این برنامه هر روز ساعت 17 از رادیو معارف پخش می‌شود

زندگی مومنانه «به رنگ خدا»

برنامه سازان رادیو معارف در برنامه «به رنگ خدا» درصدد هستند با محوریت قرآن و احادیث، راه زندگی دینی را به مخاطبان خود نشان بدهند. این برنامه رادیویی به مدت یک هفته، مخاطبان را بر سفره آیات الهی و هفته دیگر بر خوان کلام عترت می‌نشاند.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۵۵
زندگی مومنانه «به رنگ خدا»

بیان ثواب اعمال، تهدیدهای زندگی با حضور کارشناسان مذهبی، نگاه روان‌شناسانه به زندگی، پخش تلاوت‌های زیبا و شنیدنی، داستان‌هایی از زندگی بزرگان، پخش آیتم‌های حکیمانه که به سخنان بزرگان در خصوص موضوع برنامه اختصاص دارد و... بخش‌های مختلف برنامه را شامل می‌شود. تلفن‌های شنوندگان و پخش گزارش از استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر بخش‌های متنوع برنامه به رنگ خداست که شنبه تا پنجشنبه به صورت زنده از ساعت 17 به مدت یک ساعت و 20 دقیقه پخش می‌شود.

آسیبشناسی فضای مجازی

روح ا... اسماعیلی، یکی از تهیه کنندگان برنامه به رنگ خدا درباره اهداف این برنامه به جامجم گفت: این برنامه از فروردین ماه 94 روی آنتن شبکه رادیو معارف رفته و ماموریت این برنامه عصرگاهی و اذانگاهی، ترویج سبک زندگی مومنانه در پرتو قرآن و عترت است. این برنامه دو گروه برنامهساز دارد که یک هفته اختصاص به یک آیه شریفه قرآن دارد و هفته دیگر به حدیثی از ائمه اطهار.

وی ادامه داد: برنامه به رنگ خدا در نیمه اول سال، ساعت 19 و 15 دقیقه و نیمه دوم ساعت 17 روی آنتن میرود و تلاش میکنیم سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، ترویج بدهیم. ضمن این که آیات کاربردی از قرآن کریم را انتخاب میکنیم و هدف، ملموس کردن این آیات در زندگی روزمره است. خوشبختانه تا امروز هم بازخورد خوبی از شنوندگان داشتهایم و تماسهای گرفته شده با روابط عمومی رادیو معارف و رسانه ملی نشان میدهد برنامه موفق بوده و شنوندگان از آن رضایت دارند.

این تهیهکننده با اشاره به ویژگیهای برنامه توضیح داد: برنامه به رنگ خدا تعاملی است و شنوندگان از شهرهای مختلف با ما در تماس بوده و پاسخگوی سوالاتی هستند که در برنامه طرح میشود. در واقع از مشارکت شنوندگان استفاده میکنیم. همچنین توجه ویژهای هم به فضای مجازی داریم و با حضور کارشناسان به آسیبهای فضای مجازی و راهکارهای بهره صحیح از آن میپردازیم.

اسماعیلی درباره آیتمهای متنوع برنامه توضیح داد: تلاش میکنیم در قالب آیتمهای متنوع، فضای مفرحی برای شنوندگان ایجاد کنیم. آیتم «رنگ خدا در کار من» اختصاص به شغلهای مختلف دارد و رنگ خدایی را در مشاغل گوناگون بررسی میکنیم و این که چه اتفاقاتی در کار باعث میشود از آن فاصله بگیریم. از سوی دیگر، از سخنان بزرگان و علمای اخلاق هم استفاده میکنیم و به غنای برنامه میافزاییم. در برنامه به رنگ خدا، کارشناسان برجسته دینی و رسانهای حضور دارند که این هم به غنای برنامه کمک کرده است. به مناسبتها توجه میکنیم و آیات را متناسب با مناسبتهای ملی و مذهبی انتخاب و با نگاه اجتماعی تقدیم شنوندگان میکنیم.

وی درباره انتخاب حمید سوری برای اجرای برنامه گفت: ما سعی کرده ایم از ویژگیهای برنامه عصرگاهی غافل نشویم و با توجه به این که موسیقی در رادیو معارف پخش میشود، یکی از راهکارها این است که گوینده یک اجرای پر نشاط برای شنوندگان داشته باشد که حمید سوری این ویژگی را دارد. ضمن این که لحن و گفتار او در برنامه صمیمی است و تلاش میکند لحظات مفرحی برای شنوندگان به وجود بیاورد.

این تهیه کننده درباره مشارکت مخاطبان نیز گفت: شنوندگان در موضوع برنامه مشارکت کرده و نظراتشان را به ما اعلام میکنند. همچنین پیامکهای ارسال شده و تماسهای تلفنی نشان میدهد برنامه مورد توجه شان قرار گرفته است.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا برای آینده تغییراتی در آیتمهای برنامه اعمال میکنید یا نه، توضیح داد: ما همیشه به تنوع آیتمها توجه میکنیم. موضوعات برنامه هم به صورت سه ماهه بسته شده و هر شش ماه آیتمهای جدید افزوده میشود. بنابراین آیتمهای جدیدی از سال آینده و از 15 فروردین سال آینده که دوباره روی آنتن برود، اضافه خواهد شد.

بوی قرآن در برنامه

حمید سوری، یکی از گویندگان برنامه به رنگ خدا در پاسخ به این سوال که برنامه به رنگ خدا چه ویژگیهایی داشت که شما را برای اجرا ترغیب کرد، توضیح داد: قبل از پاسخ دادن به این سوال از روزنامه جامجم قدردانی میکنم که توجه ویژهای به رادیو دارد. در آغاز به کار به رنگ خدا، جواد محمدی، گوینده خوب رادیو در برنامه حضور داشتند و بعد از آن دوستان به من لطف داشتند و خواستند در خدمت شان باشم. آنچه من را برای اجرا ترغیب کرد، قرآنی بودن برنامه است.

وی ادامه داد: در یک هفته در میانی که من گویندگی برنامه را به عهده دارم، یک آیه قرآن را مدنظر قرار میدهیم و درباره آن صحبت میکنیم. برکت آیه قرآن در برنامه به چشم میخورد و همین برایم خیلی شیرین است که برنامه بوی قرآن میدهد. در ضمن این برنامه نگاه اجتماعی هم به آیات قرآن دارد.

این گوینده با اشاره به تماسهای مخاطبان خارج از کشور و دانلود برنامه توضیح داد: خوشبختانه برنامه میان مخاطبان با اقبال خوبی روبهرو شده است. پیامهای ارسال شده و تماسها این ادعا را ثابت میکند. همین به من به عنوان گوینده انرژی میدهد که با نشاط و شور بیشتر برنامه را اجرا کنم. هدف ما این است مردم زمان برگشت به منزل به برنامه گوش بدهند و انرژی بگیرند.

انتقال مفاهیم قرآن در قالب ضربالمثل و داستان

حمید سوری، گوینده برنامه به رنگ خدا در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در اجرا بداهه دارید، به جامجم توضیح داد: متن در یک برنامه رادیویی اهمیت بسزایی دارد و به خاطر ذات رادیو باید به آن توجه کرد. نویسنده برنامه به رنگ خدا هم زحمت زیادی میکشد و تلاش میکند متنهای زیبایی بنویسد. ما در این برنامه سعی میکنیم مفاهیم قرآنی را در قالب ضربالمثل، داستان و روایات به مخاطب ارائه کنیم تا مباحث برایش ملموستر شود.

وی ادامه داد: من فوق لیسانس رشته فقه و حقوق هستم و در حوزه علمیه هم در سطح عالی تحصیل میکنم. بنابراین مطالعات شخصی زیادی دارم و سعی میکنم لحنم با مخاطبان برنامه صمیمانه باشد و بداهه هم در اجرا داشته باشم. به واسطه پیامکهای برنامه هم از نظرات مردم مطلع میشوم و توجه ویژهای به آنها دارم تا بتوانم به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان، مفاهیم قرآنی را توضیح بدهم.

این گوینده در پایان تاکید کرد: برنامه به رنگ خدا در قالب یک بسته بندی زیبا به مفاهیم قرآن میپردازد. در حالی که اگر مخاطب بخواهد درباره یک موضوع قرآنی بداند باید ساعتها مطالعه کند و با کارشناسان صحبت داشته باشد، اما برنامه به رنگ خدا همه این موارد را در اختیار شنوندگان میگذارد. به همین دلیل فکر میکنم باید توجه ویژهای به رادیو داشته باشیم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها