افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به هر مقصدی از دهکده جهانی می‌تواند دستاورد مناسبی برای اقتصاد کشورمان باشد، اما اتفاقی جالب طی دو سال اخیر باعث شده، برخی محصولات ایران اگرچه داخل مرزهای کشورمان تولید شده‌اند، به نام کشور همسایه یعنی افغانستان به اقصی نقاط جهان ارسال شوند.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۱۳

بسیاری از فعالان عرصه صادرات بخصوص تولیدات کشاورزی معتقدند، امتیازاتی که کشورهای خریدار کالاهای افغانستان به تولید‌کنندگان افغان ارائه کرده‌اند، در بسیاری از بازارهای هدف ایران باعث شده تا قدرت رقابتی تولیدات ایران در آن بازارها کمتر از محصولات صادر شده از افغانستان باشد.

نکته نگران‌کننده درباره صادرات مجدد کالاهای ایرانی به نام افغانستان اینجاست که برخی کالاهای استراتژیک تولید ایران مثل زعفران، پسته و فرش دراختیار بازرگانان افغان قرار گرفته که در برخی موارد معادلات اقتصادی میان تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است.

تولیدکنندگان و تجار ایرانی معتقدند، مسئولان و سیاستگذاران کلان اقتصادی باید وارد عمل شده و سیاستگذاری منطقی و دقیقی داشته باشند. در صورت ادامه این روند ممکن است چرخه تجاری کشور دستخوش تغییراتی شود و محصولات مورد نیاز داخلی در اختیار افغان‌ها قرار بگیرد؛‌ نکته‌ای که می‌توان برخی از نشانه‌هایش را در بازار گوشت تازه کشورمان دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها