اعتقاد ما بر این است که برخی عرصه‌های خدمات اجتماعی به بیماران، بخصوص کودکانی که دچار بیماری سرطان هستند و به نوعی در این وادی گرفتار شده‌اند، به کاری تیمی نیاز دارد. مجموعه‌ای از تخصص‌ها که بتوانند در کنار هم یک موضوع را به شکل هماهنگ پیش ببرند و درنهایت به هدفی مشترک که نوعی اثرگذاری بر زندگی کودک و خانواده او داشته باشند، برسند. متخصص‌هایی که کمک کنند خانواده‌ها با این بیماری کودکان کنار بیایند، در روند درمان مشارکت داشته باشند و حمایت‌هایی هدفمند ارائه کنند.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۴۲

حمایت‌های اجتماعی از وظایف مددکاران اجتماعی است. حمایت‌های مددکاری هم باعث اثربخشی درمان می‌شود و هم به بیمار و خانواده او آرامشی می‌بخشد تا با زندگی و مسائل آن راحت‌تر کنار بیاید.

فعالیت‌های مددکاران اجتماعی برای بیمار، مددکاری اجتماعی پزشکی نام دارد. متاسفانه در کشور ما مددکاری اجتماعی به صورت عمومی آموزش داده می‌شود. یک دانش‌آموخته مددکاری در ایران می‌تواند در تمامی عرصه‌ها فعالیت کند؛ از فعالیت در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی تا قوه قضاییه.

امروزه در جهان مددکاری اجتماعی به سمت تقسیم شدن به حیطه‌های تخصصی پیش می‌رود. این حرکت در ایران نیز آغاز شده است. در بازنگری برنامه کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی این امر لحاظ شده و چهار یا پنج گرایش مختلف برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. در دوره دکتری طبیعتا گرایش‌ها تخصصی‌تر نیز می‌شود.

همچنین مددکاری پزشکی هم یکی از شاخه‌های مددکاری اجتماعی است که در آن مددکار اجتماعی در بخش بهداشت و درمان حضور فعال دارد و به تیم درمان یاری می‌رساند تا اثربخشی درمان افزایش یابد. مددکار موانع اجتماعی را که در مسیر درمان اختلال ایجاد می‌کند، با مشارکت فرد درگیر برطرف می‌کند. به طور کلی مجموع این حمایت‌های مددکارانه می‌تواند تاثیر جدی بر تسهیل فرآیند درمان کودکان مبتلا به سرطان داشته باشد تا آنها با روحیه بالاتری به جنگ بیماری بروند.

دکتر محمد زاهدی‌اصل

رئیس انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها