مدتی است، برگزاری آزمون استخدامی صنعت نفت چالشی اساسی ایجاد کرده است. نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه شهرهای مختلف خوزستان، نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و استاندار خوزستان به آزمون استخدامی وزارت نفت واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۱۱۰۰۸۷۷
زنگنه در آزمون استخدامی نفت مردود شد

در همین ارتباط آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهواز در نامه‌ای نسبت به ضوابط شرکت در آزمون نفت انتقاد کرد. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نوشته است که برخی مقررات وزارت موجود در دفترچه منتشر شده آزمون وزارت نفت سال 1396 زمینه جذب نیروهای تحصیلکرده بومی خوزستانی و نیروهای دیگر مناطق نفت خیز جنوب را از بین می‌برد.

اعتراض به کوتاهی وزارت نفت در برگزاری آزمون استخدامی نفت ادامه داشت تا جایی که عباس پاپی‌زاده، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعیه آزمون استخدامی وزارت نفت با توجه به مشکلات موجود در استان باید اصلاح شود. وی در نامه خود به وزیر نفت تاکید کرده است، حذف، تغییر یا تصحیح شرط سابقه کار مرتبط و متوالی با هم و کاهش سابقه کار اعمال شود.

نارضایتی خوزستانی‌ها

آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام‌جمعه اهواز در واکنش به تصمیم وزارت نفت در جذب و استخدام 2500 نفر غیربومی اظهار کرد: مسئولان عواقب این تصمیمات را بسنجند و این کارها را نکنند زیرا دشمن سوءاستفاده می‌کند. خوزستان با هیچ استانی قابل مقایسه نیست. دشمنان ما قصد به هم ریختن اوضاع خوزستان را دارند که در رأس آنها عربستان است. نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ادامه داد: نامه‌ای به ریاست جمهوری ارائه دادیم مبنی بر این که این تصمیم بسیار غیراصولی است و وضعیت استان را با بحران جدی روبه‌رو کرده است، زیرا استخدام 2500 نفر غیربومی ذکر شده است که خوزستانی‌ها از این استخدام ناراضی هستند.

در واکنش به اعتراضات مقامات حقیقی و حقوقی کشور، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد ، به عنوان مجری نص صریح قوانین و ضوابط اداری و استخدامی به تمام تعهدات قانونی خود درباره این عده از دانشجویان عمل می کند و برای جذب واجدان شرایط در صنعت نفت در چارچوب ضوابط و مقررات هیچ مانعی وجود ندارد. مدیرکل آموزش وزارت نفت که چندی پیش گفته بود، موظف به استخدام بی‌ضابطه دانشجویان صنعت نفت نیستیم، نسبت به اعتراضات برخی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، واکنش نشان داد و گفت: وزارت نفت در جذب فارغ‎التحصیلان این دانشگاه تابع مقررات است و طبق روال، آن دسته فارغ‎التحصیلان گروه الف که مراحل استخدامی را با موفقیت پشت‌سر بگذارند، جذب وزارت نفت خواهند شد.

کامران دهقانی با بیان این مطلب افزود: فارغ‎التحصیلان گروه الف این دانشگاه که تا تاریخ اول آذرماه امسال در بانک اطلاعاتی اداره کل آموزش ثبت نام کرده‎اند، به مصاحبه دعوت شده‎اند و 19 آذرماه، فرآیند مصاحبه با ثبت‎نام‌کنندگان به پایان می‎رسد.

وی با یادآوری این‎که مصاحبه با تمام فارغ‎التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت در دستور کار قرار دارد، افزود: از دانشجویان می‎خواهیم دغدغه‎ای نداشته باشند و مطمئن باشند که وزارت نفت در چارچوب قوانین و مقررات و با در نظر گرفتن استانداردهای لازم، واجدان شرایط را جذب خواهد کرد.

دهقانی با اشاره به مجوز وزارت نفت از سازمان امور اداری و استخدامی برای جذب 200 نفر از فارغ‎التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، ادامه داد: با وجود محدودیت، وزارت نفت از همه فارغ‎التحصیلان گروه الف برای مصاحبه دعوت کرده و با پیگیری‎های انجام شده، هر تعداد از فارغ‎التحصیلانی که مراحل مصاحبه، گزینش و طب صنعتی را با موفقیت طی کنند، حتی اگر بیش از تعداد مجوز باشد، جذب خواهند شد.

اعتراضات دانشجویان و فارغ‌التحصیلان صنعت نفت تا جایی ادامه داشت که دیوان عدالت اداری، برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه را لغو کرد. در متن اطلاعیه دیوان عدالت اداری آمده، طبق قرار قبلی و فراخوان وزارت نفت، قرار بود آزمون استخدامی این وزارتخانه دی ماه سال جاری برگزار شود، اما با حکم موقت دیوان عدالت اداری برگزاری این آزمون لغو شد. حال باید دید، مسئولان کشور بویژه رئیس‌جمهور و وزیر نفت برای اصلاح شرایط و ضوابط آزمون استخدامی وزارت نفت چه اقدامی انجام می‌دهند تا حق جوانان نخبه و تحصیلکرده استان خوزستان پایمال نشود.

حامد سلیمانی، نماینده دانشجویان معترض به برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت به خبرنگار ما گفت: خرداد سال 94 در حالی که بدنه وزارت نفت به نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف نیاز داشت، آقای زنگنه وزیر نفت اعلام کرد، قصد ندارد نسبت به جذب دانشجویان نفت اقدام کند و این موضوع سبب شد، بسیاری از فارغ‌التحصیلان این حوزه معترض شوند. وی افزود: طبق قانون افرادی که در دانشگاه نفت فارغ‌التحصیل شدند، باید بدون شرکت در آزمون در بدنه وزارت نفت به کار گرفته شوند، اما آقای وزیر این قانون را زیر پا می گذارد و چند بار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان متخصص صنعت نفت را بی‌سواد می‌خواند. سلیمانی با تاکید بر این که افراد نخبه در میان معترضان بسیار زیاد هستند، تصریح کرد: این افراد در بخش‌های تخصصی مانند حفاری و... سواد زیادی دارند و امتحان خود را پس داده‌اند، اما متاسفانه چون «ژن خوب» نیستند و لابی و رانت ندارند، باید با اعتراض حرف خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی با بیان این که اکنون 950 نفر دانشجوی فارغ‌التحصیل سرگردان هستند، گفت: زمانی که آقای زنگنه هنوز در دولت یازدهم وزیر نبودند، ما در حال تحصیل بودیم و زمانی که فارغ‌التحصیل شدیم، قرار بود در بدنه وزارت نفت مشغول کار شویم که هنوز بیکاریم. اعتراض ما این است که نباید با وجود 950 فارغ‌التحصیل صنعت نفت تنها 200 سهمیه در نظر بگیرند و مابقی از دانشگاه‌های دیگر جذب وزارت نفت شوند. سلیمانی ادامه داد: اگر از روز اول چنین قانونی حاکم بود، بسیاری از این دانشجویان در اهواز تحصیل نمی‌کردند و دانشگاه تهران مشغول تحصیل می‌شدند و در آزمون شرکت می‌کردند در حالی که طبق قانون افرادی که در دانشگاه نفت فارغ‌التحصیل شدند، باید بدون آزمون در صنعت نفت مشغول به‌کار شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها