، کلیه و قلب، ماکیان و غذاهای دریایی حامل بار میکروبی بسیار بالایی هستند که معمولا در دمای یخچال رشد میکنند. بنابراین در صورتی که مجبور به نگهداری آنها در یخچال هستید، حتی الامکان آنها را در سردترین نقطه (دمای حدود صفر درجه سانتیگراد) یخچال حداکثر به مدت سه روز قرار دهید.

گوشت، مرغ و غذاهای دریایی پخته در صورتی که قرار است مصرف نشوند، باید بسرعت در یخچال قرار گیرند. آنها را برای مدت زمان طولانی روی میز رها نکنید (بیشتر از یک ساعت). قسمتهای گرم مواد غذایی میکروبها را به رشد تشویق میکنند. این میکروبها ممکن است توسط دست یا حتی از هوا به ماده غذایی در حال سرد شدن منتقل شوند. گوشت پخته شده را پس از اندکی سرد شدن بدون پوشش در یخچال قرار دهید تا بسرعت سرد شود. در صورتی که در یخچال شما گوشت خام وجود دارد، برای جلوگیری از آلودگی ثانویه، بهتر است گوشتهای پخته شده را در طبقات بالاتری قرار دهید. اگر حجم غذای پخته زیاد است، بهتر است ابتدا آن را به بخشهای کوچکتری تقسیم کنید چرا که مدت زمان زیادی نیاز است تا دمای بخشهای مرکزی آن به دمای یخچال برسد. در صورتی که نمیخواهید گوشت پخته شده را سه تا چهار روز بعد مصرف کنید، باید آن را فریز کنید.

برخی میوهها بویژه میوههای گرمسیری نظیر موز و آناناس به سرما حساس هستند و نباید در یخچال نگهداری شوند. سیب زمینی و پیاز نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و باید آن را در جای خنک، تاریک و دارای تهویه قرار دهید تا جوانه نزند. سیب زمینی را از کیسههای پلاستیکی خارج کنید و ترجیحا در کیسههای کاغذی یا جعبه یا ظرفهای سوراخدار نگهداری کنید.

سیب، گلابی، توتفرنگی و میوههای هستهدار را ابتدا در یخچال خنک و سپس در کیسههای پلاستیکی سوراخ دار قرار دهید تا آب کمتری را از دست بدهند. بهترین محل برای نگهداری هلو یخچال است و بافت آن را بخوبی حفظ میکند. مرکبات، خیار، قارچ و بادمجان در دمای یخچال سریع رطوبت خود را از دست میدهند. لذا بهتر است آنها در یخچال به حالت پوششدار قرار بگیرند. همیشه میوههای آسیب دیده و کپک زده را از بقیه جدا کنید، چرا که زمینه رسیدن سریعتر و پیر شدن دیگر میوهها را فراهم میکنند. در پایان اینکه نگهداری میوههایی که بخشی از آن کپک زده یا صدمه دیده در دماهای کمتر کمکی به افزایش دوره نگهداری آنها نمیکند پس سریعتر آنها را از یخچال خارج کنید.

دکتر مریم قادری

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها