15 چهره سیاسی از اولویت‌های امروز کشور می‌گویند

مردم چه می‌خواهند؟

تجمعاتی که در روزهای اخیر در کشورمان شاهد هستیم از پنجشنبه گذشته و با محوریت مشکلات اقتصادی در مشهد آغاز، اما با موج‌سواری برخی عناصر داخلی و سوء‌استفاده خارجی‌ها به انحراف کشیده شد. به همین دلیل در برخی شهرها شاهد وارد شدن خساراتی به اموال عمومی و همچنین کشته شدن برخی هموطنانمان بودیم که به دنبال این اغتشاشات، نیروهای انتظامی و امنیتی برای کنترل اوضاع ورود کردند.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۳۱

البته تمام مسئولان کشورمان از روسای قوا گرفته تا دیگر مقامات، تاکید دارند در عین حال که آشوبگری و اغتشاش پذیرفته نیست، اعتراض و نقد، حق مردم است و باید صدای انتقادات مردمی را شنید و برای حل مشکلات آنها، چاره‌اندیشی کرد.

روزنامه جام‌جم در گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی به بررسی مطالبات و مشکلات مردم در مقطع فعلی که به برخی اعتراضات منجر شده، پرداخته است:

مشکلات اقتصادی، همراه با فساد غیرقابل تحمل است

عبدالله ناصری/ فعال اصلاح‌طلب

در حال حاضر مطالبات ملی وجود دارد که به نظر می‌رسد مطالبات اقتصادی در صدر آن است. بدون شک دولت و حکومت باید برای آن تدبیری بیندیشند و بر این اساس، اگر بخشی از پیشنهادهای روحانی اجرایی شود، مشکلات قابل حل خواهد بود. همه بخش‌ها و نهادهای مربوط باید در چارچوب مطالبات مردم حرکت کنند، باید به این نکته هم توجه کرد که اگر فساد ساختاری در جامعه وجود نداشته باشد، مردم باز هم می‌توانند تا حدودی مشکلات اقتصادی را تحمل کنند، اما زمانی که مشکلات اقتصادی همراه با فساد ساختاری باشد،تحمل آن برای مردم سخت می‌شود. تمام دستگاه‌های حکومتی باید در کنار هم قرار گرفته و در مسیر حل این مشکلات حرکت کنند.

اشتغال، مهم‌ترین مطالبه مردم

محمدرضا خباز/ استاندار پیشین سمنان

امروز مهم‌ترین خواسته و مطالبه مردم، مسائل اقتصادی است و در این ارتباط بحث اشتغال موضوعی است که هر خانواده‌ای به آن نیاز دارد و همه دولتمردان باید در این خصوص گام بردارند.

برنامه پنجساله ششم که در حال حاضر به وسیله نمایندگان مردم تصویب شده در راستای رسیدگی به خواسته‌های مردم طراحی شده است. بودجه97 نیز باید بر مبنای برنامه ششم طراحی شود و خواسته مردم در این قانون پنجساله و بودجه موردنظر است.

دولت در برخی مواقع پاسخگویی مناسبی ندارد

حسین کمالی / دبیر کل حزب اسلامی کار

واقعیت آن است که مشکل بیکاری یکی از مشکلاتی است که به مردم فشار زیادی وارد کرده است و همچنان شاهد بالا رفتن آمار بیکاری در کشور هستیم. بیکاران مشکل معیشتی و کمبود امید به آینده را دارند. گرانی موضوع دیگری است که باعث مطالبه‌گری مردم شده است، چون با افزایش قیمت برخی از کالاها مواجه بودیم و از سوی دیگر خبرهایی حاکی از افزایش قیمت کالاهای دیگر در روزهای آینده وجود دارد و از سوی دیگر شاهد پاسخگویی مناسب از سوی دولت در بعضی از مواقع نبودیم. عملکرد برخی از موسسات اعتباری هم یکی دیگر از عواملی است که مردم از آن ناراضی هستند و پول‌هایی را به این موسسات دادند که برگردانده نشد.

مطالبات مردم، مطالبات دوره انتخابات است

حمیدرضا ترقی/ عضو حزب موتلفه اسلامی

مطالبات مردم از زمان انتخابات تغییری نکرده است و در همان زمان نیز مردم خواسته‌های اقتصادی‌شان را مطرح می‌کردند. در ایام انتخابات نامزدها هم در وعده‌های خود موضوع رسیدگی به مطالبات اقتصادی را مطرح کردند. رئیس‌جمهور هم در همان زمان متعهد شد به مساله بیکاری، رکود، تورم و مشکلات معیشتی مردم برسد. اما بعد از گذشت چند ماه از روی کارآمدن دولت جدید مردم احساس می‌کنند که نشانه‌ای از رسیدگی به این مطالبات نیست و دولت کمتر به این مسائل توجه کرده و امیدی به رونق تولید وجود ندارد. همچنین از رفع رکود و کاهش تورم و حل مشکلات بیکاری خبری نیست. از سوی دیگر آماری که دولت برای عملکرد اقتصادی خود ارائه می‌کند نیز ملموس نیست. از این رو این نارضایتی به اعتراض و فریاد تبدیل شده است. در کنار آن باید متوجه سوءاستفاده برخی عناصر داخلی و خارجی از مطالبات بحق‌ بود، چراکه ضدانقلاب با استفاده از شرایط، مانع طرح آزاد مطالبات بحق مردم می‌شود.

مطالبه اصلی، اقتصادی است

پرویز سروری/ نماینده ادوار مجلس

مطالبه اصلی مردم اقتصادی است. ما در یک روندی قرار گرفتیم که این روند مغایر با وعده‌های داده شده است. ما به علت سردرگمی که در مدل اقتصادی خود داریم هر روز شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش بیکاری هستیم. از سوی دیگر رنجی که مردم می‌برند از رانت و تبعیض و فساد است. در کنار اینها این نکته را باید مدنظر داشت که مدیرانی بر سر کار هستند که با رانت و رابطه سر کار آمده‌اند و شایستگی لازم را برای تمشیت امور ندارند. این ناکارآمدی زمینه نارضایتی و تضعیف بنیه اقتصادی مردم را فراهم می‌کند. شهرهای کوچک که غالبا پایه‌های مستحکم انقلاب بوده و هستند امروز از این شرایط ابراز نارضایتی می‌کنند. چون با کوچک‌ترین موضعگیری اقتصادی دچار تزلزل جدی می‌شوند. همچنین ناپختگی طرح بدون اقناع بودجه باعث افزایش نگرانی مردم شده و زمینه بروز اعتراضات را به صورت طبیعی فراهم می‌آورد. شاهد رشد سرسام‌آور قیمت کالایی مثل تخم مرغ هستیم اما ارتباط نداشتن با مردم باعث شده که در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته باشد. بنابراین روند غیرشایسته سالار موجود و اتخاذ سیاست‌های خام و غیرکارشناسی و نپخته باعث بروز نارضایتی شده است.

دستگاه‌های اجرایی، نواقصی دارند

غلامحسین کرباسچی/ دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی

در هر کشوری مردم مطالبات مختلفی دارند و هیچ حکومتی نمی‌تواند ادعا کند همه مطالبات مردم را برآورده کرده است. از سوئیس تا آفریقا گرفته تا چین و کانادا مردم مطالبه دارند. مطالبات مردم در حوزه‌های مختلفی است و می‌تواند شامل کمبود آب و برق، ‌نبود جاده مناسب، بیکاری، حقوق بازنشستگی،‌ نارضایتی از مشکلات دستگاه قضایی و... شود. بنابراین همواره این نارضایتی وجود داشته و مربوط به زمان کنونی نیست. کسانی که با دولت و حکومت به لحاظ سیاسی زاویه‌ای دارند و منافعی از این تحرکات می‌برند در کنار تحریکاتی که در داخل و خارج می‌شود بیشترین تاثیر را در اتفاقات دارند. ما همیشه در کشور بیکاری داشتیم و مردم از سال‌های گذشته نگران بیکاری، کمی حقوق بازنشستگی، گرانی‌ و... بودند. متاسفانه تبلیغاتی هم در کشور صورت می‌گیرد که به نوعی در جامعه ایجاد التهاب می‌کند. این‌که در شرایط کنونی و بعد از برگزاری انتخاباتی با حضور بیش از 40 میلیون نفر پای صندوق رای و انتخاب رئیس‌جمهور با 24 میلیون رای و بعد از گذشت چند ماه بعد از استقرار دولت جدید، عده‌ای موجی به‌نام پشیمانی راه می‌اندازند و بخشی از مردم را که با امید و آرزویی در انتخابات شرکت کردند‌ ناامید می‌کنند، رویکرد مطلوبی نیست. در هر صورت به این نکته هم باید اشاره کرد که به هر حال دستگاه‌های اجرایی، دولتی و حکومتی در ابعاد مختلف نواقصی دارند و ممکن است که بهتر از این بشود کار کرده و کشور را اداره کرد.

بیکاری روبه گسترش است

غلامرضا خواجه سروی / استاد دانشگاه

عمده مطالبات امروز مردم، اقتصادی و اجتماعی است که بخش اعظم آن مربوط به پدیده بیکاری است که طبیعتا همین موضوع موجب بروز مشکلاتی در جامعه ما شده و در این ارتباط مطالبه جدی وجود دارد. مسئولان، مقامات مختلف و مردم نیز اذعان دارند که این مساله رو به گسترش است. گسترش مشکلات اقتصادی به دنبال خود مشکلات دیگری در جامعه ایجاد کرده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. عدم توجه جدی مسئولان دولتی به این ماجرا،موضوع را فرسایشی کرده و این معضل در جامعه ما به صورت اپیدمی در آمده است. معیشت روزمره مردم دچار مشکل شده و درآمد، کاهش یافته و البته رکود اقتصادی نیز به آن دامن زده است. طبیعتا در برابر چنین جنگ اقتصادی دولت هم باید آرایش جنگی داشته باشد، در حالی که این‌گونه نیست. مسئولان باید برای خروج از این وضعیت از افراد متخصص و شایسته کمک گرفته و حل مشکلات اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.

موسسات مالی،‌مهم‌ترین مشکل

محمد سلیمانی / وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات

مهم‌ترین مشکل، وجود موسسات مالی است و گفته می‌شود که در کشور 6000 موسسه مالی است که فعالیت می‌کنند و پول مردم را جمع‌آوری کرده‌اند. این موسسات سودهای 20 درصد به مردم و سپرده‌گذاران می‌دادند در حالی که اگر کسی می‌خواست از این موسسات قرض بگیرد آن قرض را با 36 درصد سود پرداخت می‌کرد. بنابراین این عملیات ربا بود و حرام‌خواری در این موسسات محور شد. در نتیجه این موسسات به ورشکستگی رسیده و چون از منابع مردم، سودها را پرداخت می‌کردند و عده‌ای از کسانی که در این موسسات شاغل بودند، حقوق‌های کلان و نجومی دریافت کردند ‌باعث شد که سطح نارضایتی مردم بالا رود. بنابراین حوزه اقتصاد کشور یله و رهاست و بانک مرکزی نظام مالی و پولی کشور را رها کرده است. دولت هم در چند سال گذشته نظارتی بر موسسات نداشت. در طول سه سال گذشته هم صدای دادخواهی مردم بلند شده است. بنابراین باید مسیر پیگیری باز باشد تا مردم اعتراضات واقعی خود را به صورت روشن و در چارچوب قانون پی بگیرند.

رعایت عدالت؛ انتظار بحق مردم

ابوالفضل حسن‌بیکی/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

موضوع عدالت یکی از نکاتی است که مردم انتظار دارند محقق شود و با حاکم شدن قوانین و مقرارت اسلامی، حق به حق دار برسد. بیکاری هم از نکاتی است که مردم و بخصوص قشر تحصیلکرده را رنج می‌دهد. مشکلات ازدواج جوانان، ‌گرانی و تورم نیز از مواردی است که باید هر چه سریع‌تر برطرف شود، در عین حال مردم از مسئولان انتظار صداقت و راستگویی دارند چون بیش از یک دهه است که مردم شاهد اختلاف بین مسئولان و بگم‌بگم‌های آنها هستند که این اقدام آرامش جامعه را به خطر انداخته است. عدم صداقت با مردم از مباحثی است که مردم را زجر می‌دهد. سخن از فساد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است اما سوال این است که چرا بعد از 40 سال از انقلاب هنوز با مفسدان برخورد نمی‌شود و آنها محاکمه نمی‌شوند و چرا قوه قضاییه قاطعانه برخورد نمی‌کند و تنها انتقاد و اعتراض می‌کند. مردم از دولت، مجلس و قوه قضاییه انتظار دارند که پول مالباختگان بازگردد و متخلفان محاکمه شوند.

موسسات مالی مهم‌ترین مشکل

احمد حکیمی‌پور/ فعال اصلاح‌طلب

مطالبات مردم را در درجه اول مباحث اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و در درجه بعدی سیاسی، تشکیل می‌دهد. بزرگ‌ترین مشکلات کشور توزیع نامناسب فرصت‌های شغلی است و باید در این زمینه مدیریت صحیحی صورت گیرد.

از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه کرد که مدیریت درستی در هزینه‌ها صورت نمی‌گیرد و کشور گران اداره می‌شود. این در حالی است که باید خروجی و هزینه تنظیم شود، اما امروز هزینه‌های جاری و غیرضروری بالا رفته و باید مدیریت شود. مجلس باید در بحث بودجه دقت بسیاری داشته باشد، چراکه نهادهایی در کشور وجود دارند که بودجه می‌گیرند، اما خروجی ندارند. از دیگر مشکلات کشور در بخش فرهنگی است، در این بخش مدعیان بسیاری داریم اما بین آنها هماهنگی وجود ندارد و در این ارتباط هزینه‌تراشی می‌شود.

افزایش قیمت منجر به شکاف در سطح جامعه شده است

اسماعیل سعیدی / عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

اشتغال اولین دغدغه نیروی جوان و عمدتا تحصیلکرده کشور است. مطالبه دیگر مردم گران نشدن حامل‌های انرژی است. در حال حاضر بخش عمده‌ای از حقوق‌بگیران، زیر یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنند و با هزینه‌های هنگفت زندگی مواجه هستند و اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد و سطح درآمدهای آنان تغییری نکند، قطعا این افزایس قیمت منجر به شکاف در سطح جامعه می‌شود. چیزی که عامل تشدیدکننده شکاف در جامعه است، بحث تبعیض و بی‌عدالتی است لذا یکی از مطالبات مردم برخورد جدی با تبعیض و رسیدگی به موضوع اختلاس و رانت‌خواری است که باید از سوی قوه قضاییه پیگیری شود.

فقر و فساد و تبعیض، سه مشکل اصلی در کشور

رسول خضری / عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

بحث مشکلات معیشت و بیکاری، ابرچالش مردم در جامعه شده است و این‌که دولت در لایحه بودجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را آورده است، گرانی را به 80 میلیون ایرانی تحمیل می‌کند و باعث می‌شود که شرایط رکود و بیکاری در جامعه تشدید شود. قوه قضاییه و رئیس‌جمهور باید در راستای توجه به مالباختگان موسسات مالی و اعتباری، قدم سازنده‌ای بردارند و فقر، فساد و تبعیض را که سه مشکل اصلی در کشور است، از بین ببرند.

رفع بیکاری، مهم‌ترین مطالبات مردم

زهرا ساعی/ نماینده تبریز

مطالبات مردم در سطح جامعه به‌صورت عیان در حوزه مسائل اقتصادی، معیشت و بیکاری وجود دارد. تفرقه و ایجاد ناامنی در سطح جامعه به بسیاری از زیرساخت‌های کشور ضربه وارد می‌کند و بهتر است مشکلات کشور از جمله بیکاری که طی یک دهه ایجاد شده است، از طرف مسئولان دلسوز هرچه سریع‌تر رفع شود. ‌البته آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما رشد خوبی داشتیم ولی مشکلات یک‌شبه حل نمی‌شود.

گرانی و بیکاری در صدر دغدغه‌های مردمی

کمال سجادی/ فعال اصولگرا

امروز نابسامانی‌هایی وجود دارد و مردم و بویژه قشر ضعیف تحت فشار مشکلات معیشتی هستند، اغلب مطالبات واقعی مردم معیشتی است و در این جهت موضوع بیکاری و گرانی مطرح است، چرا که جوانان تحصیلکرده بسیاری داریم که شغلی نداشته و بیکار هستند. اعتراض واقعی بیان مشکلات حق مردم است،بنابراین مسئولان نباید اجازه دهند مشکلات آنقدر افزایش یابد که کار به اعتراض بکشد.

دعوای سیاسی برای مردم مهم نیست

محمد دامادی / نماینده ساری

مالباختگانی که با تکیه بر سیستم بانکی کشور، ‌تمام سرمایه خود را در یک موسسه سپرده‌گذاری کردند و یکباره با انحلال آن مواجه می‌شوند و پولشان از بین رفته خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند. در بحث استخدام‌ها در کشور مردم شاهدند که عده‌ای با سوءاستفاده از موقعیت، ‌کسانی را بدون در نظر گرفتن شایستگی‌ها به‌کار می‌گیرند که همین موجب اعتراض آنان است. لذا عدالت اولین مطالبه مردمی در بحث استخدام‌هاست. مساله مردم‌، ‌دعواهای بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست و می‌خواهند گرفتاری‌های زندگی‌شان حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها