مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ارث، پرداخت هزینه‌های مشترک آپارتمان، حضانت و از بین رفتن مهریه به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۵۵

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کرده و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

با پدرم اختلاف دارم و او مرا از ارث محروم کرده است. این را به صورت شفاهی در میان فامیل گفته است. آیا او می‌تواند به صورت زبانی مرا از ارث محروم کند؟

مطابق قانون وصیت اشخاص محدود به ثلث اموال ایشان بوده و مازاد بر ثلث منوط به تنفیذ سایر ورثه است و در قالب وصیت نمی‌توان سایر افراد را از ارث محروم نمود. در نهایت صرفا می‌تواند در زمان حیات خود اقدام به صلح اموال خود با لحاظ شرایط و تحت قیودی کند.

اگر مالکی در آپارتمان حضور نداشته و به مدت طولانی منزل مسکونی خود را ترک نموده باشد آیا موظف به پرداخت هزینه‌های جاری آپارتمان مانند برق مشترک و شارژ ماهانه
است؟

اگر شخصی مالک واحدی در آپارتمان باشد و خودش نیز در آنجا حاضر نباشد، باید طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها هزینه‌های مشترک، مانند هزینه‌هایی را که برای حفظ و نگهداری قسمت‌های مشترک مانند آسانسور، نظافت ساختمان و... صرف می‌شود پرداخت نماید.

آیا زن می‌تواند پسر دو ساله‌اش را بدون اجازه همسر به خانه پدری خود برده و اجازه ورود مرد و دیدن فرزند را ندهد. در این صورت مرد چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد؟

حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر و مسئول نگهداری او است. در صورتی که خانم این‌کار را کرده مرد می‌تواند به دادگاه خانواده محل اقامت خانم مراجعه کرده و دادخواست ملاقات فرزند را
مطرح کند.

آیا خیانت زن باعث از بین رفتن مهریه و نفقه می‌شود؟ اگر زن با مرد غریبه مکالمات تلفنی غیراخلاقی داشته باشد، چطور؟

خیانت زوجه موجب اسقاط حق نسبت به مهریه نمی‌شود. عدم تعلق نفقه نیز از موجبات عدم تمکین است. بر همین اساس داشتن روابط نامشروع (مکالمات تلفنی غیراخلاقی) نیز به فرض اثبات، حق زوجه را نسبت به مهریه از بین نمی‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها