بی‌تدبیری صورت گرفته در برنامه‌ریزی و اجرای طرح تحول سلامت سبب آوار شدن بار مالی بر دوش بیمه‌ها ‌در سال‌های اخیر شده، به عنوان مثال بیمه‌ها چند هزار میلیارد تومان بدهکار شدند. بر اساس شیوه فعلی طرح تحول سلامت، حتی اگر بودجه 16 هزار میلیاردی در سال 97 برای بیمه‌ها اختصاص یابد، در بهترین حالت بدهی بیمه‌ها در سال آینده بیشتر از زمان حاضر نخواهد شد و با وضع کنونی خرج و دخل بیمه‌ها، این بدهی تسویه‌شدنی نیست.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۳۲

به عبارت دیگر، وقتی مسئولان دولتی راه را باز گذاشتند که بیمارستان‌های دولتی تمام انواع خدمات درمانی را به رایگان یا با هزینه‌های اندک برای تمام اقشار جامعه عرضه کنند، باید منابع مالی آن را هم تامین می‌کردند تا با مشکلات امروز اتفاق نمی‌افتاد. با ادامه این روند، حتی اگر تمام منابع عمومی کشور هم صرف هزینه‌های درمانی مردم شوند، بازهم کسری بودجه، گریبان دولت را خواهد گرفت.

کسری بودجه معضلی است که امروزه کشور را درگیر کرده و در سال 96 براساس گزارش مسئولان، دولت هم در زمینه محقق کردن درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده به مشکل برخورده و هم در تامین درآمدهای مالیاتی.

بنابراین با توجه به این که به نظر می‌رسد بازار نفت در سال آینده هم رونق چندانی نداشته باشد، دولت اگر می‌خواهد در سال آینده مانند امسال با این مشکل مواجه نشود یا باید مالیات و عوارض را افزایش دهد که خود موجب فشار مالی سنگین بر مردم خواهد شد و از این رو، این راهکار توصیه نمی‌شود. پس بهتر است در مصارف گوناگون خود از جمله هزینه‌‎های درمان صرفه‌جویی کند. بنابراین صرفه‌جویی در هزینه‌‎های درمان تنها راه عملی پیش پای دولت برای نجات نظام سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر از وضع بحرانی موجود است. راهکارهای این اقدام هم در مصوبات مجلس پیش‌بینی شده که از جمله آنها باید به آزمون وسع اشاره کرد. اگر این آزمون به نحوی مطلوب مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، منابع محدود درمانی صرفا به اقشار نیازمند جامعه اختصاص می‌یابد و بی‌جهت تلف نمی‌شود. البته بیمه شدن حق همه آحاد جامعه است، اما بیمه کردن بیش از 11 میلیون نفر بدون بررسی سطح درآمد تمام آنها، اقدامی اشتباه بود و مشکلات فعلی را در پی داشته است.

برای رفع این مشکلات به نظر می‌رسد ‌راهی وجود ندارد جز این که ‌براساس منابعی که مجلس برای اجرای طرح تحول سلامت در سال 97 در اختیار دولت قرار می‌دهد، ‌صرفه‌جویی شده و هزینه‌های نظام سلامت هدفمند شود. این مهم نیز ‌با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و همچنین صدور کارت الکترونیک سلامت امکان‌پذیر است.

دکتر محمدحسین قربانی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها