رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند، نه تنها در تاریخ به بی‌عرضگی در این حادثه مهم متهم می‌شوند که ایالات متحده را گستاخ‌تر می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۱۸
اتحادیه عرب به اقدام عملی دست نزند به بی‌عرضگی متهم می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس گفت: با توجه به اینکه امروز لایحه بودجه ۹۷ تقدیم مجلس می شود فرصت کوتاهی است که به چند نکته در حوادث اخیر اشاره کنم، حادثه زلزله در کرمان و چند استان دیگر تاثر برانگیز برای همه ملت بود و از کمیسیون عمران خواسته شد حادثه را بررسی و به مجلس گزارش دهد. طرح حمایت از آسیب دیدگان زلزله در دستور کار مجلس قرار دارد که سریع تر به آن رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین به خانواده کوهنوردانی که در حادثه اخیر جان خود را از دست دادند تسلیت گفت و اظهار داشت: لازم است پیروزی های اخیر ورزشکاران عزیز را که قلوب ایرانیان را شاد کردند تبریک بگوییم.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حوادث اخیر در منطقه تصریح کرد: هیچ یک از این حوادث به اندازه اقدام ناشیانه رئیس جمهور آمریکا در مورد دستور جابجایی سفارت این کشور در فلسطین اشغالی قلوب مسلمانان را آزرده ننمود. حتی کشورهای دوست آمریکا نیز این اقدام ناپسند و غیرعقلانی را تقبیح نمودند.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی در برابر این تصمیم موضع گیری کردند. هیچ یک از روسای جمهور گذشته آمریکا چنین رفتار ناشایستی نداشتند. اما رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از تماس تلفنی با چند تن از روسای کشورهای عربی با گستاخی به چنین عملی دست زد.

رئیس مجلس گفت: اخبار پشت صحنه حکایت از آن دارد که این کار در چارچوب طرحی سامان یافته است که از قبل با برخی از کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی عادی کردن روابط با این رژیم و به فراموشی سپردن ماجرای غم انگیز فلسطین هماهنگی صورت گرفته است که اگر چنین باشد تمام کشورها حیثیت خود را برای هیچ حراج کردند.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم چنین اخباری را باور کنیم اما محاسبات ساده ای نشان می دهد آمریکا در این ماجرا چه فضاحتی ایجاد کرده است و اگر کشورهای عربی و اسلامی حساب خود را جدا نکنند به حیثیت خود ضربه می زنند و ملت های مسلمان را در مقابل خود خواهند دید.

لاریجانی تصریح کرد: چندی پیش رئیس جمهور آمریکا در مانوری که در منطقه داد و با سر و صدابرخلاف تبلیغات انتخاباتی خود حرف های جدیدی سر داد، در ازای آن حدودا ۵۰۰ میلیارد دلار از اموال منطقه را به جیب زد و با کمال وقاحت اعلام کرد وقتی سعودی ها و برخی کشورها قول پول را به ما دادند در جلسه آنها حضور یافتم.

وی افزود: حتی اخیرا هم از کشور بحرین نگذشت و با پررویی در توئیت خود اعلام کرد پول خوبی از فروش سلاح به این کشور دریافت کردم. نتیجه این بذل و بخشش کشورهای منطقه را آمریکا این گونه پاسخ داد. آمریکا پول را از آنها گرفت اما همه آرمان های عربی و اسلامی را به پای رژیم صهیونیستی ذبح کرد. در این ماجرا جدای از حمایت از آمریکا بیشترین خسارت را این کشورها دادند. چرا؟

لاریجانی اظهار داشت: اگر بدون اطلاع آنان آمریکا چنین اقدامی کرده است که نشان دهنده کمال بی اعتنایی آمریکا به این کشورهاست. این اقدام یادآور سخنان چند دهه قبل کسینجر است که گفته بود ارزش منابع نفتی کشورهای عربی برای ما خیلی بیشتر از خود آنهاست علی القاعده در چنین فرضی باید در رفتار این کشورها آثاری از تنبه دیده شود که دولت و ملت خود را اینقدر تحقیر نکنند.

وی تصریح کرد: اگر در آینده چرخشی در رفتار آنان دیده شود آثاری از غیرت دینی و ملی را می توان مشاهده کرد اما اگر با اطلاع آنان آمریکا چنین اقدامی انجام داده است اوج فلاکت سیاسی آنان است و این مساله ای نیست که از ذهن ملت های مسلمان به خصوص فلسطینیان مظلوم محو شود. نفرت این ماجرا برای آنان ابدی خواهد بود. ما امیدواریم همانگونه که این کشورها این روزها موضع گیری کردند این اقدام بدون اطلاع آنان اتفاق افتاده باشد و این کشورها هم مثل دیگر کشورهای مسلمان مخالف اقدام آمریکا باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خسارت عمده را آنان کردند و بیشترین ضربه را اقدامات آنان به پیکر جامعه اسلامی زد. حال انتظار است از کشورهای اسلامی مخصوصا این کشورها موضعی یکپارچه در برابر آمریکا داشته باشند و اقدامات عملی در برابر آمریکا انجام دهند تا ایالت متحده دیگر هوس رفتار ارباب رعیتی با آنان نداشته باشد.

لاریجانی ضمن انتقاد از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اعلام بیت‌ المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: انتظار حداقلی ملت‌های مسلمان در برابر این گستاخی آمریکا این است که روابط سیاسی با این کشور را تعلیق نمایند تا آقای ترامپ درد رفتار تحقیرآمیز نسبت به مسلمانان را درک کند.

وی تأکید کرد: اگر همت بلندتری دارند، روابط تجاری خود با آمریکا را متوقف کنند تا این رئیس‌جمهور متقلب تاجرمسلک بفهمد با حیثیت مسلمانان نمی‌تواند تجارت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنفرانس کشورهای عربی در حد اعلام مواضع اقدامی صورت گرفت، اما اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند، نه تنها در تاریخ به بی‌عُرضگی در این حادثه مهم متهم می‌شوند که ایالات متحده را گستاخ‌تر می‌کند.

لاریجانی گفت: البته ملت غیور و شجاع فلسطین راه خود را یافته‌اند و رژیم بی‌هویت صهیونیستی نمی‌تواند با زد و بند با آمریکا و چند کشور زبون منطقه، صورت مسئله را تغییر دهد و برای مردم فلسطین جانمایی جدیدی در سرزمین‌های دیگر کند. سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و خداوند مَکر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را به ذلت آنان بدل خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها