رییس فراکسیون شهری مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

فشار روانی- اقتصادی، پیامد تعطیلات اجباری مردم

رییس فراکسیون شهری مجلس ضمن انتقاد به تعطیلی‌ بدون برنامه مدارس و نیز محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شده، حل موضوع ترافیک و آلودگی هوا را در تمکین دولت و دستگاه‌های اجرایی به قانون هوای پاک دانست و گفت: تعطیلی های یکباره و زوج و فرد کردن تردد خودروها علاوه بر تحمیل فشارهای روانی به خانواده ها بسیاری از کسب و کارها را مختل می کند.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۱۵
فشار روانی- اقتصادی، پیامد تعطیلات اجباری مردم

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها 75 درصد حمل ونقل با وسایط نقلیه عمومی صورت می گیرد، گفت: اینکه امروز مردم ما با خودروی شخصی و عمدتا تک سرنشین تردد می کند بخاطر بی توجهی آنها به محیط زیست نیست. این امر نشان دهنده کوتاهی دولت ها در توسعه مترو و سامان بخشی حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: طبق گزارش ها در کلان شهری مثل تهران تنها 40 درصد امکان بهره مندی شهروندان از وسایل نقیله عمومی محقق شده و علی رغم بروز مشکلات آلودگی هوا بویژه در فصل سرما 35 درصد مسئله به این مهمی همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

لاهوتی در پاسخ به این سئوال که ریشه های عقب ماندگی شهر بزرگ تهران در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی چیست، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون 50 درصد ساخت و تجهیز این سامانه بر عهده دولت است و 50 درصد این موضوع هم با شهرداری ها در ارتباط است. انصافا شهرداری با وجود تمامی مشکلات حوزه شهری وظایف خود را در این رابطه به نحو مطلوبی انجام داده و فارغ از مباحث سیاسی باید به این موضوع اذعان داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقدامات دولت بویژه در توسعه خطوط ریلی با کوتاهی همراه بوده است، تصریح کرد: متاسفانه دولت نهم و دهم در بخش حمل و نقل عمومی با مجلس همراه نبود ولی حال که ترکیب جدید شهرداری تهران به لحاظ گرایشات سیاسی بسیار به دولت نزدیک است از این رو به رییس دولت پیشنهاد کنیم بیش از گذشته برای برداشتن موانع ارتقای کیفی و کمی جا به جایی عمومی شهر تهران با شهرداری تشریک مساعی کند.

وی در جواب این پرسش که مجلس برای حل معضل ترافیک تهران که یکی از عمده عوامل آلودگی تهران محسوب می شود چه راهکاری در نظر گرفته است، گفت: مجلس مصوب کرد دولت اجازه دارد برای پرداخت بدهی خود 2 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی کشور برداشت کند که از این میزان 1 میلیارد دلار سهم بدهی های دولت به شهرداری، 600 میلیون دلار برای بقیه کلان شهرها و 400 میلیون دلار هم برای سایر شهرها در نظر گرفته شده است. از طرفی مقرر نمودیم خود شهرداری ها هم 2 میلیارد دلار هزینه کنند تا در مجموع ما با 4 میلیارد دلار مشکل ترافیک و به تناسب آن معضل بغرنچ آلودگی هوا را حل کنیم.

رییس فراکسیون شهری مجلس با بیان اینکه شهرداری در دوره قبل در بحث خطوط ریلی عملکرد چشمگیری داشته است، عنوان داشت: اگر واقعا قصد حل معضل آلودگی هوا و کاهش ترافیک را داریم باید به گسترش محورهای ریلی کشور خاصه در تهران توجه شود. لازم است ظرفیت حضور ترن در ایستگاه ها به 2 دقیقه کاهش یابد تا مردم از تردد با قطار شهری بیش از گذشته استقبال کنند. اما در شرایطی که در هر 10 دقیقه و حتی بیشتر قطار در ایستگاه های مترو حاضر می شود انتظار نمی رود به این زودی ها خودروهای تک سرنشین از خیابان های تهران برچیده شود.

لاهوتی در ادامه به دیگر دلایل افزایش آلودگی هوای کلان شهرها از جمله تهران، افزود: در بودجه 96 به منظور از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ردیف بودجه اختصاص داده ایم. در حال حاضر فقط در تهران 2 هزار دستگاه مینی بوس با سن بیش از 30 سال در حال تردد است. مسلما از رده خارج نشدن این گونه وسایل سهم مخربی در تهدیدات زیست محیطی بازی می کند. در کنار این مسئله موتور سیکلت هاست که برخلاف تصور همگان گازهای آلاینده فراوانی به هوا شهر تزریق می کنند.

وی اضافه کرد: یک دستگاه موتورسیکلت در مقایسه با خودروی کم مصرفی مانند پراید 2.5 برابر بیشتر آلایندگی تولید می کند. حال شما این مقدار را در کنار حجم انبوه تردد موتورسیکلت در تهران در نظر بگیرد و ببینید سهم یک موتور سیکلت با تولید 7.5 گرم گاز آلاینده از آلودگی هوای تهران چقدر است؟!
این نماینده مجلس در خصوص دیگر مصوبات مجلس مبنی بر کاهش سهم موتور سیکلت و خودروها در آلودگی هوا عنوان داشت: ما مصوب کردیم هر واحد صنعتی که اقدام به تولید موتور یا ماشین هیبریدی کند معاف از مالیات می شود و چنانچه واحدی به واردات آن مبادرت کند از پرداخت عوارض مستثنی خواهد شد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست در مهار آلودگی هوا تصریح کرد: فرض کنیم تمام دستگاه ها در این امر کوتاهی می کنند چرا خود سازمان محیط زیست که متولی تامین سلامت زیستی کشور است جلوی نمره گذاری و تردد مینی بوس و اتوبوس های آلاینده را نمی گیرد.امروز ما بالای 10 هزار تاکسی پیکان در تهران داریم که مشغول حمل مسافر هستند. لذا انتظار داریم سازمان مذکور نقش پر رنگ تری در لایحه هوای پاک ایفا کند.

رییس فراکسیون شهری در پایان، تعطیلی پی در پی مدارس و نیز ایجاد محدودیت ترافیکی را در حل معضل آلودگی هوا بی تاثیر برشمرد و افزود: این نوع نگاه مقطعی تمام سیستم خانواده ها را بهم ریخته و برنامه پدر و مادران را مختل کرده است و از نظر اقتصادی آسیبی جدی به برخی از مشاغل وارد می آورد.

وی تاکید کرد: مجلس هیچ خلاء قانونی در مورد جلوگیری از آلودگی هوا نظایر آنچه اشاره شد ندارد و مقرر شده یکشنبه هفته آینده ما از بعد نظارتی خود استفاده کنیم و با دعوت از مسئولین ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، وزیر کشور و شهرداری در خصوص موضوع آلودگی شهر تهران بحث و تبادل نظر کنیم.

لاهوتی خاطر نشان کرد: حتی در نظر داریم با کسب موافقت رییس محترم مجلس این جلسه در صحن علنی و در برابر دوربین ها برگزار شود تا مردم شریف کشورمان از نزدیک با اقدامات متولیان امر برای مهار آلودگی هوا آشنا شوند.

وی گفت: به طور نمونه وزیر کشور باید توضیح دهد چرا 2 میلیارد دلار توسعه حمل و نقل شهری توسط دولت تحقق نیافته است و دیگر ارگان ها به همین ترتیب اقدامات خود را به مردم گزارش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها