5 نکته‌ای که باید خانم‌ها در مورد لک پوستی بدانند

چطور لک لک نباشیم!

بسیاری از خانم‌ها دوست دارند پوستی کاملا صاف، بدون جوش و لک داشته باشند و برای رسیدن به این مساله، حاضرند هرکاری را انجام بدهند.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۹۴

از گذاشتن انواع و اقسام ماسک گرفته تا استفاده از لیزر و هزار و یک کار دیگر، شاید همین مساله باعث شده در کنار گرایش خانم‌ها برای داشتن پوستی صاف و بدون لک، روزبه‌روز بر تعداد آگهی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، اضافه شود. اما واقعا چطور می‌توان لک‌های روی پوست را از بین برد؟ این سوالی است که پاسخ آن را باید از دکتر سیمین ابراهیم‌زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی پرسید.

راه‌های دیگری هم هست

برخی مواد غذایی می‌توانند به بهبود کیفیت پوست کمک کنند. در واقع مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌تواند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. میوه‌ها، سبزی‌های قرمز و سبز، برخی از این آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این، خوراکی‌هایی که دارای ویتامین A یا E هستند نیز به سلامت افراد کمک کرده و از ایجاد لک جلوگیری می‌کنند. البته علاوه بر مصرف این خوراکی‌های مفید، باید حتما از ضدآفتاب هم استفاده کرد. برخی میوه‌ها، ماست و سبزی‌ها خاصیت لایه‌برداری دارند و می‌توان از آنها برای بهبود لک کمک گرفت. بهره‌گیری از جعفری، کرفس و لیموترش به شکل ماسک به سلامت پوست کمک می‌کند. البته این ماسک‌ها را باید درست مصرف کرد، چون مصرف غیراصولی آنها می‌تواند باعث ایجاد لک شود. برای مثال، آب جعفری حاوی ماده‌ای به نام «سورالن» است که اگر روی پوست زده شود و فرد در برابر اشعه مضر آفتاب قرار بگیرد، نتیجه عکس می‌دهد و رنگدانه‌های پوستی ایجاد می‌کند. سورالن همچنین می‌تواند باعث حساس شدن پوست شود به همین دلیل اگر فردی می‌خواهد از آب‌جعفری برای بهبود پوست خود استفاده کند، باید از عدم حساسیت مطمئن باشد و بعد از آن هم حتما از ضد آفتاب استفاده کند تا دچار لک نشود.

طبقه‌ات را مشخص کن!

به‌طور کلی، هر ضایعه‌ای که با افزایش رنگدانه همراه شود، لک پوستی نام می‌گیرد و شایع‌ترین لک‌های پوستی، کک و مک‌ها هستند. علاوه بر این، لک ناشی از بارداری، ماه گرفتگی و جای جوش نیز در دسته‌بندی لک‌ها قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان پوست افراد را بر‌اساس رنگدانه به شش دسته طبقه‌بندی کرد. آن دسته از افرادی که پوست خیلی سفیدی دارند و موهایشان نارنجی است، بیش از سایر افراد دچار کک‌و‌مک می‌شوند، این نوع پوست را بیشتر افراد اروپایی دارند. افرادی که در شمال کشور زندگی می‌کنند، پوستی شبیه پوست افراد ساکن در اروپا دارند با این تفاوت که موهای افرادی که در شمال زندگی می‌کنند، نارنجی نیست. افراد با پوست خیلی روشن، در نوع یک و 2 طبقه‌بندی انواع پوست قرار می‌گیرند. پوست‌های تیره در نقطه مقابل پوست‌های روشن قرار دارند و چندان مستعد ایجاد لک نیستند. پوست بیشتر ایرانی‌ها، از نوع 3و 4 محسوب می‌شود البته پوست اغلب افراد ساکن در جنوب کشور، از نوع 5 و 6 است و به نسبت سایر افراد، تیره‌تر به حساب می‌آید.

سمج‌ها از بین می‌روند؟

آن دسته از افرادی که تمایل دارند لک‌های پوستی خود را از بین ببرند باید از پزشک متخصص پوست کمک بگیرند، چون درمان باید با توجه به نوع لک و پوست فرد صورت بگیرد. کرم‌های ضدلک با ترکیبات مختلفی که دارند، می‌توانند علاوه بر لایه‌برداری باعث کاهش ملانین شوند و لک‌های پوستی را از بین ببرند. آن دسته از لک‌هایی که روی لایه سطحی پوست قرار دارند، راحت‌تر درمان می‌شوند، اما لک‌هایی که در لایه عمقی پوست قرار دارند، به آسانی درمان نمی‌شوند. برخی افراد هر دو نوع این لک‌ها، یعنی سطحی و عمقی را با هم دارند که معمولا بعد از بهبود نسبی، دوباره لک‌ها ظاهر می‌شوند. اگر لک‌ها را نتوان با کرم‌های ضد لک درمان کرد، باید از روش‌های دیگری برای از بین بردن آنها بهره گرفت. برای مثال، پزشک متخصص پوست ممکن است از لیزر برای از بین بردن لک کمک بگیرد. البته باید به این نکته توجه داشت که بهره‌گیری از لیزر برای لک‌های بارداری منطقی نیست و می‌تواند باعث تشدید لک‌ها شود. آن دسته از افرادی که دچار لک بارداری شده‌اند، باید از کرم‌های ضدآفتاب به صورت مداوم استفاده کنند و در صورت داشتن اختلال هورمونی به برطرف‌کردن آن اقدام کنند. برای از بین بردن لک‌های پوستی به وسیله لیزر، پزشک متخصص پوست و مو باید ابتدا یک ناحیه کوچک از لک‌ها را به طور آزمایشی لیزر کند، اگر بعد از سه‌چهار هفته تغییرات مثبت در پوست ایجاد شد، قسمت بیشتری از لک‌ها را می‌تواند با لیزر درمان کند. به طور کلی، لک‌های پوستی در زمستان کمرنگ و در تابستان پررنگ‌تر می‌شوند.

پیشگیری با کرم

بسیاری از خانم‌های باردار، به دنبال راهی می‌گردند که دچار لک‌های بارداری نشوند. آنها باید پیش از هر چیز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند. کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از لک باید عیار حفاظتی SPF30 به بالا داشته باشد. خانم‌های باردار باید حتما از ضدآفتاب‌های فیزیکال (این نوع ضدآفتاب‌ها از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب به‌طور غیرشیمیایی محافظت می‌کنند) استفاده کنند. همه خانم‌ها باید هر دو ساعت یکبار به اندازه نصف قاشق چایخوری کرم ضدآفتاب روی پوست خود بزنند تا از ایجاد لک روی پوست خود جلوگیری کنند.

از آفتاب فرار کنید

عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد لک نقش داشته باشند، ولی مهم‌ترین عامل ایجاد لک، اشعه مضر آفتاب است. آن دسته از افرادی که پوست روشنی دارند، با قرارگیری در برابر اشعه مضر آفتاب، به راحتی دچار لک می‌شوند. اما افراد با پوست تیره در برابر اشعه مضر آفتاب مقاوم‌تر هستند البته این به آن معنا نیست که این دسته از افراد می‌توانند بدون دغدغه در برابر نور مضر آفتاب قرار بگیرند. اختلالات هورمونی، عامل دیگری است که می‌تواند باعث ایجاد لک پوستی شود. برای مثال، اختلالات هورمونی مقطعی مانند بارداری می‌تواند باعث ابتلا به لک پوستی شود. لک‌های پوستی معمولا در نقاط برآمده صورت مانند چانه، بینی، گونه‌ها و بین دو ابرو ایجاد می‌شوند. آن دسته از خانم‌هایی که مراقبت‌های پوستی را به خوبی انجام نمی‌دهند و در زمان بارداری از کرم ضدآفتاب مناسب این دوران استفاده نمی‌کنند، براحتی دچار لک می‌شوند. خانم‌های مبتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCO)، گروه دیگری از افراد هستند که به دلیل اختلالات هورمونی می‌توانند دچار لک شوند. علاوه بر این، برخی داروها مانند قرص‌های ضدبارداری هم می‌توانند باعث ایجاد لک پوستی شوند. در نهایت بلوغ نیز با برخی تغییرات هورمونی همراه است که باعث افزایش کک‌و‌مک‌های صورت می‌شود.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها