هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای جمهوری پیشین این کشور به همراه جورج شولتز، وزیر امور خارجه دوران ریگان در کمیته خدمات مسلح سنا به بررسی تهدیدهای رو به رشد آینده و وضعیت آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان پرداختند.
کد خبر: ۱۱۱۶۷۰۹

به گزارش ایسنا و به نقل از راشاتودی، هنری کیسینجر در این نشست گفت: نگرانی من این است که اگر کره شمالی ظرفیت نظامی اتمی داشته باشد تاثیر آن بر گسترش تسلیحات اتمی ممکن است اساسی به نظر برسد؛ چراکه اگر کره شمالی بتواند بر این ظرفیتش در مواجهه با چین و آمریکا و انکار شدن از سوی جامعه جهانی بیفزاید، سایر کشورهای جهان به فکر این مساله میافتند که این راهی برای دستیابی به تسلط و نفوذ بینالمللی است. وی ادامه داد، برجام به صورت متناقضی وجود ایران را به عنوان یک قدرت اتمی مشروع کرده و اوضاع کره شمالی بیشتر حساس شده چون آنها نسبت به ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیکتر هستند.کیسینجر همچنین گفت: ما نه تنها باید میان اقداماتی که اوضاع اضطراری را تسکین میدهد، تمییز قائل شویم بلکه باید وضع نهایی در این مورد را نیز در نظر بگیریم.

کیسینجر درادامه سخنانش یادآور شد: هر کشوری یا مهاجم است یا محل درگیری. شکست داعش باعث مطرح شدن پارهای از سوالات شد و یکی از آنها این بود: «بعدا چه اتفاقی میافتد؟» نگرانی دیگری هم مطرح شده که چه کسی قلمروهایی را که زمانی در دست داعش بود، به دست میگیرد. نیروهای ایرانی و روس غالب خواهند بود و ما شاهد ایجاد کمربندی از تهران تا بیروت هستیم. این مساله تضعیفکننده ساختار منطقهای و به وجود آورنده چالشهایی بلندمدت است.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ادامه داد: ایالات متحده به یک «روسیه همکار» برای برقراری صلح در جهان نیاز دارد چون این کشور تواناییهای زیادی دارد. روسیه ارتش بزرگی دارد و در مرزهای خود 11 محدوده زمانی را پوشش میدهد. من حالا به دنبال راهی برای ایجاد گفتوگویی معنادار با روسیه هستم. از مساله اوکراین میتوان برای آغاز این گفتوگوها استفاده کرد.

از سوی دیگر، جورج شولتز به مساله فناوریهایی چون هوش مصنوعی، پرینت سهبعدی و پهپادها اشاره کرد که باعث به وجود آمدن تغییراتی گسترده در حیطه اقتصادی و سیاسی شدهاند و ناگزیر جنگها را تغییر میدهند. وی ادامه داد: آنچه در حال رخ دادن است، به این دلیل است که قدرتهای جهانی در حال جدا شدن از هم هستند. این رخداد از قبل در حال رخ دادن بود و ربطی به آینده ندارد. چنین تغییراتی باعث کاهش هزینههای حمل و نقل میشود که بر انرژی تاثیر میگذارد و بر نیروی کار ارزان قیمت نیز بیتاثیر نیست. تعداد رباتها در سال 2018 به 400 هزار دستگاه میرسد. رباتهای همکار که به کارگران انسانی کمک میکنند، به طرز شگفتآوری تولیدات بشری را افزایش میدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها