روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شده است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند توافقنامه شرکت بوئینگ و ایران را باطل کند. این روزنامه صهیونیستی در گزارشی به قلم « میچل ویلنر » در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت دونالد ترامپ در حال اجرای طرحی است که قرارداد شانزده میلیارد دلاری ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ را ابطال کند.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۲۳
طرح ترامپ برای ابطال توافقنامه بوئینگ و ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در صورت تحقق این طرح ترامپ، توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. سال گذشته زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا راهبرد جدید خود را درباره ایران اعلام کرد مقام های دولت وی اعلام کردند که او با توافق میان تهران و شرکت بوئینگ مخالفت خواهد کرد. در حال حاضر هم مقام های دولت آمریکا اسنادی را ارائه می کنند که نشان می دهند ترامپ با توافق تهران و شرکت بوئینگ مخالفت خواهد کرد.

روز پنجم فوریه مقام های آمریکایی تلاش های شرکت ماهان از زیرمجموعه های ایران ایر را برای دور زدن تحریم های آمریکا افشا کردند. مقام های آمریکا می گویند شرکت ماهان ایر تسلیحات و نیروهای ایرانی را برای حمایت از بشار اسد به سوریه منتقل می کند. بنابر گزارش بخش تجارت آمریکا، شرکت ماهان ایران در طول سالیان اخیر به دفعات با نام شرکت های ترکیه ای برای خرید تجهیزات و قطعات هواپیماهای تولید شده در آمریکا اقدام کرده است.

«میرا ریچارد» وزیر تجارت آمریکا در این خصوص گفت: اقدامات کنونی ما حامل این پیام است که تجارت و تعاملات تجاری با ایران به معنای نقض قوانین صادراتی آمریکا است و به هیچ وجه ما این نوع تعاملات را نخواهیم پذیرفت. وی افزود، شرکت ها و شهروندان ترکیه که در تعاملات تجاری با ایران نقش داشته اند با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه خواهند شد. ریچارد تاکید کرد، «اداره صنعت و امنیت» با قاطعیت شرکت هایی که تلاش می کنند با ارائه اطلاعات نادرست به نمایندگی از ایران با شرکت های آمریکایی تعاملات تجاری داشته باشند برخورد خواهند کرد.

تهران اعلام کرده است ابطال توافقنامه خرید هواپیما از بوئینگ به معنای نقض توافق هسته ای سال دو هزار و پانزده خواهد بود. این توافقنامه اجازه داده است که هواپیماهای مسافربری و قطعات مورد نیاز هواپیماهای مسافربری به ایران فروخته شود. اما دولت دونالد ترامپ و بسیاری از اعضای کنگره به این نتیجه رسیده اند که اقدامات شرکت هواپیمایی ماهان در سوریه باعث شده است که ماهیت این شرکت به عنوان یک شرکت هواپیمایی و غیرنظامی زیرسئوال برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها