عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

قطعنامه سازمان ملل نشانه افول هژمونی آمریکا در دنیا است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا

مجمع عمومی، شکست دیگری برای ترامپ رقم می‌‌زند

امروز جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود که به تصمیم ترامپ درباره قدس اختصاص دارد. در جلسه شورای امنیت که در همین زمینه برگزار شده بود، همه اعضای شورا به پیش‌نویس قطعنامه مصر که تصمیم ترامپ را محکوم می‌کرد، رای مثبت دادند و آمریکا آن را وتو کرد. آمریکا که از تکرار این موضوع در مجمع عمومی نگران است، کشورها را تهدید کرده که به این موضوع رای ندهند.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۲۸

چرا نماینده آمریکا در سازمان ملل به کشورها درباره رای‌گیری در مجمع عمومی علیه تصمیم ترامپ درباره قدس، هشدار داده وآنها را تهدید می‌کند؟

بحث به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اقدامی بود که بر اساس دیدگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا شکل گرفته بود و به نوعی برگرفته از دیدگاه‌ شخصی او و مغایر با سیاست‌های خارجی کلان دولت آمریکا طی 22 سال گذشته بود. بنابراین اعلام نظر و مخالفت با این موضوع شخصی که با مخالفت‌های داخلی و خارجی بویژه در شورای امنیت همراه بود، احتمال تصویب آن در مجمع عمومی را بالا می‌برد و این یک لطمه و ضربه حیثیتی برای رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد می‌شود. برای همین نیکی هیلی به نمایندگی از سوی دونالد ترامپ تلاش می‌کند با اتخاذ سیاست ارعاب و تهدید، کشورهای عضو مجمع عمومی را وادار کند به این قطعنامه رأی ندهند.

اصولا آمریکایی‌ها از این شیوه‌ها به کرات برای تطمیع و تهدید کشورهای عضو سازمان ملل بویژه کشورهای ضعیف و وابسته برای جلب رای استفاده می‌کردند، اما این بار نیکی هیلی تمام تشریفات مرسوم را کنارگذاشت و آشکارا این موضوع را مطرح کرد. اما به نظر نمی‌رسد رأی مجمع عمومی چندان تفاوتی با رأی شورای امنیت داشته باشد و احتمالا یک شکست دیگر برای ترمپ رقم خواهد خورد.

تصویب این قطعنامه چه تاثیری در تصمیم ترامپ خواهد گذاشت؟

البته باید در نظر گرفت قطعنامه مجمع عمومی برخلاف قطعنامه شورای امنیت الزام‌آور نیست اما از آنجا که بزرگ‌ترین نهاد زیر مجموعه سازمان ملل است و تمام اعضا در این مجمع حضور داند، اعلام نظر در مورد موضوعات مختلف نشانه اراده و اجماع بین‌الملی قلمداد می‌شود.

این اجماع بین‌المللی چه کمکی به فلسطینی‌ها می‌کند؟

از نظر عملی هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد. تصمیمی که ترامپ در مورد قدس گرفته نیز تغییری در وضعیت عملی قدس به وجود نیاورده است. اگر چه ترامپ گفته قدس متعلق به رژیم صهیونیستی است، اما انتقال سفارت احتمالا دو تا سه سال طول می‌کشد و شاید تا پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ نیز محقق نشود. تصمیماتی که مجمع عمومی می‌گیرد از نظر عملیاتی تغییری ایجاد نمی‌کند، اما نشان‌دهنده میزان حمایت جامعه جهانی از دیدگاه فلسطینی‌هاست. دیدگاهی که بر اساس قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل تاکید می‌کند بخش شرقی قدس متعلق به فلسطین است و آینده قدس طی مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی باید رقم بخورد. با توجه به این که 14 عضو شورای امنیت رأی می‌دهند کلیت شهر قدس متعلق به رژیم صهیونیستی نیست به گونه‌ای از مواضع فلسینی‌ها حمایت می‌کنند. در چارچوب دیپلماسی عمومی این امر نقطه قوتی در مذاکرات احتمالی برای فلسطینی‌ها خواهد بود.

کمیل انتظاری

جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها