وزیر خارجه فرانسه گفت: مصمم هستیم با اعمال فشار و تحریم ایران در صورت نیاز، مانع از گسترش قدرت بالستیکی ایران شویم.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۴۳
واکنش فرانسه علیه برنامه موشکی ایران

فرانسه و پرونده‌ سازی جدید علیه ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، «ژان ایو لودریان» پس از دیدار با مقامات آمریکایی گفت: در باره ایران سه موضوع مختلف وجود دارد که باید به صورت جداگانه بررسی شود. موضوع اول توافق وین است که نباید مورد بازنگری دوباره قرار گیرد؛ دوم موضع موشک های بالستیک ایران است که نگران کننده است و موضوع سوم میل ایران به گسترش هژمونی و نفوذ خود در منطقه از جمله عراق و سوریه و لبنان است.

مطابق لحنی که وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری خود انتخاب کرده است، سفر وی به آمریکا اساسا رویکرد ضد ایرانی داشته و با هدف هماهنگی با کاخ سفید و گشودن پرونده های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

همچنین از فحوای سخنان وی در جمع خبرنگاران بر می آید که با مقامات آمریکایی برای ترسیم ابتکار عمل مشترک علیه ایران به پیشرفت هایی رسیده است.

نکته قابل توجه در سخنان «ژان ایو لودریان» اصرار وی بر جدا کردن پرونده هسته ای ایران از پرونده موشکی کشورمان است.

وی در این باره تصریح کرد: موضوع موشک های بالیستیک ایران هیچوقت بخشی از توافق وین نبوده است، اما این بدان معنا نیست که این موضوع یک مساله فرعی است، بلکه برعکس باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و اگر خطر آن محرز گردید تحریم های جداگانه ای را برای آن در نظر گرفت.

تقسیم وظایف با آمریکا

اگرچه مخالفت با فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی ایران از زبان شمار دیگری از کشورهای غربی و منطقه ای مطرح شده است، اما موضع مقامات فرانسوی، خصمانه ترین موضعی است که تا کنون اعلام شده است.

آنچه از نوع اظهارات وزیر خارجه فرانسه بر می آید، این است که فرانسه در یک تقسیم کار مشترک و هدفمند با آمریکا بنا دارد، جبهه جدیدی را علیه ایران بگشاید.

در این چارچوب و در حالی که آمریکا به عنوان کشور مخالف برجام در حال کاستن از فرصت های بهره مندی ایران از این توافق بین المللی است، فرانسه نیز می کوشد با برجسته سازی توانمندی موشکی ایران عرصه تازه ای را برای اجماع قدرت های غربی علیه ایران ایجاد کند، و تهران را به عقب نشینی از حق توسعه توان موشکی و یا پذیرش توافقی مانند برجام در این باره وادار کند.

علت رویکرد ضد ایرانی فرانسه

اظهارات تند و تیز مقام های فرانسوی درباره فعالیت های موشکی ایران از زمانی شدت گرفته است، که شرایط منطقه ای با شکست راهبردی داعش در عراق و سوریه به نفع جریان مقاومت و جمهوری اسلامی ایران تقویت شد، و اشتباهات راهبردی عربستان در بحران های یمن، قطر و لبنان؛ موقعیت جبهه غرب گرای منطقه را بیش از پیش متزلزل کرد.

این در حالی است که امانوئل مکرون در برنامه سیاست خارجی خود - که بهار امسال منتشر شده است - بر احیای نقش تاریخی فرانسه در خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرد و گفت: «کشور ما باید جایگاه خود را در خاورمیانه بازیابد و به ویژه با راه حل‌های جهانی برای بحران سوریه همراه شود.»
علاوه بر این، مکرون بارها بر اولویت «امنیت اسرائیل» در منطقه تاکید کرد و از ایستادگی در برابر هرگونه تغییر موازنه قدرت در منطقه به زیان رژیم صهیونیستی خبر داد.

با این بیان به نظر می رسد کاخ الیزه به شدت از روند تحولات خاورمیانه نگران است، و شرایط موجود را در تضاد با «بازیابی جایگاه گذشته فرانسه در خاورمیانه» و به زیان متحدین منطقه ای پاریس می داند.

به همین دلیل فرانسوی ها با برجسته سازی توان موشکی ایران، تلاش تازه ای را آغاز کرده اند تا از این طریق موازنه مثبت قدرت ایران در منطقه را تحت شعاع قرار دهند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه این نگرانی را به صورت شفاف تری در اظهارات اخیر خود در فرانسه مورد تاکید قرار داد و میل ایران به گسترش هژمونی و نفوذ خود در منطقه را از دغدغه های اصلی فرانسه در خاورمیانه دانست و تاکید کرد که برای مقابله با این تغییرات به توافق هایی با آمریکا و برخی شرکای سیاست خارجی فرانسه دست یافته است.

پاسخ تهران به کاخ الیزه

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که به زودی به تهران سفر می کند و ملاحظات مشترک کشورش و مقامات آمریکایی را به اطلاع مقامات ایرانی خواهد رساند.

طبعا این سفر که ظاهرا طی دو هفته آینده و در اوایل ماه نو میلادی صورت خواهد گرفت، فرصتی برای مقامات جمهوری اسلامی است تا با حمایت از توانمندی موشکی کشورمان، پیامدهای همراهی فرانسه با آمریکا در موضوع موشک های بالستیک ایران را به کاخ الیزه گوشزد کنند.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران برخورداری از توان موشکی بازدارنده یک حق طبیعی و قطعی است، و تهران همواره تاکید کرده است که هرگز حاضر به مذاکره با طرف های غربی در این خصوص نیست.

نکته مهم در این خصوص اجماع ملی در باره حمایت از توان موشکی کشورمان است، به گونه ای که علاوه بر مقامات لشکری و کشوری، گروه های مردمی و سیاسی هم در این باره وحدت نظر دارند، و هیچ اختلافی در بدنه حاکمیت و گروه های مختلف مردمی در این زمینه وجود ندراد.

حفظ توان موشکی، ضرورتی حیاتی

توجه به تهدیدهای آشکار رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی علیه ایران که بارها تکرار شده است و حضور تهدید برانگیز رزم ناوهای آمریکایی در منطقه از جمله واقعیت هایی است که ضرورت توسعه توانمندی دفاعی و قدرت بازدارندگی ایران را به درستی آشکار می کند.

بعلاوه تجربه تلخ جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و خودداری جامعه جهانی از تامین نیازهای ضروری ایران برای دفاع در برابر رژیم بعث صدام نشان داد که ملت ایران برای تامین نیازهای دفاعی و ارتقای قدرت بازدارندگی خود چاره ای جز بومی سازی توان دفاعی و ارتقای برنامه های موشکی ندارد.

بعلاوه ادامه تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران در کنار جلوگیری از تامین تسلیحات راهبردی از دیگر کشورها نظیر روسیه، واقعیت دیگری است که ایران را به سمت خود اتکایی در توسعه توان دفاعی و موشکی سوق داده است.

افزون بر همه این موارد، تحرکات آمریکا و فرانسه برای مهار دستاوردهای موشکی ایران در حالی است که این دو کشور اصلی ترین فروشنده انواع تسلیحات تهاجمی و پیشرفته به کشورهای منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند.

قرار داد اخیر 450 میلیارد دلاری آمریکا برای فروش تسلیحات راهبردی به عربستان سعودی تنها بخشی از برنامه های غرب برای تحمیل برتری نظامی عربستان سعودی در منطقه است، که طبعا از نظر مسئولان نظام جمهوری اسلامی دور نیست، و ضرورت توسعه توان دفاعی ایران را بیشتر آشکار می کند.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها