طی روزهای گذشته مردم ناراضی کردستان عراق علیه سیاست‌های احزاب حاکم بر این منطقه دست به اعتراض زدند. این اعتراضات همچنان ادامه دارد و بعضی از سیاستمداران عراقی نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهند. روز دوشنبه گروهی از مردم سلیمانیه با در دست داشتن بلندگوهای سیار،خواهان انحلال تشکیلات کنونی حاکم بر کردستان عراق و کناره‌گیری مسئولین دولتی از سمت‌های خود شدند و آن را یک اقدام اخلاقی در راستای بهبود اوضاع بحرانی خود دانستند.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۹۲

به گزارش ایرنا، اعتراضات روز دوشنبه در پی استفاده پلیس از گاز اشک‌آور سرکوب شد، هر چند در جریان آن بیش از 200 نفر از معترضان مجروح و روانه بیمارستان شدند. شماری از معترضان نیز در مرکز شهر سلیمانیه چادر زدند و گفتند تا حصول نتیجه نهایی همانجا خواهند نشست.

شاسوار عبدالواحد، رئیس ائتلاف نسل جدید در بیانیه‌ای از معترضان و مردم کردستان عراق خواست به اعتراضات مدنی خود در روزهای آینده نیز ادامه دهند تا تشکیلات محلی را مجبور به انحلال و کناره‌گیری از قدرت کنند.

معترضان بر این باورند که تشکیلات کنونی کردستان عراق در مدیریت امور شهری، رفاهی و سیاسی شکست خورده و باید هرچه سریع‌تر از مسئولیت خود کناره گیری کند. کمال رئوف، روزنامه نگار کرد عراقی در گفت‌وگو با ایرنا در اربیل با اشاره به این تجمعات تاکید کرد، اگر سریعا به خواسته مردم توجه نشود، این اعتراضات ابعاد گسترده تر و خطرناک‌تری به خود خواهد گرفت و می‌تواند ما را روبه‌روی بحران بزرگ‌تری قرار دهد.

به‌دنبال برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی کردستان عراق و مخالفت‌های داخلی و بین‌المللی با آن، مقامات کردستان عراق در وضعیت دشواری قرار گرفتند. مردم کردستان هم‌اکنون آنها را مسئول تصمیمات اشتباه و زیان‌های ناشی از آن می‌دانند و خواستار استعفایشان هستند. حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی بیش از همه آماج این‌گونه انتقادات قرار دارد. اختلافات دیرینه احزاب کردستان نیز بر وخامت این اوضاع بحرانی افزوده و بیم آن می‌رود که کنترل اوضاع از دست احزاب حاکم بر منطقه خارج شود.

روز گذشته ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق در هشداری خواستار اقدام فوری برای حل پرونده اختلاف میان بغداد و اربیل شد.

وی گفت: مردم کرد عواقب و پیامدهای ادامه بحران میان دولت مرکزی ( فدرال) و دولت محلی منطقه کردستان را متحمل می‌شوند و مساله تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان، تاثیر منفی بر وضعیت زندگی مردم گذاشته است. علاوی در اواخر سپتامبر طرحی شش ماده‌ای را برای حل بحران میان بغداد و اربیل ارائه کرد. از سوی دیگر فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق گفت تلاش گسترده‌ای را برای تسریع در روند گفت‌وگوها بین بغداد و اربیل صورت داده است. همچنین سفیر آلمان در بغداد ابراز امیدواری کرد مشکلات میان بغداد و اربیل هر چه سریع‌تر حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها