رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر خبر داد:

ساخت 400 برج روی گسل های تهران

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اعلام کرد

زلزله اخیر بر گسل های تهران تاثیری نداشت

به دنبال زمین لرزه شب گذشته تهران (بامداد ششم دی) ستاد بحران سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد این زلزله تاثیری بر روی گسل های فعال تهران نداشته است.
کد خبر: ۱۱۰۷۱۹۸
زلزله اخیر بر گسل های تهران تاثیری نداشت

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، زمین‌ لرزه‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در ساعت ۵۴ دقیقه بامداد امروز بخشی از تهران و شهرهای غربی آن را لرزاند که در پی آن سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اقدام به تشکیل نشست ستاد بحران این سازمان کرد.

بر اساس نتایج به دست آمده از این نشست که با جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان زمین‌شناسی بر گزارش شد، اعلام شد شتاب ثبت شده در ایستگاه ملارد، بیشینه شتاب ۴۰ سانتیمتر بر مجذور ثانیه (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) را برای زلزله بامداد ۶ دی ماه ۱۳۹۶ ثبت کرده که این میزان شتاب تأثیری بر روی گسل‌های فعال تهران نخواهد داشت.

این اطلاعات در حالی ارائه شد که گفته می شود این مسئله موجب رفع نگرانی بحث مخاطرات ناشی از عملکرد گسل‌های فعال تهران نخواهد بود.

در این گزارش با اشاره به عوامل موثر در بروز زلزله تهران و فعال سازی گسل‌های آن گفته شده است در سلسله جبال البرز و به ویژه تهران وجود گسل‌های فعال فراوان عامل لرزه‌ خیزی منطقه است و به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر انرژی آزاده شده حاصل زلزله‌های ناشی از فعال شدن گسل جنوب کرج – ماهدشت نقشی در افزایش فعالیت گسل‌ های تهران نداشته باشد.

در ادامه همچنین ضمن اشاره به گزارش گاردین در خصوص پیش‌بینی زلزله تهران که به‌صورت جدی نسبت به افزایش وقوع زلزله‌های با بزرگای بیشتر از ۷ در سال ۲۰۱۸ هشدار داده است و آن را حاصل کاهش سرعت حرکت وضعی (چرخش زمین به دور خود) میداند تاکید کرده مطالعات پیش‌نشانگری زمین‌ لرزه در همه مراکز دنیا جنبه پ‌ژوهشی و محلی دارد و تاکنون هیچ مرجع علمی معتبری، هشدار زمین‌لرزه خارج از محدوده تحت پایش خود منتشر نکرده است.

در نشست فوق العاده ستاد بحران سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران کامل‌ترین بانک اطلاعات گسل‌های کشور را در اختیار سازمان زمین‌شناسی به عنوان متولی شناسایی و معرفی سرچشمه‌های لرزه‌زا اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها