قلات را که بگذرانی، از سمت جاده‌ باریک و زیبای شب‌شتری! پشت کوه‌های بلندی که زیباترین چشم‌اندازهای شیراز را در خود جای داده است، به ریه‌های این کلانشهر می‌رسی؛ جایی که حالا رد چنگال‌های آسم را می‌توانی در آن ببینی، در گیاهانی که به عمد سوخته‌اند!
کد خبر: ۱۱۰۶۰۰۰

به گزارش ایسنا، چندی است زمین‌خواران چشم طمع به کوه‌های قلات دارند و می‌خواهند خاک این کوه را هم به توبره بکشند و جیب‌های گشادشان را پر کنند؛ حتی به قیمت از بین رفتن هوای پاک شیراز که بارها مسئولان این شهر و استان فارس به آن بالیده‌اند! زمین‌خوارانی که صدای پایشان را گوش تیز طبیعت دوستان و گروه‌های مردمی دل سپرده به طبیعت بکر، خوب شنید و به موقع وارد عمل شد.

رئیس شورای قلات از تلاش‌هایی گفت که از سوی عده‌ای با هدف دریافت مجوز 14 معدن در حال انجام است و سدی به نام مردم! مردمی که طبیعتشان را دوست دارند و ضرباهنگ قلبشان هر بامداد و شامگاه با ضربان نبض آن کوک می‌شود.

صفدر ایزدپناه گفت: اگر معادنی که سودجویان پی دریافت مجوزش هستند ایجاد شود،‌ پی نابودی قلات و از بین رفتن تدریجی هوای پاک شیراز پایه‌ریزی خواهد شد؛ معادنی که نه تنها قلات را به روستایی فاقد امکان سکونت بدل می‌کند که تیشه به ریشه‌ شیراز و داشته‌های آن می‌زند.

او گفت: کوه‌های قلات ذخایر طبیعی بسیاری را به لحاظ گونه‌های گیاهی در دامن خود دارد؛ آب قلات را تامین می‌کند و همین بکر بودن آن باعث ماندگاری این روستای هزار ساله شده است و اگر خاکش را سودجویان به توبره بکشند، دیگر می‌شود نه خاکی می‌ماند و نه آبی و نه هوایی.

ایزدپناه با یادآوری اینکه قلات یکی از روستاهای هدف‌گردشگری کشور محسوب می‌شود و اگر مسیر ثبت آن به بن بست ختم شده است به واسطه سودجویی‌های بی‌پایان کسانیست که راه‌های نفوذ را از خلاءهای قانونی یافته‌اند و مدام نیش حرصشان بر تن مجروح این روستا فرو رفته و می‌رود!!

او با بیان اینکه شایعاتی مبنی بر صدور مجوز حفر 14 چاه در دورانی که خشکسالی مخاطره‌ی اصلی فارس و شیراز است، به گوش می‌رسد، گفت: آنچه دل مردم را به درد آورده اینکه می‌گویند 2 مورد از این 14 مجوز متعلق به منابع طبیعی است؛ سازمانی که خود باید متولی حفظ منابع طبیعی و امانت‌دار میراث گذشتگان و داشته‌های آیندگان باشد!

ایزدپناه گفت: روزگاری نه چندان دور وقتی به دامن طبیعت بکر قلات می‌آمدیم، صدای پرندگان و تحرک انواع جانوران، گوش‌نوازی و چشم‌نوازی می‌کرد؛ اما امروز شکار بی‌رویه و غیرقانونی، حیات این موجودات و چرخه‌ اکوسیستم را در این منطقه‌ بسیار مهم، با مخاطره جدی مواجه کرده است!

مسئول انجمن سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس نیز گفت: از مدتی قبل شاهد تحرکاتی از سوی برخی طمع ورزان برای گرفتن مجوز و تصرف بخش‌هایی از ارتفاعات قلات با هدف ایجاد معدن بودیم.

هادی بینازاده امروز و در حالیکه عده‌ای آتش طمع به جان گیاهان این منطقه‌ انداخته‌اند و دل طبیعت دوستان را همراه با این گیاهان سوزاندند، با دریافت مجوزهای قانونی، زمینه‌ای فراهم شد تا دانه‌هایی را با دستان پر مهر مردم، به دل خاک آماده‌ی تجدید حیات بکاریم.

او گفت: از سال گذشته تلاش برای انجام این اقدام مردمی و دانه‌کاری در دل طبیعت را آغاز کردیم اما فرصت مهیا نشد و کار به امروز افتاد؛ اکنون و در فصلی که زمان مناسب دانه‌کاری و دانه‌ریزی گیاهان است، قصد داریم دانه‌های بادام کوهی، بنه، گون و بلوط بکاریم.

مسئول انجمن سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس گفت: براساس قانون گیاهانی نظیر بادام کوهی و گون و بلوط، ممنوع‌القطع است اما دستان بی رحم سودجویان، آتش به جان گیاهان زیبای منطقه انداخته تا زمینه برای سودجویی‌هایشان فراهم شود؛ بی‌آنکه بدانند مردم تا پای جان برای حفظ آنچه از گذشته به میراث رسیده، پایمردی خواهند کرد.

یکی از اعضای انجمن سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس نیز گفت: متاسفانه مدتی است که عده‌ای سودجو به‌دنبال دریافت مجوز 14 معدن در این منطقه‌ تلاش می‌کنند؛ اما اعضای انجمن سبزاندیشان به‌موقع متوجه این تلاش‌ها شد و کارها را در بستر قانون دنبال کرد.

گودرزی اضافه کرد: ظاهرا مجوز 2 معدن صادر شده بود که اعضای این انجمن متوجه شدند و اقدامات قانونی را دنبال کردند و با تشکیل پرونده‌ای که در شعبه‌ی 20 دادسرای فرهنگ شهر مطرح شده، مسیر کار را سد کرده‌آند.

این وکیل دادگستری در عین‌حال اعتقاد دارد که اگر مسئولان همراهی نکنند، تلاش‌های مردم به سرانجام مناسبی نخواهد رسید و دشواری‌هایی برای قلات نشینان و شهروندان شیراز ایجاد خواهد شد.

این فعال محیط زیست گفت: کوه‌های قلات در واقع بلندترین نقطه‌ی شهرستان شیراز است که ارتفاع آن به بیش از 2400 متر می‌رسد؛ منطقه‌ای که مسیر عبور بادهای غرب به سمت شیراز و به نوعی ریه‌ی تنفسی این کلانشهر محسوب می‌شود.

گودرزی همچنین گفت: طمع‌ورزان به دنبال دریافت مجوزهای قانونی از طریق سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت فارس و ایجاد معدن سنگ لاشه در این منطقه هستند.

اما فرماندار شیراز که میهمان ویژه‌ مردم طبیعت دوست قلات بود ضمن تاکید براینکه از وجود چنین فعالیت‌هایی در خصوص دریافت مجوز معدن، بی‌اطلاع است، تصریح کرد: قلم پای کسانیکه بخواهند پا بر شریان حیاط شهرستان شیراز بگذارند را خرد خواهم کرد.

حیدر عالیشوندی با بیان اینکه موضوع را بدون فوت وقت از طریق مجاری قانونی دنبال خواهد کرد، گفت: منابع طبیعی، متعلق به همه مردم و بیت‌المال است؛ روستای قلات هم از مهم‌ترین نقاط گردشگری شهرستان شیراز و حتی ایران محسوب می‌شود، بنابراین به هیچکس اجازه‌ تخریب این منطقه را نخواهیم داد.

او با تصریح اینکه از تمام توان خود و ابزارهای قانونی برای ممانعت از وقوع چنین مشکلی استفاده می‌کند، به هجمه‌های اخیر که با هدفی خاص علیه دولت و دولت‌مردان می‌شود اشاره و اضافه کرد: امروز لازم است مردم نورافکن‌های روشنگرانه خود را به کار انداخته و هر حرکت و فعالیتی را دلسوزانه رصد کنند.

فرماندار شیراز با تاکید براینکه به شدت با زمین‌خواری، کوه‌خواری و هر گونه سوءاستفاده از منابع طبیعی و ملی مخالف بوده است، گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی اجازه ندارد که در فاصله‌ 30 کیلومتری شیراز آن هم در ارتفاعاتی که ریه‌ی این شهر و شهرستان محسوب می‌شود، معدن ایجاد کرده و منطقه‌ را با مخاطره‌ی جدی مواجه کند.

عالیشوندی تاکید کرد که در روستای قلات و محدوده‌های شمالغرب شهرستان شیراز، حمایت‌های قانونی معطوف به فعالیت‌هایی است که رونق بخش صنعت گردشگری است؛ او خاطرنشان کرد که همه برای همراه شدن سرمایه‌گذاران واقعی در حوزه‌ی گردشگری، از ابزارهایی که در اختیار دارند استفاده کنند تا اقتصاد منطقه رونق یابد.

در این همایش بذرکاری که به همت انجمن‌ مردم‌نهاد سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس، شورای اسلامی روستا و دهیاری قلات و با همراهی و همدلی برخی اعضای کانون وکلای دادگستری فارس و گروهی از کوهنوردان و اهالی روستای کودیان، هفت هکتار از زمین‌های سوخته شدن در آتش حرص زمین‌خواران، با استفاده از 20 کیلو بذر، بذرکاری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها