دور تازه بارندگی، سبب طغیان و بالا آمدن آب رودخانه سیمینه رود بوکان در آذربایجان غربی شده است با این حال به دلیل آمادگی قبلی، همه چیز در کنترل قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۲۳۷۶۱
سیمینه رود طغیان کرد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر شورای مدیریت بحران شهرستان بوکان ضمن اعلام این مطلب گفت: بارش مداوم باران موجب شده که حجم آب سیمینه رود به 165 متر مکعب بر ثانیه افزایش یابد.

سلطان رحمانی افزود: بر اساس پیش بینی ها، احتمال دارد حجم آب ورودی به بستر سیمینه رود به بیش از 200 متر مکعب نیز برسد.

وی ادامه داد: امسال به علت عوامل محیطی و انسانی در ژرفا و عرض و برداشت رسوبات رودخانه ای از جمله شن و ماسه، عمق رودخانه افزایش پیدا کرده و طغیان امسال سیمینه رود تنها خسارت های جزیی در پی داشته است.

رئیس اداره هواشناسی بوکان نیز گفت: در 48 ساعت گذشته 55 میلیمتر بارش در این شهرستان به ثبت رسیده که موجب خوشحالی مردم به ویژه روستاییان و کشاورزان شده است.

اسماعیل کامیاب افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 181میلیمتر بارندگی در بوکان ثبت شده که نسبت به سال گذشته 12 درصد بیشتر است.

این در حالی است که افزایش آب رودخانه فصلی سیمینه رود و طغیان آن در این ماه از سال، نوید جاری شدن دایمی سیمینه رود را می دهد که این موضوع خوشحالی کشاورزان را در پی دارد.

برخی شهروندان بوکانی با حضور در حاشیه رودخانه، شکرگزاری به درگاه الهی به جا آوردند.

شدت جریان این رودخانه در برخی مسیرهای گذر در شهر بوکان سبب شد آب وارد معابر و خیابان های حاشیه ای شود که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

گفتنی است؛ شهرستان بوکان دارای 2 رودخانه سیمینه رود و زرینه رود است که از داخل و حاشیه این شهر گذر می کند.

با توجه به خشکسالی های پیاپی از سال 1385 تاکنون رودخانه سیمینه رود از حالت دائمی خارج و به رودخانه فصلی تبدیل شده است.

سیمینه رود یکی از رودهای مهم آذربایجان غربی است که از کوهستان های منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می ریزد.

طول سیمینه ‌رود 200 کیلومتر و گستره حوضه آبگیر آن در محل 'داشبند' 2090 کیلومتر مربع و میانگین آب سالانه آن برابر 640 میلیون متر مکعب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها