نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به دستور و پیگیری‌های وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، زمینه صادرات محصول گوجه فرنگی خارج از فصل استان بوشهر در امسال فراهم شده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۹۱

به گزارش ایرنا سیدکمال الدین شهریاری افزود: قیمت پایین و نبود بازار مشکل دیرینه محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در بوشهر است که تقویت زیرساختها در کشور و ایجاد امکان صادرات از جمله راهکارهای حل این مشکل است.

وی ادامه داد: امسال به منظور جلوگیری از تکرار این مشکل برای گوجه کاران بوشهر با پیگیری وزیران جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بازاریابی و عرضه محصول، ارسال آن به کارخانههای صنایع تبدیلی و صادرات آن به کشورهای همسایه از جمله راه حلهای اصولی برای حل این مشکل گوجه فرنگی کاران استان تعیین شده است.

شهریاری ادامه داد: بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای سردسیر از جمله روسیه و آسیای میانه، بازارهای هدف بسیار مهم برای عرضه محصول گوجه فرنگی خارج از فصل استان بوشهر است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی بیان کرد: در این ارتباط با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد با هماهنگی مراجع امنیتی و نظامی، مرزهای کشور عراق بویژه مرزهای خسروی و قصرشیرین در کوتاه ترین زمان برای صادرات گوجه فرنگی باز شود.

وی بیان کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز برای روان سازی شرایط صادرات به سایر کشورهای هدف، پیگیریهای لازم را انجام دهد.

سال گذشته به دلیل شرایط جوی مناسب برای محصول گوجه فرنگی، رطوبت و نور مناسب، نبود پدیده سرما زدگی باعث برداشت زودهنگام و افزایش میزان تولید این محصول در استان بوشهر شد که این امر کاهش قیمت محصول و ضرر و زیان کشاورزان استان را در پی داشت.

درهمین ارتباط سال گذشته با حضور اعضای کمیسیون بخش کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همکاری دولت سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از زیان بیشتر اقدام به خرید محصول گوجه فرنگی مازاد گوجه کاران استان بوشهر به میزان 63 هزار و 850 تن با قیمت توافقی کرد.

در سال زراعی جاری 12 هزار هکتار زمین در استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی خارج فصل است که با توجه به کاهش منابع آبی و اجرای طرح رعایت الگوی کشت سطح زیر کشت این محصول در استان در مقایسه با سال گذشته حدود 2 هزار هکتار کاهش نشان میدهد.

براساس پیش بینیها امسال 560 هزار محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر تولید میشود.

محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر در ماههای مرداد و شهریور کشت و در آذر و دی ماه برداشت میشود به همین دلیل به آن خارج فصل میگویند، این در حالی است که در دیگر نقاط کشور فصل برداشت گوجه فرنگی بهار و تابستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها