شبکه نسیم با «چهل تیکه» خاطره بازی می‌کند

کوک خاطره بر تکه‌های رنگین گذشته

از اولین روزهای تاسیس شبکه نسیم، خاطره‌بازی با تولیدات تلویزیونی در فهرست برنامه‌های این شبکه جای داشت، اما از مدتی پیش این خاطره‌بازی سر و سامانی گرفته و در قالب یک برنامه مستقل و موضوع‌محور پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۶۸۶۲
کوک خاطره بر تکه‌های رنگین گذشته

به گزارش جامجم، برنامه «چهل تیکه» به تهیهکنندگی و کارگردانی الهام حاتمی و با اجرای الهه پرسون روزهای زوج ساعت 20 و 30 دقیقه به تماشاگران شبکه نسیم ارائه میشود.

از سرباز تا سلطان

ویژگی چهل تیکه در مقایسه با دیگر برنامههای مشابه در سایر شبکهها این است که هر قسمت از این برنامه، یک موضوع مشخص دارد و براساس همین موضوع بخشهایی از فیلمها، سریالها، کارتونها و حتی تولیدات مستند و نیز مسابقات تلویزیونی انتخاب میشوند. مثلا سرباز یا سربازی بهانهای میشود برای بازپخش سریالهایی که به خدمت سربازی پرداخته یا مجریانی که با لباس سربازی جلوی دوربین تلویزیون قرار گرفته بودند یا انتخاب عنوان سلطان بهانهای شده برای بازپخش سریال «سلطان و شبان» یا روایت زندگی و خاطرات حرفهای سلطان فوتبال ایران، علی پروین.

الهام حاتمی که تهیهکنندگی و کارگردانی برنامه «فیروزه» را در کارنامه دارد، درباره انتخاب موضوعات این برنامه به جامجم میگوید: به شیوههای مختلفی این کار را میکنیم. گاهی یک مناسبت تقویمی ممکن است چهلتیکه را شکل بدهد و گاهی دیدن یک تکه فیلم در آرشیو تلویزیون. معمولا انتخاب موضوعات این برنامه در یک فرآیند تعاملی در اتاق فکر برنامه شکل میگیرد و صرفا متکی به نظرات آدمها یا فقط برآمده از آرشیو نیست.

تکه تکه تا یک روایت

هر قسمت از چهل تیکه یک روایت دارد؛ ممکن است قصهاش درباره پدر باشد یا حتی اقتصاد، اما هر چه هست تکههای مربوط به فیلمها و سریالها و دیگر برنامههای تلویزیونی به بهانه موضوع اصلی به هم دوخته میشوند و در نهایت یک روایت شکل میگیرد.

حاتمی ضمن اشاره به این نکته، تصریح میکند: من مستندسازم و فکر میکنم تصاویری که در یک قالب به مخاطبان ارائه میشود حتی اگر چهل تکه باشد، باید روایت منسجم داشته و حق تماشاگر است که در پایان هر برنامه چیزی دستگیرش شده باشد.

تکههای این برنامه فقط در موضوع با هم مشترک هستند و از آثاری بهشمار میروند که در گذشته از قاب جادو به نمایش درآمدهاند؛ یکی از این تکهها ممکن است از جمله تولیدات دهه 60 باشد و دیگری بخشی از یک سریال خارجی یا یک مستند قدیمی. پیوند بین این تکهها را الهه پرسون برعهده دارد که از تجربه گویندگی در رادیو، بازیگری در تئاتر و دوبله برای ارائه یک اجرای روان و دلنشین بهره میبرد.

شادمانی با غم شیرین

گرچه نوستالژی یا خاطرهبازی با خودش غم غربت و فراق یا حسرت به همراه دارد، اما برای خیلیها شیرین است و یادآور روزهای خوش گذشته. برنامههای زیادی با تکیه بر همین غم شیرین ساخته شده و در سالهای اخیر به یک موج بدل شده است. به گفته الهام حاتمی، خاطرهبازی یادمان میاندازد که روزگاری چقدر زندگی گرم و صمیمی بود و برای همه چیز وقت داشتیم، اما امروز تمام زندگی ما به کار اختصاص پیدا کرده و بس.

این تهیهکننده و کارگردان معتقد است برنامه «نقره» که یکی از اولین برنامههای نوستالژیک تلویزیون بود، پرداخت جذابی داشت و او نیز تلاش کرده برنامهای دیدنی در اینباره به نمایش بگذارد.

حاتمی درباره این تلاش توضیح میدهد: با وجود اینکه معتقدم اجرای الهه پرسون از خودش جدا نیست، اما به او سخت میگیرم و همین طور اصرار دارم که بخشهای مربوط به مجری پر از رنگ و نور و انرژی باشد، زیرا هم انتخاب لباس مجری و هم لوکیشن برای اجرای این برنامه برایم بسیار اهمیت دارد.

به گفته این تهیهکننده و کارگردان، از 52 قسمت برنامه چهل تیکه فقط قسمتهای معدودی از آن در استودیو ضبط شده و مابقی در مکانهایی است که خوشیهای روزگار گذشته را تداعی کند.

«چهلتیکه» نوروزی

اتاق فکر برنامه در حال طراحی و ایدهپردازی است و به گفته الهام حاتمی، بزودی چهلتیکه تازهای برای ایام نوروز و پذیرایی از مخاطبان این برنامه دوخته خواهد شد که از برنامههای همیشگی شادتر خواهد بود و حتما نگاهی خواهد داشت به خاطرات خوب ما با نوروز و تلویزیون.

امالبنین دیوسالار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها