هشدار جدی سازمان ملل به جنایات سعودی‌ها

مرگ در کمین 11میلیون کودک یمنی

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) شنبه‌شب گفت: جنگ یمن که اولین قربانیان آن کودکان هستند، تاکنون جان 5000 کودک را گرفته است؛ درحالی که سازمان‌های بین‌المللی شمار مبتلایان مشکوک به بیماری وبا در یمن را بیش از یک میلیون و 19 هزار و 44 نفر شمار مبتلایان مشکوک به بیماری دیفتری را 381 مورد عنوان می‌کنند. نزدیک به سه سال پیش عربستان سعودی همراه تعدادی از کشورهای عرب جنگی تجاوزگرانه را علیه ملت مظلوم یمن به راه انداخت که تاکنون حاصلی جز ویرانی و کشتار به‌دنبال نداشته است .
کد خبر: ۱۱۱۳۰۹۸

به گزارش ایرنا، گرت کاپلاره که از دفتر منطقهای یونیسف در امان پایتخت اردن سخن میگفت، افزود: تشدید جنگ و افزایش محاصره یمن، مشکلات و بحران شهروندان یمنی بویژه کودکان این کشور را بهعنوان شکنندهترین قشر وخیمتر میکند. کاپلاره با استناد به گزارش گروه کمکهای بینالمللی یادآور شد: روزانه بیش از 130 کودک یمنی بر اثر گرسنگی یا بیماری مزمن ناشی از جنگ جان میبازند.

سازمان نجات کودکان نیز بتازگی در گزارشی اعلام کرد محاصره یمن بر تعداد کودکان جان باخته یمنی در جنگ خواهد افزود. مقامهای سازمان ملل متحد میگویند 20 میلیون یمنی از جمله 11 میلیون کودک این کشور نیازمند کمکهای فوری بشردوستانه هستند و بحران این کشور فجیعترین بحران انسانی در جهان است. براساس بیانیه مشترک برنامه جهانی غذا، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، 150 هزار کودک یمنی دچار سوء تغذیه هستند که امکان جان باختن آنها در ماه آینده دور از انتظار نیست. براساس این بیانیه، شمار مبتلایان مشکوک به بیماری وبا در یمن به یک میلیون و 19 هزار و 44 نفر رسیده است که 28 درصد از آنان را کودکان تشکیل میدهند. به گفته این منبع، از مجموع مبتلایان به وبا، 237 2 نفر نیز جان باختهاند. این درحالی است که گزارش ماه دسامبر (آذرماه) گذشته وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن نیز حاکی از آن بود که شمار مبتلایان مشکوک به بیماری دیفتری در این کشور به 381 مورد رسیده است که از این تعداد، 38 نفر جان باخته اند . این بیماری در 18 استان این کشور شیوع پیدا کرده است.

عربستان، دولتی شکست خورده

گزارشهای خبری نشان میدهد نیروهای متجاوز سعودی همچنان استانهای یمن را هدف قرار میدهند و میان شهروندان این کشور تفاوتی قائل نیستند. آنها بدون توجه به قوانین بینالمللی و امکان تعقیب متجاوزان سعودی و دولتهای متجاوز دیگر نسبت به جنایتهای جنگی و جنایتهای انسانی، محاصره این کشور را دنبال میکنند . متجاوزان به صورت روزانه از سلاحها و ابزارهایی استفاده میکنند که مطابق قوانین بینالمللی ممنوع اعلام شده است .

طی هزار روز گذشته، ارتش یمن و کمیتههای مردمی یمن نیز با حملات زمینی و موشکی خود خسارتهای گستردهای به ائتلاف متجاوز سعودی ـ آمریکایی وارد کردهاند که شامل خسارتهای نظامی و اقتصادی و پیامدهای جنگ در اوضاع داخلی کشورهای متجاوز میشود. برخی منابع خبری میگویند طی این هزار روز تاکنون بیش از 1200 تانک و خودروی زرهی عربستان بعلاوه 12 بالگرد آپاچی، پنج جنگنده اف 15 و 16 و بیش از 20 هواپیمای جاسوسی این کشور منهدم شده است. جنگ یمن بشدت برای عربستان سعودی هزینه بر بوده است، بهطوری که این کشور مجبور شد برای پوشش هزینههای جنگ از ذخایر ارزی خود برداشت کند. همین موضوع موجب شد عربستان طی سال گذشته میلادی با کسری بودجه 15 درصدی مواجه شود. همچنین گفته میشود ذخایر ارزی عربستان از سال 2014 تاکنون از 737 میلیارد دلار به 437 میلیارد دلار رسیده است . هزینههای نظامی عربستان در سال 2015 به 81 میلیارد دلار رسید.

درگیریهای شدید در صنعاء

خبرهای رسیده از یمن حاکی از درگیریهای شدید در شهر صنعاء پایتخت یمن است. روز گذشته روزنامه سعودی الحیات در گزارشی در اینباره نوشت حوثیها موفق شدهاند محسن علی محسن فرزند علی محسن الاحمر، معاون رئیسجمهور یمن را از خانهاش در نزدیکی صنعاء ربوده و با خود به مکان نامعلومی ببرند. به گزارش همین روزنامه، نیروهای وابسته به ارتش یمن نیز اعلام کردند آمادگی ورود به یک جنگ تمام عیار در شهر صنعاء را دارند . شهر صنعاء پایتخت یمن در کنترل کامل نیروهای انصارالله است. همچنین گفته میشود هواپیماهای عربستان طی دو روز گذشته بعضی مناطق را در استان البیضاء یمن بمباران کردهاند. در صعده نیز گفته میشود درگیریهایی بین نیروهای انصارالله و طرفداران عبد ربه منصور هادی بوقوع پیوسته است. در خبری دیگر گفته میشود یک گزارش بینالمللی جدید درباره جنگ یمن تهیه شده و قرار است اواخر ماه جاری تحویل شورای امنیت شود. این گزارش 79 صفحهای که 331 صفحه پیوست نیز دارد به وضعیت نیروهای نظامی در یمن و بخصوص نیروهای انصارالله و منابع دریافت سلاح آنها پرداخته است. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در جنگ یمن نهتنها نقش فعال و بیطرفانهای نداشته است، بلکه با تهیه گزارشهای مغرضانه سعی کرده است طرف متجاوزان را گرفته و درمقابل نیروهای وابسته به انصارالله را محکوم کند. شورای امنیت سازمان ملل به جای توجه به جان افراد غیرنظامی بخصوص کودکان که قربانیان اصلی این جنگ تجاوزگرانه هستند به کشورهایی توجه دارد که از مظلومان یمن دفاع میکنند یا خواستار توقف این جنگ خانمانسوز هستند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها