رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد با انتقاد از عدم همراهی‌ها در رابطه با مرمت و نگهداری درست از مسجد جامع گفت: مجموعه مدیریت شهری نسبت به آزادسازی حریم تاریخی‌ترین مسجد غرب کشور بی‌توجهی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۸۸

به گزارش تسنیم حجت الله یارمحمدی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تخریب آتشکده مسجد جامع به دلیل نفوذ رطوبت از مدرسه جوار این بنا با ارائه توضیحاتی اظهار داشت: شبستان زمستانی مسجد جامع که بنا بر شواهد از الحاقات عهد تیموری است از سمت دیوار شمالی به محوطه مدرسه نیایش متصل است و به دلیل اختلاف سطح در فصل پر بارش سال رطوبت از محوطه به دیوار نفوذ می‌کرد که در سال 91 با اجرای برنامه مرمتی کانال دفع رطوبت احداث و خطر آسیب در این قسمت مرتفع شد.

وی با تأکید بر عدم اتمام نیازهای مرمتی مسجد جامع بروجرد افزود: مرمت مسجد جامع به‌عنوان یک طرح مستمر ملی همواره در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و سالانه براساس میزان اعتبار تخصیصی و با توجه به اولویت، بخش‌هایی از نیازهای این اثر تاریخی در مرمت‌های انجام‌شده مرتفع می‌شود. رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد با انتقاد از «عدم همراهی برخی مدعیان ظاهراً نگران و دلسوز و حتی متولیان اصلی مساجد در رابطه با مرمت و نگهداری درست از این بنا» عنوان کرد: با وجود اینکه مسجد جامع یکی از عناصر منحصربه‌فرد و بی‌بدیل شهر بروجرد محسوب می‌شود هیچ‌گاه کوچک‌ترین همراهی از سوی این مدعیان وجود نداشته و معمولاً در قامت یک طلبکار و منتقد ظاهرشده و به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی هیچ آگاهی از نیازهای مرمتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت غربی مسجد در تراز پایین تر از سطح کوچه مجاور فضایی قرارداد که "مسیر گاو رو" نام دارد و سال‌ها توجه چندانی به این فضای مسقف نشده و مملو از نخاله و خاک بود که طی یک اقدام فوری به‌طورکلی پاک‌سازی و دیوارهای آن برای جلوگیری از ریزش تثبیت شد. انتهای این مسیر به دلیل قرار گرفتن در زیر کوچه‌ای که نظیر اغلب کوچه‌های شهر روان آب در آن وجود دارد دائماً مرطوب و گاهی حتی به دلیل افزایش حجم آب خیس است و ازآنجایی‌که عامل اصلی این آسیب در معبر قرار دارد بدون تردید رفع این مشکل در حیطه وظیفه شورا و مدیریت عمرانی شهری است و این موضوع پیش‌ازاین کتباً اعلام‌شده است بااین‌حال رفع این مشکل در برنامه‌های مرمتی و اصلاحی این اداره نیز قرار دارد.

یارمحمدی تصریح کرد: مسجد جامع بروجرد به دلیل برقرار بودن برنامه‌های مذهبی نظیر دیگر مساجد دارای هیات‌امنا است و هیچ‌گاه برای نگهداری تحویل سازمان میراث فرهنگی نشده که همه مسئولیت با این سازمان باشد و هرچند به دلیل ارزش و اهمیت تاریخی معماری آن همواره موردتوجه ویژه سازمان میراث فرهنگی بوده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مجموعه مدیریت شهری به آزادسازی حریم مسجد جامع بروجرد گفت: اگر عضو منتقد شورا علاقه‌مند مسجد جامع و آثار تاریخی هستند قدمی در تحقق این اقدام ضروری و افزایش ارتباط بصری و احیاء این اثر فاخر شهری بردارند چراکه آثار تاریخی شهر متعلق به همه مردم است و درصورتی‌که شورای شهر به وظایفی که قانون‌گذار برای حفاظت از آثار تاریخی شهرها به عهده شورا گذاشته عمل نماید روشن می‌شود که اظهارات اخیر از روی مسئولیت‌پذیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد در پاسخ به دیگر انتقادات عضو شورای شهر بروجرد مبنی بر وجود مدیریت منفعل در این سازمان تصریح کرد: در سال‌های اخیر حدود 12 خانه تاریخی بروجرد به تملک این سازمان درآمده و برخی از این خانه‌ها مرمت‌شده و تا حدی که ممکن بوده در این خانه‌ها برای بازدید علاقه‌مندان بازشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها