یائسگی مردان یا آندروپوز به تغییرات هورمونی مرتبط با سن گفته می‌شود. این عارضه شامل مجموعه علائمی است که به ‌علت افت ترشح تستسترون در مردان بالای 50 سال بروز می‌کند. تستسترون هورمونی است که در بیضه‌ها تولید می‌شود و علاوه ‌بر ایجاد میل جنسی در فعل ‌و انفعالات دوره بلوغ و تولید انرژی نیز نقش دارد. یائسگی مردان با یائسگی زنان متفاوت است. یکی این که همه مردان دچار یائسگی نمی‌شوند و دیگری این که یائسگی مردان به‌ معنی از کارافتادگی کامل اندام‌های تولیدمثل نیست.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۷۸

علائم یائسگی مردان:یائسگی مردان میتواند با مشکلات جسمی، جنسی و حتی روانی همراه باشد و با افزایش سن وخیمتر هم میشود. علائم این عارضه عبارتند از: کاهش انرژی، افسردگی، بیانگیزگی، اعتماد به نفس پایین، بیتمرکزی، اختلالات خواب، افزایش چربی بدن، تضعیف توده عضلانی، بزرگ شدن سینهها، کاهش تراکم استخوانی، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و ناباروری. در برخی افراد علائم دیگری نیز ازجمله کوچکشدن بیضهها، ریزش موهای بدن و گرگرفتگی بروز میکند. همچنین مطالعات نشان داده است افت تستسترون ناشی از یائسگی مردان با پوکی استخوان در ارتباط است. البته تمام این علائم شایع نیستند.

نوسانات تستسترون در طول رشد: میزان تستسترون در مردان در دوران پیش از بلوغ پایین است و سپس بر اثر بلوغ جنسی بالا میرود. این هورمون موجب بروز تغییراتی مانند رشد توده عضلانی، رشد موهای بدن و دورگهشدن صدا میشود که در دوران بلوغ بروز میکنند، اما میزان تستسترون با افزایش سن افت میکند. اندازهگیریها حاکی از آن است که میزان تستسترون در مردان بالای 30 سال بهطور میانگین سالی یک درصد کاهش مییابد.

تشخیص و درمان: میزان تستسترون با انجام آزمایش خون قابل اندازهگیری است. چنانچه تشخیص پزشک آندروپوز باشد، فرد میتواند برخی علائم را از طریق اصلاح سبک زندگی کنترل کند. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، خواب کافی و کاهش استرس معمولا به افراد مبتلا به این عارضه توصیه میشود. بسیاری از مردانی که با اصلاح سبک زندگی به جنگ علائم یائسگی میروند، معمولا شاهد بهبود چشمگیری در شدت علائم خواهند بود.

منبع: healthline

مترجم: صدف دژآلود

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها