اگر ستون این صفحه را از دو هفته پیش مطالعه کرده باشید، با خرید از فروشگاه استیم آشنا شده‌اید.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۷۰
دربست تا دانلود؛ از کدام فروشگاه دیجیتال و چگونه بازی اصل PC تهیه کنیم؟

از آنجا که تعداد فروشگاه‌های دیجیتال کم نیست و زمان هم با توجه به نزدیک شدن سیل بازی‌های اول سال میلادی کوتاه است، تصمیم گرفتیم سومین و آخرین بخش از سری مقالات «فروشگاه‌های دیجیتال» مفصل‌تر باشد تا به تمام سوالات شما پاسخ داده شود. لازم به ذکر است تمام فروشگاه‌هایی که معرفی می‌شود برای خرید نسخه‌ PC هستند و در فرصت مناسب به فروشگاه‌هایی از جمله PSN و Xbox Live خواهیم پرداخت. همچنین باید یادآوری کنیم مزیت اصلی خرید بازی‌های اصل جدا از حمایت از بازی‌سازهای مستقل، تا حد زیادی کوتاه کردن دست دلال‌ها و سودجوهایی است که سلیقه‌ای روی بازی‌ها قیمت می‌گذارند و نسخه‌های کرکی و دزدی را بسته‌بندی کرده و می‌فر وشند. ضمن این‌که شما به‌راحتی می‌توانید باز‌های اصل یا اورجینال‌ را به‌روزرسانی کرده و به تمام ویژگی‌های آنلاین آنها دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید بسیاری از باگ‌ها و مشکلات فنی که در نسخه‌های ابتدایی بازی‌ها وجود دارند، با به‌روزرسانی برطرف می‌شوند.

فروشگاه GOG

با جدی‌ ترین رقیب استیم یعنی GOG شروع می‌کنیم. نام این فروشگاه مخفف Good Old Games است که ابتدا با هدف توزیع دیجیتال بازی‌های قدیمی که دیگر روی استیم موجود نیستند توسط سازنده‌ سری بازی‌های ویچر یعنی شرکت CD Projekt Red لهستانی بنیان‌ گذاشته شد. البته این فروشگاه اکنون همچون استیم، بازی‌های روز را هم منتشر می‌کند و به نوعی دیگر به آن هدف اولیه‌اش محدود نیست، ولی بازی‌های GOG یک تفاوت اساسی با استیم و دیگر فروشگاه‌های دیجیتال دارند و آن هم این است که DRM-Free هستند. یعنی شما پس از خرید به‌راحتی می‌توانید تمام فایل‌های بازی را روی سیستم‌های دیگر نیز کپی و تجربه کنید. خرید از GOG نسبتا سخت است و به‌صورت پیش‌فرض باید با کارت‌های اعتباری بین‌المللی خرید کنید. هرچند می‌توانید از سایت‌های مختلف کارت اعتباری مجازی خریده یا کد بازی‌های GOG را تهیه کنید، اما معمولا انجام این کارها چندان به‌صرفه نیست. به‌هرحال بهترین زمان برای خرید از GOG نیز استفاده از تخفیف‌های مناسبتی آن مثل کریسمس و هالووین و میانه‌ تابستان است، ضمن این‌که هر از چند گاهی ممکن است یک بازی نیز برای مدتی محدود به‌صورت رایگان قرار داده شود.

فروشگاه Origin

این فروشگاه را از منظر ارائه‌ سرویس و خدمات به نوعی می‌توان لجبازترین و شاید منفورترین پلتفرم توزیع دیجیتال بازی‌های PC دانست، هرچند گاهی تخفیف‌های خیلی خوبی هم می‌دهد! مسئولان Origin ،EA را تاسیس کردند و تصمیم گرفتند نسخه‌ دیجیتال PC تمام بازی‌هایشان را تنها از طریق این پلتفرم منتشر کنند. تصمیمی که باعث شکست‌های سنگین و دیده نشدن شایسته‌ عناوینی مانند Unravel، مس افکت 3، Dragon Age Inquisition و Mirror’s Edge برای کاربران PC آنها شد. به‌هرحال برای خرید از Origin می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده سایت‌هایی را پیدا کنید که یا گیفت‌کارت‌های آن را می‌فروشند یا کد دیجیتال بازی‌هایش را. قاعده‌ کلی اینجا نیز برقرار است و آن هم استفاده از زمان تخفیف‌های مناسبتی برای حداکثر بهره‌وری است. با این حال در جریان باشید سرورهای Origin برخلاف استیم و GOG تعریف چندانی ندارد و قطع و وصلی‌های مکرر خواهید داشت. البته امکان ادامه‌ دانلود را داشته و اکثر اوقات می‌توانید با کپی کردن فایل‌های نسخه‌ کرک شده در محل نصب نسخه‌ اورجینال، از مدت زمان دانلود به میزان زیادی بکاهید.

فروشگاه UPlay

شرکت یوبیسافت از زمانی که بزرگ و بزرگ‌تر شد همواره به نوعی رقابتی در سهم بازار نه لزوما تولید بازی‌های مشابه با شرکت EA پیدا کرد و بعد از این‌که دید آنها Origin را راه انداختند، یوبیسافت نیز Uplay را به‌صورت رسمی رونمایی کرد. البته یوبیسافت ذکاوت به خرج داد و بازی‌هایش را از پلتفرم اصلی بازی‌های PC یعنی استیم بیرون نکشید! در UPlay علاوه بر تمام بازی‌های شرکت یوبیسافت می‌توانید تعدادی از بازی‌های دیگر شرکت‌ها را نیز پیدا کنید، ولی به‌صورت کلی منطقی است که برای خرید بازی‌های یوبیسافت به Uplay مراجعه کنید. برای خرید از UPlay هم همان دردسرهای خرید از GOG را خواهید داشت، اما پیداکردن کد بازی‌های UPlay به مراتب راحت‌تر است. سرورهای UPlay چندان جالب نیستند و با خیال راحت نمی‌شود از آن دانلود کرد، اما یک خوبی خیلی بزرگ دارد و آن هم این است که یوبیسافت طی دو سال گذشته به بهانه‌های مختلف بازی‌هایش را به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده و آخرین بازی رایگانش نیز Assassin’s Creed IV Black Flag بود.

فروشگاه Battlenet

مگر می‌شود بلیزارد را فراموش کنیم؟ شرکت بلیزارد مدت‌هاست فروشگاه اختصاصی خود را دارد و چون همیشه جامعه‌ مخاطبان خود را داشته فروش‌‌‌‌اش نیز تامین بوده است. در صورتی که بخواهید بازی‌های شرکت بلیزارد را به‌صورت اورجینال برای PC تهیه کنید، تنها راه فروشگاه بتل‌نت است و خوشبختانه پیدا کردن سایت‌هایی که کد بازی‌های بتل‌نت را بفروشند، چندان دشوار نیست. در صورتی که امکان استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی را دارید، تخفیف‌های بتل‌نت را از دست ندهید. از آنجا که شرکت بلیزارد و اکتیویژن چند سالی است که با یکدیگر ادغام شده‌اند، لازم است بدانید نسخه‌ PC بازی Destiny 2 نیز تنها از طریق بتل‌نت قابل تهیه است. region یا منطقه در بتل‌نت اهمیت زیادی دارد، پس اگر قصد دارید با دوستان خود از طریق بتل‌نت آنلاین بازی کنید بهتر است در یک region باشید.

فروشگاه Humble Bundle

ممکن است با Humble Bundle کمتر آشنا باشید. این فروشگاه به بسته‌های ماهانه‌ خیریه‌اش معروف است. به این صورت که درصدی از خرید مشتریان به خیریه‌های مختلف در سرتاسر دنیا تعلق میگیرد. درواقع Humble Bundle از چند بخش تشکیل شده است. یکی فروشگاه عادی آن است که بازی‌ها را می‌توانید به صورت دیجیتال خریده و انتخاب کنید که می‌خواهید آنها را روی حساب کاربری استیم‌تان فعال کرده یا مستقیم از سایت Humble Bundle دانلود کنید.

با وجود این‌که تخفیف‌های فصلی و مناسبتی خوبی هم در اینجا وجود دارد، اما ما به دو دلیل دیگر این فروشگاه را به شما معرفی می‌کنیم. اولین دلیل باندل‌ها یا پکیج‌های آن است. این فروشگاه هر ماه چند باندل از کتاب و نرم‌افزار گرفته تا بازی‌های کامپیوتر، کنسول و موبایل را ممکن است باندل یا بسته کند. البته هر باندل مجزاست و مثلا ترکیبی از بازی‌های موبایل و کامپیوتر نیست. این باندل‌ها معمولا محدودیت زمانی 20 یا 30روزه دارند و در چند طرح ارائه می‌شوند. معروف‌ترین طرح بسته‌ یک دلاری است که این قیمت حداقل مبلغ برای خرید است و اگر دوست داشته باشید بیشتر به خیریه‌ها کمک کنید می‌توانید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. با حداقل یک دلار سه بازی به شما داده می‌شود، اما اگر مثلا حداقل 6 دلار بسته به نوع بازی‌های داخل باندل پرداخت کنید، می‌توانید علاوه بر سه بازی اول، چند بازی دیگر که معمولا چشمگیرتر هستند نیز دریافت کنید. این روند تا طرح سوم باندل و معمولا بهترین بازی‌های آن ادامه دارد. یک یا دو ماه سایت Humble Bundle را با VPN بررسی کنید، متوجه ساز و کار باندل‌ها خواهید شد.

دیگر ویژگی Humble Bundle اشتراک ماهانه‌ آن است. با پرداخت مبلغ 12 دلار در ماه، دو تا سه بازی که معمولا عناوینی تراز اول هستند و ماه به ماه معرفی می‌شوند بلافاصله به شما تحویل داده می‌شود و با اتمام ماه نیز 5 تا 6 بازی دیگر به‌صورت تصادفی به شما تعلق می‌گیرد. خرید از
Humble Bundle هم متاسفانه خیلی ساده نیست، اما در دسترس‌تر از UPlay و GOG است و با کمی حوصله و جست‌وجو می‌توانید سایت‌هایی را پیدا کنید که این کار را برای شما انجام دهند. همچنین باندل‌های ماهانه‌ این فروشگاه ممکن است مربوط به بازی‌های Origin یا UPlay هم باشد و به‌این ترتیب شاید بتوانید عناوینی مانند
Titan Fall 2 را تهیه کنید.

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها