گپی با اوپرا وینفری

سواری با اتوبوس

از اوپرا وینفری به عنوان ثروتمندترین هنرمند آفریقایی‌تبار آمریکا نام می‌برند. اگر موفق ترین مجری تلویزیونی چند دهه اخیر قاب کوچک تلویزیون نباشد، یکی از موفق‌ترین آنهاست.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۸۱

در بین جامعه آفریقایی‌تبار آمریکا شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دارد. اما منتقدان نظری دوگانه نسبت به اوپرا وینفری دارند.

برخی از او به‌عنوان یک روشنفکر اسم می‌برند، اما برخی دیگر معتقدند سواد چندانی ندارد و فقط یک مجری و سرگرمی‌ساز موفق و با‌استعداد است. هر چه باشد، تا به حال بیش از 70 بار نامزد دریافت جوایز مختلف تلویزیونی و سینمایی شده، که دوتای آنها به مراسم اسکار اختصاص دارد. تا به امروز هم موفق به دریافت 49 مورد این جوایز شده است.

وینفری رمز موفقیت کاری خود را چنین توضیح می‌دهد: «شانس و موفقیت یعنی این‌که آدم خودش را برای ملاقات با فرصت‌ها و استفاده از آنها آماده کند. این واقعیتی است که شانس در خانه همه را می‌زند و فقط باید بتوانیم از فرصتی که نصیبمان می‌شود، بهره درست را بگیریم. آنچه بیشتر از هر چیز اهمیت دارد، این است که در درون خود چه حس و احساسی داریم. زمانی که در درون خود احساس زیبایی کنیم و همه چیز را زیبا ببینیم، زیبایی بیرونی هم خودش را به ما نشان می‌دهد.»

قصد بازنشستگی ندارم

هنرمند 63 ساله سینما، تئاتر و تلویزیون چند روز قبل جایزه ویژه سیسیل بی‌دومیل مراسم گلدن‌گلوب را گرفت. اما با اصرار می‌گوید که نه پیر است و نه قصد بازنشستگی دارد! با این حال، سال 2011 برنامه پربیننده خود در تلویزیون را رها کرد. از زمان پخش این برنامه در سال 1986 تا آخرین اپیزود آن، نمایش این زن سیاهپوست یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بود. به گفته خودش:« یک جایی باید این برنامه تمام می‌شد. نمی‌شد تا ابد آن را ادامه داد! فرصت تازه‌ای می‌خواستم تا به کارهای دیگر برسم. مهم‌ترین‌شان تهیه‌کنندگی و بازیگری در سینما و تلویزیون است.

آن برنامه تلویزیونی و حضور در جلوی دوربین، تمام وقتم را گرفته بود و اجازه هیچ کار دیگری را به من نمی‌داد. زمانی که کارم را شروع کردم، امیدوار بودم بتوانم در حد متوسطی موفق شوم و برای تعدادی از سفیدپوستان خوب کار کنم. اما شانس آن را داشتم که هم خیلی موفق شوم
و هم تعدادی از سفیدپوستان خوش‌فکر برایم کار کنند!»

وینفری گرچه به‌عنوان یک مجری بسیار موفق شناخته شده، اما بازیگری قابل هم هست. اولین‌بار استیون اسپیلبرگ بود که هنر بازیگری او را کشف کرد و نقشی به او در «رنگ ارغوانی» داد.

این درام ضد تبعیض نژادی سال 1985 اکران عمومی شد و استقبال منتقدان و روشنفکران را
در پی‌داشت. «باید از اسپیلبرگ تشکر کنم که به من فرصت داد تا خودم را ثابت کنم. کارگردان بزرگی است و خیلی خوب بازیگرانش را هدایت می‌کند. صادقانه بگویم، تا قبل از همکاری با او چیز زیادی درباره بازیگری نمی‌دانستم. کار در جلوی دوربین او، درس‌های بسیار زیادی به من داد و کمک کرد رو به جلو حرکت کنم. فلسفه ام این است که در هر لحظه‌ای باید تمام تلاشت را انجام دهی تا بهترین کار را ارئه کنی و بهترین نتیجه را بگیری. این کمک می‌کند تا در قدم بعدی، در مکان و جایگاه بهتری قرار بگیری.

در این باره، پرسش اصلی و ضروری این نیست که چقدر مشغول و درگیر کار هستی. باید بپرسی درگیر و مشغول چه کاری هستی؟ آیا مشغول انجام کاری هستی که کاملا راضی‌ات می‌کند؟ همیشه داشتن بهترین چیزها الزاما به‌معنای آن نیست که بهترین زندگی را داری.»

احتمال بازگشت به تلویزیون

وینفری احتمال بازگشت به تلویزیون و ادامه کار مجری‌گری را بعید نمی‌داند، اما آن را در آینده نزدیک محتمل نمی‌بیند: «می‌خواهم کارهای تازه کنم. هر روز با امکانات تازه‌ای برای کار روبه‌رو می‌شویم و شانس و امکان آن را داریم که چیزهای تازه را کشف کنیم. هر روز چیز تازه‌ای یاد می‌گیرم و این یعنی آن که می‌توان کارهای تازه را تجربه کرد. به جایی رسیده‌ام که می‌توانم آن کارهایی را انجام دهم، که قبل از این فکر می‌کردم توان انجامشان را ندارم. شکست می‌خورم، اما دست از تلاش برنمی‌دارم. دوباره تلاش می‌کنم. سعی‌ام این است که بار دوم آن کار را بهتر از قبل انجام دهم. فقط آنهایی شکست نمی‌خورند، که هیچ وقت کاری را انجام نمی‌دهند.»

به گفته وینفری برای کسب موفقیت در هالیوود باید تلاش سختی کرد. این تلاش برای هنرمندان رنگین‌پوست، چند برابر است. با وجود این، به این نکته مهم اشاره می‌کند که سیاهپوستان در حال حاضر موفقیت‌های بسیار بزرگی در جلو و پشت دوربین کسب کرده اند: «در زمان موفقیت و خوشی، همه کنار آدم هستند. اما باید دید در زمان سختی هم کسی دور و برت هست یا نه. خیلی‌ها می‌خواهند با تو در لیموزین سواری کنند. اما تو به‌دنبال کسانی هستی که وقتی لیموزینت خراب می‌شود، همراه تو سوار اتوبوس شوند.»

در انتظـار بهـار

تماشاگران سینما بهار سال جاری میلادی، اوپرا وینفری را در یکی از مهم‌ترین نقش‌های سینمایی‌اش خواهند دید. «چروکی در زمان» یک اکشن ماجراجویانه و فانتزی علمی ـ تخیلی است، که کمپانی والت‌دیزنی تهیه‌کننده‌اش است. با وجود حضور چند بازیگر سیاهپوست در فیلم، نمی‌توان آن را در رده کارهای اجتماعی و معترض ضد نژادپرستانه قلمداد کرد. داستان فیلم که برگرفته از نوول پرخواننده‌ای به همین نام است، درباره دختر نوجوان سیاهپوستی است که پدر دانشمندش یک روز ناپدید می‌شود. یک نیروی بدذات فضایی پدر این دختر را گروگان گرفته و او باید با کمک چند نفر، پدرش را نجات دهد. اوپرا وینفری در داستان فیلم، پری مهربانی است که به یاری این دختر نوجوان می‌آید. وینفری این نقش را گامی تازه در کارنامه سینمایی خود ارزیابی می‌کند. او در کنار کریس پاین و ریس ویترزپون، نقش‌های اصلی فیلم را به عهده دارند. چروکی در زمان با هزینه بالای خود، امید به استقبال تماشاگران سینما دارد. برای تولید این اکشن فانتزی، حدود 106 میلیون دلار هزینه شده است. نکته جالب این که، خود وینفری هم یکی از تهیه‌کنندگان آن است.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها