همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۱۱۵۲۰

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

قانون و مقرری بیکاری

براساس قانون، واحدهای کار و امور اجتماعی مکلف هستند ظرف 30 روز از تاریخ اخذ مدارک بیمه شده، جهت دریافت مستمری ایام بیکاری، نسبت به غیرارادی بودن بیکار شدن، اظهار نظر کنند و در صورت تائید، وی را کتبا به سازمان تامین اجتماعی معرفی نمایند. همچنین واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی مکلفند ظرف 10 روز از ثبت معرفی‌نامه بیکار، نسبت به احراز حداقل شش ماه کارکردن او قبل از بیکاری اقدام و برای او مستمری بیکاری برقرار نمایند.

شروط بی‌اعتبار در قانون کار

در قرارداد کار، زمانی می‌توان شروط و تعهداتی را به نفع کارفرما و به ضرر کارگر افزود که کمتر از حداقل مزایا و تسهیلات قانون کار نباشد، برای مثال؛ اخذ سفته یا چک ضمانت حسن انجام کار و درج آن در قرارداد فی مابین خلاف منفعت کارگر است.
در غیر این صورت آن شروط بی‌اعتبار است؛ به عبارت بهتر، قانون، حقوق حداقلی را به نفع کارگر وضع کرده که اجازه کمتر شدن حقوق کارگر از آن را نمی‌دهد.

توقیف خودروی بدهکار

برای توقیف فیزیکی خودروی بدهکار در سطح کل کشور باید تقاضای توقیف آن از طریق پلیس راهور ناجا از دایره اجرای ثبت یا دادگاه رسیدگی کننده مطرح گردد.

نکته‌ای درباره سفته

با توجه به مفاد قانونی، سفته علاوه بر امضا باید تاریخ داشته باشد و علاوه بر این، نوشتن وتعیین مبلغی که باید پرداخت شود، با تمام حروف برای صحت صدور آن ضروری است.

قانون و مالیات بر ارث

ارائه اظهارنامه مالیاتی ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی توسط وراث متوفی (منفرداً یا مجتمعاً) ولی، امین، قیم یا نماینده قانونی آنها صرفاً به منظور کسر دیون محقق متوفی، هزینه‌های کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی از ماترک است، لذا باید در زمان تسلیم اظهارنامه کلیه ماترک متوفی و ارزش روز زمان فوت ذکر گردد. در صورت عدم ارائه اظهارنامه ظرف یک‌سال از تاریخ فوت، در زمان تحویل یا انتقال اموال و دارایی‌های متوفی به وراث، مالیات متعلقه بدون کسر موارد مذکور مطالبه و وصول خواهد شد.

مودیان مالیات بر درآمد ارث موظفند مدارک ذیل را هنگام تسلیم اظهارنامه به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه نمایند:

1ـ رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی‌ها و مطالبات متوفی

2ـ رونوشت یا تصویر گواهی شده کلیه اوراقی که مثبت مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی است.

3ـ رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیت‌نامه متوفی اگر وصیت‌نامه موجود باشد.

4ـ در صورتی که اظهارنامه از طرف وکیل، قیم یا ولی داده شود رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالت‌نامه یا قیم‌نامه.

5ـ رونوشت یا تصویر گواهی فوت از مراجع ذیربط.

مزایده و بدهکار

چنانچه موضوع مزایده جهت وصول دین مال منقول از جمله ماشین آلات صنعتی و... باشد برای تملک آن توسط برنده مزایده نیاز به طی مدت قانونی دو ماه برای بدهکار به منظور واریز مبالغ دین خود؛ نیست!

نکته‌ای درباره طلاق توافقی

براساس قانون، در کلیه موارد طلاق توافقی، چنانچه به حکم قانون، گواهی عدم امکان سازش دادگاه، از درجه اعتبار ساقط شود، هیچ یک از توافقات طرفین که مبنای صدور این دادنامه طلاق توافقی بوده اعتبار ندارد.

مجازات هک رایانه‌ای و مخابراتی

هر کس به‌طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به‌وسیله تدابیر امنیتی حفاظت‌ شده ‌است دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یک‌سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

فیلتر کردن سایت یا مطلبی، تدابیر امنیتی حفاظت شده موضوع ماده یک قانون جرایم رایانه‌ای محسوب نمی‌شود و دسترسی به آنها نیز مشمول این ماده نیست . برای تولید، توزیع، خرید و فروش فیلترشکن واستفاده از آن در مقررات جاری، مجازاتی پیش بینی نشده است لذا باتوجه به اصل 36 قانون اساسی و ماده 2 قانون مجازات اسلامی، اعمال موضوع استعلام قانوناً جرم تلقی نمی‌شود.

سمانه کارآمد - حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها