کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نوسازی می شود

طرح دیزلی برای نجات محیط زیست

رئیس‌جمهور، توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل تردد انواع خودروها را عامل مهمی در بهبود محیط‌زیست دانست و با تاکید بر این‌که طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل، گام بزرگ دولت برای بهبود محیط‌زیست است، گفت: رفاه و آلودگی هوا همراه با صنعتی‌شدن است، اما محیط‌زیست و سلامت مردم باید اولویت اصلی باشد.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۲۷

به گزارش جامجم، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در همایش طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای و درون شهری و طرحهای اشتغالزایی، با بیان اینکه خودروهای فرسوده باید بهطور کامل از رده خارج شود، افزود: ما برای نوسازی خودروهای فرسوده، علاوه بر محیطزیست به صرفهجویی انرژی هم توجه داریم. رئیسجمهور با اشاره به اینکه امروز در دنیا کشورهایی هستند که در شرایط آلودگی چند روز اجازه تردد به خودرو نمیدهند، ادامه داد: اگر در کشور ما ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط لازم و امکانات مناسب را برای ارائه سرویس قابل قبول داشته باشد، میتوانیم به جای آنکه مدارس تعطیل شود، تردد خودروها را محدود کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به آلودگی هوا در تهران که از سوی تردد کامیونها در شب و اتوبوسها و سرویس ادارات ایجاد میشود، عنوان کرد: متأسفانه سرویس حمل و نقل عمومی ما هم دچار مشکلات فراوانی است و همه دستگاهها باید در راستای حل این مشکلات کمک کنند و نباید فقط سازمان حفاظت محیطزیست را در این خصوص مسئول بدانیم.به گفته رئیسجمهور، اقدامات در راستای نوسازی ناوگان فرسوده با کندی همراه است و این نمیتواند ما را به مقصود و هدفی که در نظر داریم، برساند .‌‌

رئیسجمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم موضوع اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده را تا پایان فعالیتش ادامه میدهد، گفت: امروز در کلانشهرها بخش اعظمی از آلودگی هوا بهخاطر سوختی است که مصرف میشود و دولت با تلاش مردم در حال انجام اقداماتی است تا بتواند قدم به قدم آلودگیها را به طور سالانه کاهش دهد. دکتر روحانی خارج کردن خودروهای فرسوده و آلودهکننده را اولین گام در راستای حفظ محیطزیست عنوان کرد و گفت: ما میخواهیم تا اصل صرفهجویی در انرژی را در کنار اصل حفاظت محیطزیست ضمیمه کنیم.

رئیسجمهور با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده، روزانه 5/5 میلیون بشکه نفت یا معادل آن در کشور مصرف میشود، افزود: اگر در این میزان صرفهجویی شود، به همان نسبت صادرات و درآمد ارزی کشور بیشتر خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: در این راستا وزیر نفت باید بهگونهای برنامهریزی کند که نتیجه آن کاهش مصرف باشد و وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در راستای تولید خودروهای کممصرف تلاشکند. وزیر راه و شهرسازی باید در زمینه اصلاح جادهها تلاش کرده و بانک مرکزی نیز کمکهای لازم را ارائه دهد چرا که تلفیق این اقدامات باعث کاهش آلودگیها، افزایش درآمدها و ایجاد تحول بزرگ در صنعت خواهد شد. رئیسجمهور با بیان اینکه با ایجاد تحول در صنعت خودروسازی بویژه تولید کامیونهای به روز، اشتغال نیز افزایش مییابد، اظهار کرد: ما باید خود را برای صادرات کامیون به کشورهای منطقه آماده کنیم و این در حالی است که امروز در زمینه تولید و صادرات اتوبوس به کشورهای همسایه قدمهای خوبی برداشتهایم و در زمینه خودروسازی، متخصصان کشور مهارتهایی دارند که میتواند به صادرات خودرو منجر شود.

دکتر روحانی افزود: در اجرای این طرح افرادی که خودروی فرسوده خود را برای نوسازی میدهند، حدودا 50 درصد قیمت خودرو را میدهند که از این میزان حدود 20 درصد توسط مالک خودرو و بقیه نیز از طریق تسهیلات با بازپرداخت 60 ماهه انجام میشود. دکتر روحانی ادامه داد: در مقابل دولت به عاملیت بانک مرکزی، بخش خرید خارجی قطعات و ارائه تسهیلات به خریداران خودروهای جایگزین را ضمانت میکند. کسانی که در این طرح خودروی فرسوده خود را جایگزین میکنند بهطور متوسط حدود 50 درصد قیمت را پرداخت میکنند که 20 درصد سهم آورده آنها و 30 درصد نیز تسهیلات بانکی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها