جام‌جم از نشست مستندسازانی که با رهبری دیدار کردند، گزارش می‌دهد:

روایتی مستند از جلسه ‌ای«شیرین»

بعد از دیدار صمیمانه برخی مستندسازان با مقام معظم رهبری؛ مسئولان حوزه هنری بر آن شدند تا نتایج این ملاقات را با مستندسازان جوانی که در استان‌های مختلف به این حرفه مشغولند سهیم شوند.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۰۱

بر این اساس نشستی ترتیب داده شد تا محمد حمزهزاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما به نقطه نظرات و دغدغههای جوانان فعال شهرستانی توجه کرده و نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند را در اختیارشان قرار دهند.

آنطور که ایسنا نوشته در ابتدای این نشست محمد حمزهزاده عنوان کرد: در دیدار صمیمانهای که میسر شد تا برخی مستندسازان با مقام معظم رهبری داشته باشند ایشان به بیان مواردی پرداختند که محتوای آن چراغ راه و پشتوانهای مهم برای مستندسازان است. سینمای مستند با همه فراز و نشیبها و رویشهایی که طی این سالها داشته است اما در دنیای هنر بعد از انقلاب همیشه به عنوان جنس دسته دوم نگاه شده و از منظر کسانی که در این عرصه فعالیتی ندارند در حاشیه قرار میگیرد، اما با توجهاتی که از سوی رهبرمان به سینمای مستند شد بعد از این میتوان موازنه را تغییر داد و شاهد اولویت سینمای مستند بر سینمای داستانی باشیم.

او بیان کرد: جلسه امروز محفلی صمیمی برای همفکری درباره فعالیتهایی است که بعد از این قرار است در سینمای مستند رقم بخورد. با گذشت چهل سال پر فراز و نشیب از پیروزی انقلاب اسلامی امروز رهبرمان با تاکید بر تولید مستندهایی بر پایه نشان دادن حقیقت ضرورت و اهمیت بالایی پیدا کرده که در نتیجه این هماندیشی میتوان به آن دست پیدا کرد.

دغدغههایی که مستندسازان در این نشست مطرح کردند، چگونگی ارتباط گرفتن و جلب حمایت مسئولان بود که در پاسخ به این سخنان محسن یزدی (مدیر مرکز مستند سوره) اظهار کرد: همیشه باید یک درخواستی وجود داشته باشد تا ما با بررسی آن امکان پیگیری را برای شما فراهم کنیم. دوستان بسیاری به ما مراجعه کرده و همانطور که اشاره کردم در بخشهایی غیر از حمایت مالی توانستیم قسمتی از موانع را از سر راهشان برداریم. ما تلاش داریم تا ارتباط نزدیکی با سایر استانهای کشور برقرار کنیم و علاوه بر شهرهایی که ذکر شد به تازگی با استان لرستان و کردستان نیز وارد تعامل شدهایم که امیدواریم نتیجههای خوبی را از آن شاهد باشیم اما تعامل یکسویه به جایی نمیرسد و امیدواریم سایر استانها هم همکاری کرده و بتوانند تلاش بیشتری در راه تولیدات با کیفیت داشته باشند.

او در این نشست عنوان کرد: در دیدار با رهبری معظم انقلاب برخی مستندسازان و مدیران مراکز حضور داشتند که قطعا از فرمایشات رهبری در فعالیتهایشان بعد از این بهره خواهند برد. یک زمانی مطرح میکردیم که مستندساز از کدام طیف است چون طبیعتا همه فعالان این حوزه از نظر فکری همسو و هم عقیده با یکدیگر نیستند و ما نیز با برخی از این افراد اختلاف سلیقه و نظر داریم. آنها افراد خوبی هستند که اتفاقا اولویت شان هم مستند سازی است اما به لحاظ شغلی و کاری فهمیدیم که امکان همکاری وجود ندارد اما گاهی دیگر سلیقهای نیست و اختلافات اصولی وجود دارد.

یزدی عنوان کرد: در جلسهای که با مقام معظم رهبری داشتیم نکات خوبی مطرح شد و فضا به قدری صمیمی بود که کسی بیان خود را سانسور نکرد و همه دغدغههایشان را مطرح کردند. ایشان هم درباره برخی نظرات دستور پیگیری دادند و توضیحاتی هم درباره نقد بیان کردند. چنین رخدادی غنیمت بود چون تاکنون چنین جلسهای را حتی با معاون وزیر هم نداشتیم و اینکه توانستیم در خدمت ایشان باشیم یعنی لطف بزرگی به ما داشتند. یزدی در این نشست که جمعی از مستندسازان شهرستانی حضور داشتند، افزود: قزوین، بیرجند، مشهد، اصفهان، یزد و... برخی از شهرها هستند که با آنها در تعامل بوده و سعی داریم در آینده این همکاری را گسترش دهیم. در چهار سالی که از آغاز فعالیت مرکز مستند سوره میگذرد سعی داشتیم محصولاتی با کیفیت عرضه کنیم به همین خاطر اگرچه ممکن است از نظر کمی تولیدات زیادی نداشته باشیم اما سعی کردیم به حفظ کیفیت بیشتر توجه نشان دهیم و در قالبهای بلند، کوتاه، انیمیشن و... فعالیت کنیم.

مدیر مرکز مستند در پاسخ به درخواست یکی از مستندسازان شهرستانی مبنی بر چگونگی حمایت حوزه هنری از مستندسازان خارج از تهران بیان کرد: من همیشه گفتم این مرکز برای حمایت از آثاری که درجه یک و قابل دفاع باشند آماده است به شرطی که سوژه و پرداخت واقعا در درجهای از کیفیت باشد که بتواند نظر ما را جلب کند. یادمان باشد در وهله اول کار خودش باید از خودش دفاع کند. ضمن اینکه ما در برخی موضوعات ورود نمیکنیم چون اولویت سازمانهای دیگر است و دوستان ما در سایر نهادها به خاطرش زحمت میکشند. از طرفی مستندهای داستانی و بازسازی حقایق در حال حاضر اولویت ما نیستند. این قالب بسیار پرهزینه است و نیاز به ریسک بالایی دارد و احتمالا اینکه کیفیت آن تضمینی باشد کم است.

رهبر معظم انقلاب صبورانه پای حرف مستندسازان نشستند

سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند با تاکید برفضای دوستانه دیدار مستندسازان با رهبر معظم انقلاب در گفتوگو با جامجم تاکید کرد: دیداری جمعی از مستندسازان با رهبر معظم انقلاب در امتداد نشستهای دوستانهای بود که ایشان با هنرمندان دارند. فضای جلسه به نوعی غیررسمی و کاملا دوستانه بود و به اینگونه بود که دوستان مستندساز تک تک خودشان را معرفی و سپس خلاصهای از کارهایشان گفتند و در بین صحبتهای آنها هم رهبری نکاتی که ضروری میدانستند را به دوستان تذکر میدادند. در این دیدار مقام معظم رهبری چند نکته مهم را ذکر کردند.

نخست اینکه ایشان از جمع تقدیر و تشکر کردند و برای ادامه مسیری که جمع میرود آرزوی موفقیت کردند.

ایشان تاکید بر حفظ نگاه انقلابی مستندسازان داشتند و اینکه در جامعه هنری که صرفا به مسائل هنری میپردازد مدنظر نیست و هنر انقلابی مدنظر است. ایشان فرمودند با نقد موافق هستم اما نقد باید به گونهای باشد که نگاهش مصلحانه باشد و مستندسازان با این نوع نگاه کارهایی انتقادی بسازند. از دیگر مسائلی که در این جمع مطرح شد کار در فضای اجتماعی بود که ایشان تاکید کردند که در این فضا بهگونهای باید کار انجام شود که جامعه ناامید نشود. همچنین ایشان فرمودند دشمن درصدد تحریف حقایق تاریخ انقلاب است که بهعنوان مثال عنصر انگلیسی بودن رضاخان را مطرح کردند و اینکه دشمن همین موضوع مشخص را بهگونهای دیگر جلوه میدهد! ایشان فرمودند کارهای مستند میتواند حقایق را به مردم نشان دهد و در مقابل تحریفات بایستد.

او افزود: مهمترین اتفاق این دیدار فضای دوستانه حاکم بر آن بود. دوستان مستندساز براحتی حرفهایشان را با رهبر معظم انقلاب بیان کردند و ایشان صبورانه حرفها را شنیدند و در نهایت حس خوبی بر جمع مستولی بود.

مستند زبانی برای آسیبهای اجتماعی

شهرام میرآب اقدم، مستندساز بر مشکلات وسیع مستندسازان تاکید کرد و به جامجم گفت: مشکلات مستندسازان زیاد است و به نظرم به این حوزه بیشتر باید اهمیت داده شود. امیدوارم بودجه مستند افزایش یابد و زمینهای فراهم شود که مستندسازان بیش از پیش فعالیت کنند. ضمن اینکه هنوز ساز و کار تعریف شدهای برای اکران تعریف نشده است و نمایش فیلمهای مستند منحصر به جشنواره میشود.

کارگردان مستند «آرامستان» تاکید کرد: بسیاری از آسیبهای اجتماعی در لایههای پنهان مستتر است که قطعا هر چه بیشتر به مستند بها داده شود شرایط بهتری برای بیان این آسیبها مهیا میشود.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها