«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل پنجشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و این اقدام را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۸۷

در این کنفرانس خبری، سفیر آمریکا که گویی در خلأ سخن می‌گفت، هیچ سند و مدرک متقنی برای اثبات ادعاهای خود نداشت، ولی اصرار داشت که مخاطبان وی ادعاهایش را باور کنند.

هیلی توضیح نداد در شرایطی که یمن از دو سال پیش در محاصره دریایی، هوایی و زمینی نیروهای عربستان و کشورهای متحد ریاض به‌سر می‌برد، این تجهیزات چگونه به صنعا رسیده است.

یمن از دو سال پیش آنچنان در محاصره همه‌جانبه قرار گرفته که حتی نیروهای سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی امدادرسانی نیز قادر به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور نیستند؛ به طوری که میلیون‌ها نفر از مردم یمن به خاطر این محاصره با شیوع بی‌سابقه «وبا» مواجهند و صدها هزار تن به آن مبتلا شده‌اند. میلیون‌ها تن از مردم این کشور با قحطی ناشی از جنگ و محاصره به‌سر می‌برند و صنعا و دیگر شهرهای یمن هر روز هدف حملات هوایی ارتش عربستان قرار دارد.

در این میان سفیر آمریکا از ارسال موشک به حوثی‌های یمن سخن می‌گوید و توضیح نمی‌دهد این تجهیزات چگونه، چه زمانی و ازچه مسیری به دست مردم یمن رسیده است.

اظهارات نیکی هیلی با واکنش‌های مختلفی مواجه شد ولی جالب ترین واکنش، مقالات برخی نشریات و رسانه‌های آمریکایی بود که تصریح داشتند برای این ادعاهای سفیر آمریکا هیچ سند و مدرکی وجود ندارد!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا آوریل 2016 در جریان مبارزات انتخاباتی خود در یک سخنرانی گفت: «ما به عنوان یک ملت باید غیرقابل پیش‌بینی باشیم.»

هر یک از مخاطبان در آن روزها برداشت ویژه خود را ازاین اظهارات داشتند، ولی اکنون با گذشت یک سال، باید غیرقابل پیش‌بینی بودن را در سیاست خارجی آمریکا، بحران‌آفرینی معنا کنیم.

مواضع متناقض و اظهارات شتاب زده رئیس‌جمهوری آمریکا، متحدان این کشور را نیز با چالش جدی مواجه کرده است؛ به گونه‌ای که نمی‌دانند چگونه خود را باید با او هماهنگ کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا ازیک سو وارد چالش جدی با مسکو می‌شود تا حدی که به بسته شدن کنسولگری روسیه در آمریکا می‌انجامد و از سوی دیگر در تماس تلفنی با پوتین ازوی برای حل بحران کره شمالی کمک می‌طلبد.

ترامپ در مواجهه با بحران کره شمالی، هرگونه مذاکره با پیونگ یانگ را مشروط به اصلاح رفتار این کشور می‌داند و از سوی دیگر «تیلرسون» وزیر خارجه وی از آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با رهبران کره شمالی سخن می‌گوید.

رئیس‌جمهوری آمریکا از یک سو بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند و ازسوی دیگر بر گفت‌وگوهای صلح اعراب و اسرائیل تاکید می‌ورزد!

به نظر می‌رسد «نیکی هیلی» در کنفرانس نمایشی اخیر خود تلاش کرد با ایجاد انحراف در افکار عمومی آمریکا و جهان، سیاست خارجی ترامپ را از یک بن‌بست جدی خارج کند.

به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، موجب شد کاخ سفید در مواجهه با نزدیک ترین متحدان خود دچار چالش شود و در یک پارادوکس منطقی قرار گیرد.

این اقدام نسنجیده ترامپ از یک سو افکار عمومی خاورمیانه و جهان را به‌چالش کشید و از سوی دیگر ادعاهای قبلی واشنگتن در حمایت از گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح خاورمیانه را زیر سوال بود، تا حدی که حتی لندن به عنوان متحد نزدیک آمریکا نیز نتوانست از آن پیروی کند.

براین اساس سفیر آمریکا در سازمان ملل با برگزاری یک کنفرانس نمایشی و طرح ادعاهای بی‌اساس تلاش کرد ترامپ را از بن‌بست به‌وجود آمده خارج کند.

این ادعا به حدی پوچ و فاقد معیارهای دیپلماتیک بود که ناچار برخی رسانه‌های آمریکا نیز نتوانستند آن را برای مخاطبان خود توجیه کنند.

«مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ حدود یک سال پیش در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: «ترامپ موجب شد که ما استراتژی بازدارندگی خود را بازسازی کنیم.»

اینک بعد از گذشت یک سال باید گفت در سیاست خارجی آمریکا اکنون نه‌استراتژی وجود دارد و نه بازدارندگی.

سیاست خارجی که از طریق توییتر ابلاغ شود و بعضا وزیر خارجه آمریکا نیز از آن اطلاع نداشته باشد یا با آن مخالف باشد، نه تنها بازدارنده نیست بلکه می‌تواند کاخ سفید را با مشکلات لاینحلی شبیه بحران کره شمالی مواجه کند.

ترامپ پس از گذشت یک سال هنوز نمی‌داند که آیا باید با پیونگ یانگ به گفت‌وگو بنشیند یا این کشور را به جنگ تهدید کند.

محمدرضا عرفانیان

تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها