خونریزی به واسطه رابطه جنسی در خانم‌ها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد که البته علت‌های مختلفی دارد؛ در حالی که هر نوع خونریزی پس از مقاربت را باید جدی گرفت و دنبال علت آن بود. اگر این مشکل نادیده گرفته و کم اهمیت تلقی شود ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۶۴

مهمترین دلایل این نوع خونریزی عبارتند از:

دیسپلازی گردن رحم: در سرطان دهانه رحم ابتدا سلولها متحمل تغییراتی میشوند که به آن ضایعه قبل از سرطان یا دیسپلازی گفته میشود. داشتن شرکای جنسی متعدد، شروع رابطه جنسی قبل از 18 سالگی، حاملگی قبل از 16 سالگی و داشتن سابقه یک بیماری آمیزشی (که سردسته آنها زگیل تناسلی است) از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به دیسپلازی گردن رحم را افزایش میدهند. بد نیست بدانید درمان دیسپلازی گردن رحم با کرایو یا برداشتن قسمتی از گردن رحم است.

عفونت با کلامیدیا: این باکتری توسط رابطه جنسی منتقل میشود و جزو بیماریهای آمیزشی به حساب میآید و درمان آنتیبیوتیکی موثر نیز دارد. عفونتهای لگنی با کلامیدیا اگر درمان نشوند میتوانند منجر به نازایی شوند.

سوزاک: این بیماری باکتریایی نیز توسط رابطه جنسی منتقل و جزو بیماری های آمیزشی محسوب میشود و درمان آنتیبیوتیکی موثر دارد. عفونتهای لگنی با سوزاک نیز اگر درمان نشوند، میتوانند منجر به نازایی شوند. برخلاف مردان، علائم سوزاک در خانمها زیاد و شدید نیستند و به این دلیل برای تشخیص آن مهارت و تجربه زیاد پزشک لازم است.

واژینیت یا سرویسیت: عفونت و التهاب واژن را واژینیت و عفونت و التهاب دهانه رحم را سرویسیت میگویند و درمان هر دو بستگی به علت دارد.

پولیپ دهانه رحم: پولیپ یک توده شبیه انگشت قرمز یا ارغوانی رنگ است که از کانال گردن رحم بیرون میزند. این پولیپها خیلی شکننده بوده و با مختصر تماس خونریزی میکنند، اما خبر خوب این که آنها را میتوان براحتی با جراحی برداشت.

تریکومونا: این انگل توسط رابطه جنسی منتقل میشود و اگر خانمی مبتلا به تریکومونا باشد موقع زایمان میتواند آن را به نوزاد خود منتقل کند. انتقال از طریق شیر دستشویی آلوده، استخر، حوله مشترک و... نادر است.

عفونتهای قارچی واژن: در واژن برخی باکتریها و قارچها به صورت طبیعی زندگی میکنند. حالا اگر این قارچها شروع به رشد بیش از حد کنند، عفونت قارچی اتفاق میافتند. علامت عفونت قارچی واژن ترشح بدون بو و پنیری شکل همراه با سوزش و خارش است.

پولیپ رحم: پوشش داخلی رحم، آندومتر نام دارد. اگر آندومتر بیش از حد رشد کند به صورت پولیپ درآمده و داخل حفره رحم برجسته میشود. این خانمها معمولا دارای خونریزی بین پریودها هستند.

تشخیص علت خونریزی پس از رابطه جنسی بر اساس بررسیها و آزمایشات پزشکی انجام میشود، بنابراین هرگاه خونریزی به دنبال رابطه جنسی داشتید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید و از هرگونه خوددرمانی بپرهیزید چون میتواند عوارض جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد.

دکتر محمدرضا صفرینژاد

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها