شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، مسلمانان جهان را بار دیگر علیه رژیم صهیونیستی متحد کرد

انتفاضه جدید برای دفاع از پایتخت جهان اسلام

دهن‌کجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به یک و نیم میلیارد مسلمان، آتشی را روشن کرد که به این آسانی خاموش‌شدنی نیست. او همان طور که در دوران نامزدی خود وعده داده بود در یک اقدام گستاخانه بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. جسارتی که پیش از این روسای جمهور آمریکا از آن پرهیز کرده بودند، اما دونالد ترامپ برای خوش‌خدمتی بیشتر به صهیونیست‌ها با زیر پا گذاشتن تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی و در مخالفت با اراده مسلمانان جهان به صراحت اعلام کرد: «من اورشلیم را پایتخت اسرائیل اعلام می‌کنم». او حتی پا را از این فراتر گذاشت و برای تداوم رژیم منحوس صهیونیستی دعا کرد و دو روز بعد نیز در سخنان دیگری گفت: «به وعده‌ای که داده بودم عمل کردم». در مقابل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در ویدئویی گفت: «در تاریخ صهیونیسم لحظات بزرگی وجود دارد؛ بیانیه بالفور، تاسیس کشور، آزادسازی قدس و اظهارات روز چهارشنبه ترامپ.» او تصمیم نابخردانه ترامپ را اقدامی «تاریخی» توصیف کرد تا به این وسیله مهر تائیدی بر خوش‌خدمتی‌های او زده باشد .
کد خبر: ۱۱۰۰۵۱۶

اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس توهین بزرگی بود که طی روزهای گذشته بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان اسلام داشت. در این میان حتی بسیاری از رهبران اروپایی و غربی اظهارات ترامپ را محکوم کرده و آن را «خطرناک » دانستند. رهبران مقاومت فلسطین دیروز را «روز خشم» اعلام کرده بودند. به همین مناسبت طی روزهای گذشته هزاران فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی به‌رغم همه محدودیت‌ها به خیابان ریخته و با نیروهای صهیونیستی درگیر شدند. به گزارش پرس‌تی‌وی، درگیری میان تظاهر‌کنندگان فلسطینی و نظامیان صهیونیست در بیت لحم و شهرهای الخلیل و رام‌الله ده‌ها مجروح برجا گذاشت. با این حال روز گذشته مسلمانان شجاع فلسطینی نماز را در مسجد‌الاقصی خوانده و پس از آن علیه صهیونیست‌ها تظاهرات برگزار کردند.

آغاز انتفاضه جدید

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه سخنان ترامپ مبنی بر پایتختی قدس را «بالفور جدید» نامید و گفت: کشورهای عربی و اسلامی باید سفرای آمریکا را فراخوانده و رسما به این تصمیم واکنش نشان دهند. وی تاکید کرد ترامپ با این تصمیم خود قدس را تحت سیطره و هیمنه کامل صهیونیست‌ها قرار داد. سید مقاومت هر اقدامی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را «خیانت به بیت‌المقدس» توصیف کرد.

روزهای گذشته رهبران مقاومت فلسطینی ازجمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس با بیان سخنانی پرشور از فلسطینی‌ها خواستند یک انتفاضه جدید را به راه بیندازند. هنیه گفت: قدس یکپارچه فلسطینی، عربی و اسلامی و پایتخت کشور فلسطین در کل سرزمین فلسطین است. خیال خام است اگر کسی فکر کند ملت فلسطین در برابر این تصمیم آمریکا تسلیم می‌شود.

تاکید می‌کنیم فقط با شعله‌ور کردن انتفاضه‌ای گسترده می‌توان با سیاست کنونی آمریکا و دشمن صهیونیستی مقابله کرد.

خروش مسلمانان

روز جمعه اکثر پایتخت‌های کشورهای اسلامی و عربی شاهد برگزاری تظاهرات خشمگین مردم مسلمان علیه اظهارات جنون آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس بودند. آنها با در دست‌داشتن پلاکاردهای مختلف تاکید داشتند، قدس برای همیشه پایتخت فلسطین خواهد ماند . دراین تظاهرات به شکل قابل توجهی تصاویر دونالد ترامپ و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل به آتش کشیده می‌شد. مردم کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، افغانستان، پاکستان، یمن، عراق، بحرین و ... با دادن شعارهایی از قبیل «جان و مال ما فدای بیت‌المقدس»،«تصمیم ترامپ باعث پایداری بیشتر ما می‌شود» و «مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا» به اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند. مردم یمن با وجود محرومیت‌های ناشی از تجاوزگری‌های رژیم سعودی در صنعا، پایتخت این کشور تظاهرات برگزار کرده و تصمیم ترامپ را بشدت محکوم کردند . در بحرین مردم مظلوم این کشور که قصد داشتند در منطقه الدراز، نماز جمعه برگزار و به دنبال آن تظاهرات کنند با ممنوعیت‌های گسترده رژیم آل خلیفه مواجه شدند . ائتلاف جوانان 14 فوریه طی فراخوانی از مردم بحرین خواسته بود در حمایت از قدس و ملت فلسطین تظاهرات برگزار کنند.

فراخوان سفیر آمریکا

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در عراق از همه کشورهای اسلامی و عربی خواست سفارت‌های آمریکا و اسرائیل را تعطیل کنند. او روز پنجشنبه با اعلام این فراخوان از آنها خواست فقط به محکوم کردن ترامپ اکتفا نکنند. در همین رابطه دولت تونس روز گذشته رسما در اعتراض به تصمیم ترامپ، سفیر این کشور را فراخواند . باجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس ضمن اعلام مخالفت کشورش با به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، سفیر آمریکا را در کشورش احضار کرد. دولت خودگردان فلسطین نیز به دنبال تصمیم ترامپ به شورای امنیت سازمان ملل شکایت برد. شورای امنیت برای بررسی این شکایت و پیامدهای تصمیم جنجالی ترامپ تشکیل جلسه داد. سفیر فلسطین از سازمان ملل خواست این موضوع بغرنج را بسرعت و بر اساس تعهد به وظایفش حل و فصل کند و تصمیمات بین‌المللی را در مورد آن به اجرا درآورد.

طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی، بیت‌المقدس منطقه‌ای اشغالی است و یک رژیم اشغالگر حق دخل و تصرف یا تغییر وضعیت آن را ندارد. به عبارت دیگر یک رژیم اشغالگر حق ندارد منطقه‌ای را که تحت اشغال دارد، پایتخت خود اعلام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها