رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه مدت‌هاست که کود شیمیایی حاوی عناصر میکرو در خاک‌های استان مصرف نشده است، گفت: نشانه‌های کمبود روی، آهن و بور در کشاورزی و خصوصاً درختان میوه مشهود است.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۹۴

به گزارش ایسنا، دکتر مراد سپهوند با اشاره به مفهوم خاک اظهار کرد: بخشی از پوسته زمین که گیاهان می‌توانند در آن رشد کنند را خاک می‌نامند؛ سرزمین هم بخش قابل رویت زمین بوده که شامل خاک، سنگ، رستنی‌های مستقر و آب و هوای حاکم بر آن است.وی با بیان اینکه اراضی ممکن است دارای خاک یا فاقد آن باشند، خاطرنشان کرد: هر خاکی را می‌توان جزء اراضی دانست اما تمام زمین‌ها را نمی‌توان جزء منابع خاک به حساب آورد و وسعت اراضی بیشتر از گستره خاک‌هاست.سپهوند با اشاره به اینکه رابطه تنگاتنگی بین منابع خاک و اراضی وجود دارد، بیان کرد: کلاس یا درجه اراضی، میزان تناسب زمین برای آبیاری سطحی بوده که در ایران 6 کلاس درنظر گرفته شده است. برای تعیین کلاس یا درجه اراضی 17 پارامتر مربوط به زمین مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ایران درجه‌بندی اراضی برای آبیاری سطحی بوده اما می‌توان برای کیفیت اراضی و توان تولید آنها هم به کار گرفته شود.وی با بیان اینکه 76 درصد استان را کوه‌ و تپه تشکیل می‌دهد، گفت: این موضوع اهمیت منابع طبیعی را نشان داده و تنها 24 درصد مساحت استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد. در آمار و نقشه منابع، اراضی پراکنده در محدوده کوه‌ها و تپه‌ها درنظر گرفته نشده و با اطمینان می‌توان گفت که بین 150 تا 200 هزار هکتار اراضی در مناطق پرت و دورافتاده قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: در مجموع باید پذیرفت که آمار واقعی اراضی زراعی استان بین 850 تا 900 هزار هکتار بوده و این عدم توجه، مشکلات زیادی برای ما در زمینه سهمیه کود و تأمین بودجه به وجود آورده است.وی بیان کرد: ممکن است مساحت زیادی از این مقدار اراضی جزء منابع ملی باشد اما در هر حال جزء آمار اراضی زراعی ما قرار دارند.سپهوند گفت: باید وضعیت منابع اراضی استان و انواع کاربری‌ها با دقت بالا تعیین و همچنین نقشه فرسایش استان و شدت آن به طور دقیق مشخص شود.رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با تأکید بر اینکه اراضی استان باید به لحاظ تئوری و قلیایی بودن، کاهش حاصلخیزی، آلودگی و... رصد شوند، ادامه داد: مهم‌ترین رکن حاصلخیزی خاک مواد آلی بوده که بدون آن تناوب پایدار در خاک امکان‌پذیر نیست. وضع مواد آلی خاک‌های استان نسبت به مناطق مرکزی ایران خیلی خوب است اما به مرور زمان مشکل‌آفرین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها