گزارش جام‌جم از نوسان قیمت برخی اقلام پرتقاضا در آستانه یلدا

گران‌ترین شب سال!

در حالی به بلندترین شب سال نزدیک می‌شویم که ظاهرا قیمت کالاهای پرمصرف این شب نیز در راستای طولانی شدن تاریکی شب، روند صعودی به خود گرفته‌ و سفره یلدای 96 را کوچک‌تر کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۰۴۳۱۳
گران‌ترین شب سال!

به گزارش خبرنگار جام‌جم، تنها چند روز به شب یلدا مانده و بسیاری از خانواده‌ها به دنبال تأمین مایحتاج خود برای دورهمی این شب هستند، اما امسال قیمت‌ها نه تنها تمایلی به نزول ندارند، بلکه برخی اقلام مثل انار و پسته حتی تا 30 درصد افزایش یافته است.

مسئولان صنفی معتقدند، افزایش تقاضا در کالاهای مخصوص شب یلدا مثل آجیل، میوه و محصولات پروتئینی می‌تواند به روند صعودی قیمت‌ها دامن بزند.

سایه جام جهانی بر پسته ایرانی

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان درباره افزایش قیمت آجیل به جام‌جم گفت: میانگین افزایش قیمت خشکبار نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد است، اما دلایل افزایش قیمت در هر یک از اقلام متفاوت است.

احمدی با تاکید بر این که افزایش قیمت صرفا به دلیل شب یلدا نیست، افزود: طی دو ماه گذشته، عواملی باعث شده تا اقلامی از خشکبار روند افزایشی قیمت را تجربه کنند که این عوامل تغییرات تعرفه‌ای برای واردات محصول و افزایش نرخ ارز بوده، اما در زمینه گرانی پسته لازم است توجه داشته باشیم که افزایش تقاضا برای صادرات به روسیه دلیل آن بوده است.

وی با اشاره به این که قیمت پسته در ایران بر اساس قیمت دلار تعیین می‌شود،‌ به جام‌جم گفت: اصولا قیمت پسته بر اساس نرخ صادراتی این محصول تعیین می‌شود. بنابراین زمانی که قیمت بازارهای جهانی افزایش داشته باشد، در کنار این که قیمت دلار هم داخل بازار ایران دستخوش تغییر شده، این کالا روند نوسان قیمت را تجربه می‌کند، هرچند تولید پسته امسال کمتر از گذشته بوده است.

این مقام صنفی گفت: نکته دیگری که باعث افزایش قیمت پسته در ایران شده، حضور پررنگ تاجران افغان برای خرید محصولات ایران در مراکز تولید بوده است، چون بسیاری از کشورها برای واردات کالا از افغانستان امتیازاتی ارائه می‌دهند که باعث شده، برخی اقلام کشاورزی ایران به این کشور صادر و پس از بسته‌بندی مجدد با نام افغانستان به سایر کشورها از جمله روسیه صادر شود.

تخم‌مرغ در صدر گرانی‌

محمد یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره قیمت محصولات پروتئینی به جام‌جم گفت: احتمال افزایش قیمت محصولات پروتئینی وجود دارد، به این دلیل که در این دوره یکباره افزایش تقاضا حدود 50 درصد تجربه خواهد شد.

یوسف‌خانی افزود: تخم‌مرغ بیشترین افزایش قیمت را داشته و تقریبا کیلویی
8000 تومان فروخته می‌شود و احتمالا باید منتظر افزایش 5 درصدی قیمت در تمام محصولات مربوط به این اتحادیه باشیم.

وی افزایش قیمت تخم‌مرغ را منطقی ندانست و تصریح کرد: روند افزایشی قیمت تخم‌مرغ از کنترل خارج شده و برخی تحلیل‌ها حکایت از افزایش تقاضای خرید شیرینی‌فروشی‌ها برای تأمین نیاز شب یلداست ولی نباید فراموش کنیم که این قیمت برای تخم‌مرغ منطقی نیست .

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره قیمت مرغ تاکید کرد: قیمت مرغ 7450تومان برای مصرف‌کننده است که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و بر اساس هزینه‌های تولید و آمارهایی که از نهاده‌های تولید داریم، قیمت مرغ تا رسیدن به 7800تومان منطقی و معقول است.

یوسف‌خانی افزایش قیمت حدود 5 درصدی ماهی را هم محتمل دانست و گفت: شب یلدا و ایام نوروز بیشترین تقاضای ماهی در بازار تجربه می‌شود. به همین دلیل افزایش قیمت در محدوده یادشده منطقی و قابل قبول است اما هموطنان به این نکته توجه داشته باشند که این افزایش قیمت‌ها مقطعی و تنها مربوط به چند روزه منتهی به شب یلداست و در هفته آینده، احتمال بازگشت قیمت‌ وجود دارد.

افزایش قیمت شیرینی نداریم

علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درباره قیمت شب یلدای امسال به جام‌جم گفت: خوشبختانه با وجود افزایش قیمت برخی مواد اولیه فعلا هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

بهرمند در ادامه افزود: قیمت پودر نارگیل و تخم‌مرغ به عنوان دو ماده اولیه اصلی در تولید شیرینی افزایش قابل توجهی داشته، اما تولیدکنندگان برای تنظیم بازار درصدد کنترل قیمت تمام‌شده محصولاتشان هستند تا روند نزولی تقاضا در بازار شکل نگیرد، اما این روند برای بلندمدت قابل اجرا نیست و در آینده ممکن است تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شود.

وی با اشاره به این که واحدهای شیرینی فروشی ملزم به عرضه شیرینی بر اساس وزن خالص (بدون محاسبه وزن جعبه) هستند، به جام‌جم گفت: قیمت انواع شیرینی‌تر 21500تومان، زبان و پاپیونی 18000 تومان، برنجی 18000 تومان، گل محمدی 17500 تومان و کیک یزدی 13000 تومان برای واحدهای درجه یک تعیین شده است.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران تصریح کرد: با در نظر گرفتن این که شیرینی ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد، اتحادیه با همکاری سایر نهادهای مربوطه نسبت به کنترل و بازرسی بازار اقدام کرده و در تلاش است موضوع تولید شیرینی‌های زیرپله‌ای را به حداقل خود برساند که خوشبختانه موفقیت قابل قبولی به دست آمده اما به هموطنان توصیه می‌کنیم، صرفا از واحدهای دارای پروانه و شناخته شده، نیاز خود را تأمین کنند.

آرامش نسبی در بنکداری‌ها

قاسمعلی حسنی، عضو هیات رئیسه بنکداران مواد غذایی به جام‌جم گفت: با توجه به این که هر سال در این دوره افزایش تقاضا در برخی اقلام ایجاد می‌شود، بنکداران در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز بازار اقدام کرده‌اند و اکنون هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد که خریداران نگران تأمین نیازهایشان باشند.حسنی افزود: بنکداران نسبت به ارائه کالاهای اساسی مورد نیاز تمام ایام سال اقدام می‌کنند. بنابراین در زمینه روزهای خاص معمولا مدیریت دقیقی در بازار صورت می‌گیرد که مبادا تنش قیمتی را تجربه کنیم اما در حال حاضر، برخی محصولات از جمله برنج خارجی دستخوش تغییراتی شده که مربوط به تقاضای شب یلدا نیست و از قبل روند افزایشی داشته است.عضو هیات رئیسه بنکداران مواد غذایی تاکید کرد: رکود موجود باعث شده، کنترل قیمتی در بازار را تجربه کنیم و افزایش غیرمنطقی در بازار نداشته باشیم، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که در صورت ادامه روند افزایش نرخ ارز، برخی اقلام وارداتی و وابسته به نرخ ارزهای خارجی، افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.

وی درباره قیمت حبوبات به جام‌جم گفت: اگرچه حبوبات جزو اقلام مورد نیاز شب یلدا نیست، اما اقلامی همچون عدس کانادایی درصدی تغییر را تجربه کرده‌اند و بیشترین تغییر در زمینه غلات صورت گرفته که به صورت غیرمستقیم در هزینه خانوار تاثیرگذار است.

انار طعم گرانی به خود گرفت

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به افزایش قیمت انار در بازار به جام‌جم گفت: در میان میوه‌های مورد تقاضا برای شب یلدا بیشترین تقاضا برای هندوانه و انار وجود دارد اما امسال به دلیل بروز برخی مشکلات درخصوص محصول انار بیشترین افزایش در قیمت این میوه تجربه شده و باقی میوه‌ها در ثبات قیمتی به سر می‌برند. مهاجران افزود: افزایش قیمت انار نسبت به سال گذشته دو برابر بوده و به مرز 7000 تومان رسیده است که اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان در سرمازدگی باغ‌ها و افزایش صادرات دانست. این در حالی است که برخی افراد با انبار کردن مازاد محصول باغ‌ها در تلاشند از بازار شب یلدا حداکثر استفاده را داشته باشند.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها