احتمال رخداد زلزله با توجه به زلزله 5.2 ریشتری غرب تهران از سطحی به سطح دیگر‌ تغییر پیدا کرده است، به عبارت دیگر ‌ احتمال رخداد ‌ زلزله دوباره در گسل ماهدشت ‌از 20 درصد به 60 درصد رسیده و این احتمالی است که براساس زمان وقوع زلزله‌های قبلی تعیین شده؛ ‌به این مفهوم که ‌مدل و نظامی از این زلزله‌ها شکل داده شد و براساس تحلیل نظام داده‌ها می‌توان‌ احتمال وقوع زلزله را برآورد کرد.
کد خبر: ۱۱۰۵۸۵۴
تغییر احتمال رخداد زلزله تهران

احتمال رخداد زلزله پیش از زلزله غرب تهران هم وجود داشت‌، درواقع این‌که ‌زلزله قوی‌تری اتفاق بیفتد به مفهوم احتمال در این بحث برمی‌گردد، چراکه وقتی زلزله‌ای اتفاق می‌افتد احتمال رخداد زلزله‌های بعدی می‌تواند تغییر پیدا کند.

در منطقه تهران و روی گسل شمال تهران احتمال وقوع زلزله با بزرگای 7 تا 7.5 ریشتر وجود دارد‌، دراین باره نیز ‌بارها صحبت شده است و حرف تازه‌ای نیست، اما در این شلوغی اخبار و رسانه‌ها بعضا این نقل قول به اشتباه درباره زلزله ماهدشت نقل شده است.

در صورتی که گسل ماهدشت به واسطه طول گسل آن توان لرزه با بزرگای نهایتا 6 ریشتر دارد. درباره تغییر احتمال رخداد زلزله یا هر اتفاق اینچنینی بررسی‌هایی انجام شده به این مفهوم که با تحلیل اتفاق‌های افتاده احتمال رخدادهای بعدی تخمین زده می‌شود.

داده‌های ما برای این تحلیل به تمام اتفاقات مر‌بوط تا پیش از زلزله 5.2 ریشتری غرب تهران و همچنین تمام پس‌لرزه‌هایی که بعد از این زلزله رخ داده، مربوط می‌شود.

این مساله‌ای است که به عنوان «تغییر احتمال رخداد» از آن یاد می‌شود، این درحالی است که برخی از رسانه‌ها به اشتباه این تغییر احتمال رخداد را پیش‌بینی و بعضا پیشگویی تعبیر کرده‌اند، درحالی که ‌پیش‌بینی زلزله تاکنون هیچ مبنای علمی نداشته و ندارد.

دکتر مهدی زارع - استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها