جام‌جم از متن و حاشیه دومین کنفرانس امنیتی تهران گزارش می‌دهد

ضیافت امنیت در تهران

دومین کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا؛ چالش و روندهای نوظهور» دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۲۶۳

به گزارش جامجم، در این مراسم که مهمانانی از کشورهای مختلف مانند افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، لبنان، عمان، انگلیس، ایتالیا، دانمارک، تاجیکستان، سوئد، سوریه و اتریش حضور داشتند، محمدجواد ظریف وزیر خارجه و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و برخی از مقامات سیاسی سابق و فعلی کشورهای مدعو به سخنرانی پرداختند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به عنوان سخنران آغازین این مراسم با بیان اینکه جریان افراطگرایی خشونتطلب که این منطقه را دستخوش یکی از خطرناکترین و خسارتبارترین ادوار تاریخیاش کرده بود رو به زوال گذاشته است، خاطرنشان کرد: داعش بهعنوان دهشتناکترین نماینده این جریان، از نظر نظامی سرکوب و خلافت خودخوانده و جعلیاش نابود شده و کنترلش بر قلمرو وسیعی که از راه خشونت بیحد و ایجاد رعب تصرف شده بود، از میان رفته است.

وی اعلام بیتالمقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ را دشمنی آشکار با مسلمانان و دولتهای اسلامی دانست و تصریح کرد: ادامه اشغال فلسطین همچنان حادترین مسالهای است که منطقه و جهان با آن دست بهگریبان است. همه مسائل منطقه مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر این معضل اصلی و ستمی است که طی 70 سال گذشته بر مردم فلسطین رفته است.

وی با بیان اینکه دخالتها و سیاستهای آمریکا در منطقه یکی از اساسیترین چالشهایی است که به بحران کنونی دامن زده و موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است، اظهار کرد: آمریکا هنوز نسبت به واقعیات عینی در سطح منطقه بیتوجه است و با ادامه حضور نظامی غیرمشروع در خاک سوریه بر پیگیری سیاستهای مخرب و تنشزای خود اصرار دارد. ظریف گفت: تمرکز بر مشکلات امنیتی و تنشها باید با در نظر داشتن دورنمایی مشخص صورت گیرد و معطوف به تلاش برای نیل به شرایط امنیتی مطلوب در سطح منطقه باشد. برای این منظور دو ایده «منطقه قوی» و «امنیت شبکهای» میتواند مبنای شکلگیری پارادایم جدیدی برای غرب آسیا باشد.

فریبخوردگی برخی دولتمردان غرب آسیا

یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که در این نشست با موضوع دفاع و امنیت منطقهای به ارائه دیدگاههای خود پرداخت.

وی با بیان اینکه پیچیدگی و ناآرامی منطقه ناشی از حضور و دخالت قدرتهای فرا منطقهای و ایجاد رقابتی عمدی میان کشورهای منطقه است، گفت: البته
فریب خوردگی برخی دولتمردان غرب آسیا در این التهاب و ناآرامی بیتاثیر نیست.

امیر حاتمی مشکل اصلی منطقه را تروریسم و اختلافات درونی دانست و گفت: این مشکلات ریشه در استعمار و مداخلات قدرتهای فرامنطقهای و اشغالگری دارد و مثال آن اشغال سرزمین فلسطین تحت حمایت آمریکاست.

وی ادامه داد: این دخالتها با هدف نهادینه کردن وابستگی کشورهای منطقه به قدرتهای فرامنطقه برای حضور در این کشورهاست. گروههای تروریستی که ابتدا برای کمک به مقابله با قدرتهایی مانند شوروی سابق توسط آمریکا شکل گرفته بود امروز تحتعنوان القاعده و داعش دوباره ظهور کردهاند و در آینده نیز با نامهای دیگر بروز خواهند کرد.

وزیر دفاع ریشه این گروهها را در فتنه قدرتهای استعماری دانست و افزود: منطقه ما هزینههای فراوان پرداخت کرده است و آمریکا بهدنبال نظمی با محوریت خود است که هزینههای بیشتری را بر منطقه تحمیل میکند.

وی ادامه داد: همکاری ایران در برجام حسننیت ایران را به جهان نشان داد اما آمریکاییها نشان دادند که اصلاحپذیر و قابل اعتماد نیستند. همه کشورهای منطقه خاطرات تلخی از سیاستهای آمریکا دارند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکاییهایی نشان دادند برای مدیریت منطقه ما ناتوان و عاجزند، گفت: پاسخ آمریکاییها به این ناکارآمدی متهم کردن دیگر کشورها، فرافکنی و ایرانهراسی است که خود عذری بدتر از گناه است.

وی با بیان اینکه به آمریکاییها توصیه میکنیم دست از نقش مخرب و غیرسازنده خود بردارند، خاطرنشان کرد: نگرانی احتمالی کشورهای منطقه و جهان را درک میکنیم چرا که میدانیم این نگرانیها را رسانههای تحت نفوذ استکبار ایجاد کرده اند و بر همین اساس همواره تلاش کرده ایم برنامههایمان را برای آنها بصورت شفاف بیان کنیم. حاتمی ادامه داد: برنامههای دفاعی ما برای صلح و امنیت کشورهای منطقه است و حاضریم در یک برنامه مشخص آن را در جهت امنیت آنها نیز قرار دهیم. وزیر دفاع خاطرنشان کرد: توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه و دیگران نیست و صرفا برای تهدیداتی خاص است که محدودیت برد و افزایش دقت بر همین مبناست.

پاسخ به کنایه جک استراو در پنل تخصصی

برگزاری دو پنل تخصصی در دو بخش در صبح و بعد از ظهر با عناوین سیاست خارجی و امنیت منطقهای، نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران فرامنطقهای، اقتصاد و امنیت منطقهای و دفاع و امنیت منطقهای با حضور مقامات فعلی و سابق سیاسی و نظامی کشورهای حاضر در این کنفرانس از جمله ویژگیهای این نشست بود.

از نکات قابل تامل، سخنرانی جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس بود که در دومین پنل از کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «ترتیبات امنیتی غرب آسیا، نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران فرامنطقهای» با مثبت ارزیابی کردن سخنرانی محمدجواد ظریف در افتتاحیه این کنفرانس، گفت: اگر بخواهیم صحبتهای وزیر خارجه ایران عملی شود، نباید فراموش کنیم که طبق کنوانسیونهای بینالمللی که ایران هم به آن پایبند است، دیپلماتها باید امنیت فیزیکی داشته باشند و این امر دو بار در ایران نقض شد، ولی تاکید میکنم که برای رسیدن به اهدافمان باید نقطههای تاریک برطرف و امنیت دیپلماتها در تهران به رسمیت شناخته شود.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در واکنش به اظهارات جک استراو مبنی بر اینکه دیپلماتها باید امنیت داشته باشند، اظهار کرد: نخستین بار سفارت ایران در لندن مورد حمله قرار گرفت و اولین دیپلمات کشورمان نیز در این شهر کشته شد. تظاهراتهای متعدد در برابر سفارت کشورمان و پرتاب کوکتل مولوتف به داخل سفارت جمهوری اسلامی ایران، پایینکشیدن پرچم جمهوری اسلامی و تهدید دیپلماتهای کشورمان هماکنون نیز در برخی کشورهای اروپایی جریان دارد.

دکتر کمال خرازی در مصاحبه با جامجم:

گفتوگو تنها راه حل مشکلات است

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با جامجم، گفتوگو را تنها راه حل مشکلات منطقه دانست.

خرازی درباره اهمیت برگزاری نشستهای امنیتی تهران میگوید: برگزاری چنین نشستهایی برای اجرای برنامهها نیست بلکه برای گفتوگوست تا مسائل روشنتر و ریشههای بحران مشخص شود و همچنین کشورها برای گفتوگو آمادگی بیشتری پیدا کنند. تصمیمات در این حوزه به دولتها برمیگردد که بعد از مشخص شدن ریشههای بحرانها باید برای حل این مشکلات با هم گفتوگو کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها