یک متخصص روماتولوژی گفت: یکی از علائم بروز بیماری روماتیسم، خشکی صبحگاهی مفاصل بدن است، یعنی فرد زمانی که از خواب بیدار می‌شود، نمی‌تواند به راحتی حرکت کند و احساس سفتی و خشکی مفاصل دارد. این بیماری نهایتاً بدون درمان مؤثر منجر به تغییر شکل و نقص در فعالیت اندام‌ها می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۷۹۵۸
خشکی صبحگاهی مفاصل خبر از این بیماری دردناک می‌دهد!/ داروی 60 هزار تومانی یکباره 600 هزار تومان شد

دکتر احمدرضا جمشیدی، رئیس انجمن روماتولوژی ایران در گفت‌و‌گو با جام جم آنلاین بیان کرد: 43 درصد از مردم کشور به دردهای اسکلتی و استخوانی مبتلا هستند. «روماتیسم مزمن مفصلی» شایع ترین نوع روماتیسم در ایران محسوب می شود.

وی علت اصلی بیماری روماتیسم را نامشخص دانست و ادامه داد: ژنتیک و استرس‌های محیطی جزء عواملی هستند که در بروز بیماری های مفصلی بی تاثیر نیستند.

این فوق تخصص روماتولوژی اظهار داشت: از آنجایی که روماتیسم نوعی بیماری التهابی بوده و با درد و تورم در مفاصل همراه است، یکی از علائم بروز این بیماری خشکی صبحگاهی مفاصل بدن است، یعنی فرد زمانی که از خواب بیدار می‌شود، نمی‌تواند به راحتی حرکت کند و احساس سفتی و خشکی در مفاصل دارد. روماتیسم مفصلی اگر مدت های طولانی درمان موثری برای آن صورت نگیرد منجر به تغییر شکل و نقص در فعالیت اندام‌ها می‌شود.

جمشیدی در رابطه با ارتباط این بیماری با تغذیه گفت: تغذیه در بروز روماتیسم تأثیری ندارد اما فردی که به این عارضه مبتلاست به دلیل مصرف دارو و عوارضی که ممکن است به دنبال داشته باشد باید از دستور غذایی مناسبی برخوردار باشد. فردی که از کورتون استفاده می‌کند باید از مصرف مواد غذایی قندی خودداری کند. زیرا این دارو منجر به افزایش قند خون می‌شود و گاه مشاهده شده که برخی دارو‌ها منجر به افزایش خون نیز می‌شود، بنابراین بیمار باید از مصرف مواد غذایی که منجر به افزایش فشار خون می‌شود خودداری کند.

وی افزود: در مواردی بیماران بر اثر مصرف دارو یا خود بیماری دچار ضعف یا پوکی استخوان می‌شوند، بنابراین استفاده از ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی، لبنیات و مواد غذایی حاوی کلسیم مثل ماهی که دارای ویتامین D هست توصیه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی خاطرنشان کرد: ویژگی دردهای روماتیسمی که آن را از سایر دردها متمایز می‌کند آن است که شروع آن از سن زیر ۴۰ تا ۵۰ سال بوده و تشدید علایم با استراحت بیشتر و خستگی و خشکی صبحگاهی است.

وی شیوع بیماری های خودایمنی را در زنان بیشتر دانست و ادامه داد: بیماری‌های روماتیسمی عموما زمینه‌های ژنتیکی دارند، اما خیلی از مواقع به دنبال تغییرات کروموزومی و هورمونی خاصی که در پی شرایطی همچون حاملگی برای زنان رخ می‌دهد، ممکن است افزایش روماتیسم را در پی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است به طور کل بیماری های خود ایمنی در زنان بیشتر مشاهده می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ماجرای خارج شدن یکی از داروهای بیماران پوکی استخوان (تری‌پاراتاید) از پوشش بیمه به کجا رسید، گفت: در حال حاضر اوضاع به همان شکل است و تغییری در روند تهیه داروی این بیماران حاصل نشده است و هیچ داروی جایگزینی برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان شدید و شکستگی های مهره ای وجود ندارد. این دارو در داخل کشور تولید می شود و تا 2 ماه پیش تحت پوشش کامل بیمه بود و یکباره تصمیم بر آن شد این دارو از پوشش بیمه خارج گردد و در نتیجه داروی 60 هزار تومانی به 600 هزار تومان تبدیل شد. تقریبا دیگر کسی قادر به خرید این دارو نیست و بیماران دارویی در دست ندارند که جایگزین مناسبی برای داروی تری‌پاراتاید باشد و از آن طرف خط تولید این دارو به دلیل نداشتن مشتری در حال بسته شدن است.

به گفته این متخصص، ورزش های آبی همچون شنا، برای بیماران روماتیسمی بهترین گزینه برای کنترل و درمان بیماریست.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران در پایان توصیه کرد: بیماری های خود ایمنی جزء آن دسته از بیماری ها هستند که باید بصورت مداوم درمان شوند و به عبارتی پروسه درمانی آنها می تواند طولانی باشد، در این هنگام برخی از بیماران به اشتباه درمان را رها کرده و این کار باعث وخیم تر شدن حال فرد می شود لذا به بیماران توصیه می کنیم در روند بیماری صبور باشند.

بیتانوروزی-جام‌جم انلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها