در حالی که برخی مقام‌های آمریکایی از آموزش‌های لازم و جدی ارتش این کشور برای جنگ احتمالی با کره شمالی خبر می‌دهند، روز سه‌شنبه در همان حین 20 کشور شرکت‌کننده در نشست ونکوور به رهبری آمریکا و کانادا برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی از طریق تحریم‌ها و تهدید به گزینه نظامی توافق کردند. آنها در تلاش هستند با اعمال این تحریم‌ها این کشور را به متوقف کردن برنامه سلاح هسته‌ای خود وادار کنند !. اینها 20 کشوری هستند که در جنگ دو کره از سال 1950 تا 1953 از کره جنوبی حمایت کرده بودند.
کد خبر: ۱۱۱۴۱۴۲

در این نشست همچنین شرکتکنندگان وعده دادند برای آغاز دوباره مذاکرات میان دو کره تلاش کنند. آنها امیدوارند این تلاشها به کاهش همیشگی تنشها منجر شود و تاکید کردند راهحل دیپلماتیک برای این بحران هم ضروری و هم محتمل است. در این جلسه بر اجرای تحریمهای سازمان ملل متحد تاکید شد و شرکتکنندگان در یک بیانیه مشترک توافق کردند «به اعمال تحریمهای یکجانبه و انجام اقدامات دیپلماتیک برای مقابله با کره شمالی فکر کنند».

تحریمها و نتیجه نسبی

«تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن نیز در این باره گفت: «زمان کاهش فشارها یا جایزه دادن به کره شمالی نیست. اینکه کره شمالی وارد مذاکرات شده نشان میدهد تحریمها نتیجه داده است». «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرد که گفتوگوهای بین دو کره پس از برگزاری بازیهای المپیک زمستانی نیز ادامه یابد، اما وی در عین حال بر لزوم اجرای تحریمها تاکید کرد.

و البته گزینه نهایی

رویترز در اینباره نوشت: بهرغم تحریمهای شدید سازمان ملل متحد علیه کره شمالی، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور از توسعه موشکهای هستهای خود دست نمیکشد و این موضوع ترس از وقوع یک جنگ جدید در شبهجزیره کره را افزایش میدهد.

به گفته مقامات آمریکا، دولت ترامپ در حال بررسی گزینه نظامی مانند یک حمله پیشگیرانه به یک سایت هستهای یا موشکی کره شمالی است. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد اگر پیونگ یانگ وارد مذاکرات نشود از راه حل نظامی استفاده میشود. تیلرسون افزود: «من در خصوص مسالهای که هنوز تصمیم شورای امنیت ملی یا رئیسجمهور درباره آن قطعی نیست اظهار نظر نمیکنم». با این حال تیلرسون مدعی شد تهدید کره شمالی در حال افزایش است. او گفت: «همه باید در این باره هوشیار باشیم... ما باید بدانیم که تهدید کره شمالی در حال افزایش است و اگر گزینه بحث و گفتوگو و مذاکره را نپذیرد، گزینه دیگری را فعال میکند. رویکرد ما این است کره شمالی را به سمتی ببریم که گام درستی بردارد و بهترین گزینه را انتخاب کند. باید به آنها نشان دهیم وقتی شرایط نظامی را در نظر میگیرند، عواقب خوبی برایشان ندارد. زمان آن رسیده که گفتوگو کنیم ولی آنها باید قدمی بردارند و بگویند حاضر به مذاکره هستند.»

به گفته مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور هم اعلام کرد، راه حل دیپلماتیک را ترجیح میدهد، اما گزینه نظامی همچنان روی میز است.

غایبان بزرگ نشست ونکوور

دعوت نشدن مقامات روسیه و چین برای حضور در نشست ونکوور، مهمترین حاشیه این نشست بود که در واقع از متن آن هم مهمتر بود.

رویترز نوشت: روسیه و چین به سهلانگاری در اجرای تحریمها متهم شدهاند. این دو کشور علاوه بر رد این اتهام از برگزاری جلسه ونکوور نیز انتقاد کردهاند. واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود به رغم دعوت نشدن چین و روسیه، دو کشور از نشست ونکوور حمایت کردهاند. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بصراحت این موضوع را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک؛ وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از برگزاری این نشست بدون حضور مقامات مسکو و پکن، آن را مخرب توصیف کرد. لاوروف نیز در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: بر این باورم که این نشست نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت و تا زمانی که نتیجهای در کار نباشد، خوب است. وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به شرکت کشورهای یونان، بلژیک، کلمبیا و لوکزامبورگ در این نشست خواستار علت حضور آنها شد.

دولت چین نیز ضمن انتقاد از برگزاری نشست ونکوور اعلام کرد، حضور نیافتن مقامات پکن هرگونه تلاش را برای برقراری صلح در منطقه متوقف میکند. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد این نشست موجب ایجاد تقسیمات درون جامعه بینالمللی میشود و به تلاشهای مشترک برای حل مساله کره شمالی و بحران شبهجزیره کره آسیب میرساند.

مسکو و پکن پیش از این پیشنهاد کردند تنها راه متوقف کردن برنامههای هستهای پیونگ یانگ و تنش در شبه جزیره کره، توقف رزمایش نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها