نگاهی به فلسفه اساطیری یلدا

شـب زایـش مهر +عکس

جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد

یلدای از ما بهتران در فضای مجازی!

شب یلدا از جمله جشن‌های ایرانیان است که در سراسر کشور بین خانواده‌ها با آیین های گوناگون برگزار می‌شود. شب یلدا فرصت مناسبی برای چرخیدن چرخ اقتصادی برخی مشاغل است از میوه فروش تا آجیل و ... اما در این میان برخی با سوء استفاده از این بازار و ارائه خدماتی خاص مانند چیدمان میوه و آجیل، حکاکی هندوانه، انواع کادوها و تزئین میز شب یلدا تجملات میلیونی را به خانواده ها تحمیل می کنند.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۸۳
یلدای از ما بهتران در فضای مجازی!

به گزارش جام‌جم آنلاین، در شبکه‌ها و کانال‌های مجازی، بسیاری از کسب و کارها به بهانه شب یلدا به چشم می‌خورد ، محصولات و خدمات ارائه شده بسیار متنوع است و در این بین مواردی دیده می‌شود که نیازی به آن در شب یلدا احساس نمی‌شود و در قالب تشریفات و تجملات جای گرفته است.

با برخی از این آگهی‌ها تماس گرفتیم تا هزینه برخی از این خدمات تشریفاتی را برآورد کنیم.

تزئینات سبد میوه، آجیل و هندوانه

یکی از فعالان در این زمینه به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: هزینه ها بسته به نوع حجم کار و تزئینات متفاوت است و به آیتم های درخواستی مرتبط است به عنوان مثال در یک سبد میوه چه نوع میوه هایی و به چه مقدار به کار رود و یا اینکه ظرف انتخابی برای میوه سبد یا صندوقچه و به چه سایزی باشد، کاری که روی میوه ها انجام می شود یکسان است اما بستگی به مقدار آن دارد که بنا به خواسته مشتری قابل تعیین است.

او اعلام کرد: اگر کار به صورت نمایشگاهی باشد هزینه آن یک میلیون به بالا است اما اگر کار به صورت معمولی تری انجام شود از 200 هزار تومان به بالاست و باز بسته به نوع کار تفاوت دارد. قیمت ها به صورت دقیق قابل تعیین نیست. هزینه آجیل هم به نوع و وزن آن بستگی دارد که گاهی به یک میلیون هم می رسد. حکاکی بر روی برخی از میوه ها هم به صورت جداگانه محاسبه می شود.

سایر تزئینات بر روی شمع و گیفت های یلدایی

از فعال دیگری در این بازار درباره هزینه بسته کادوهای کوچک که به گیفت شهرت دارد، سوال کردیم، این فعال گفت: اگر به صورت ساده گیفت های فال و یا هندوانه باشد 2000 تومان و اگر کار زیادی ببرد تا 3500 تومان برای هر شاخه دریافت می شود.

تزئین شمع های یلدا نیز مورد دیگری بود که در آگهی ها به چشم می خورد که قیمت ها نیز برای آن از 10 هزار تومان شروع می شد و به بالای 100 هزار تومان نیز می رسید.

این یلدای میلیونی تنها نصیب قشر خاصی از افراد می شود از یک سو افرادی هستند که برای یک شب هزینه های میلیونی می پردازند اما از سوی دیگر افرادی در دور و بر ما زندگی می کنند که طولانی ترین شب سال خاطره ای تلخ از دست خالی شان مقابل خانواده هایشان را رقم می زند.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها