مجموعه عروسکی «سوغات جنگل» از شبکه 2 پخش می‌شود

نزدیکِ فامیل دور

«سوغات جنگل» عنوان مجموعه عروسکی است که پخش آن بتازگی از شبکه دوی سیما شروع شده. این مجموعه به تهیه‌کنندگی محمدجواد عبدالرحمانی همزمان با پخش مراحل تصویربرداری را در شهرک تلویزیونی سینمایی غزالی پشت سر می‌گذارد. شخصیت اصلی این مجموعه، عروسکی به نام نادر است و در کنار او چهار بازیگر اصلی حضور دارند.
کد خبر: ۱۰۹۹۷۰۳
نزدیکِ فامیل دور

در هر قسمت از این مجموعه عروسکی به فراخور موضوع و داستان چهره‌های شناخته شده عرصه سینما، تلویزیون، موسیقی، ورزش و... به عنوان بازیگر مهمان در کنار عروسک نادر حضور خواهند داشت و داستان و ماجرایی را برای مخاطب روایت می‌کنند. تاکنون بازیگرانی چون شهرزاد کمال‌زاده، مریم کاویانی، فلور نظری، یوسف کرمی، فرهاد ظریف، فرشته کریمی(خانم‌گل فوتسال آسیا)، شهروز ابراهیمی، علی سلیمانی، مهدی صبایی و... در این مجموعه حضور پیدا کرده‌اند. همچنین بازیگران دیگری مقابل دوربین این مجموعه عروسکی خواهند رفت.

به گزارش جام جم، بهادر مالکی که در کارنامه خود تجربه صداپیشگی عروسک‌هایی چون فامیل دور را دارد، صداپیشگی عروسک نادر را برعهده گرفته و مهدی برقعی که پیش از این عروسک‌گردان جناب خان در برنامه «خندوانه» بود، عروسک گردان این مجموعه است. محمد عسگری، وحید آقاپور، دریا مرادی دشت و امیر رضا احمدی بازیگران اصلی مجموعه «سوغات جنگل» هستند. امیر سلطان‌احمدی کارگردانی هنری و عمار باستان فرد و داریوش کفایتی کارگردانی تلویزیونی این مجموعه عروسکی را برعهده دارند. همچنین بهادر مالکی، نیوشا صدر و امیر سلطان‌احمدی نویسندگان این مجموعه هستند.

سوغات جنگل در 120 قسمت 20دقیقه‌ای با هدف ایجاد سرگرمی و بستری آموزشی برای گروه سنی نوجوان به بالا تولید شده و در روزهای شنبه و یکشنبه ساعت 19 و پنجشنبه و جمعه ساعت 15 و 45 دقیقه روانه آنتن شبکه دوی سیما می‌شود.

در خلاصه داستان مجموعه عروسکی سوغات جنگل آمده است: طی اتفاقی عجیب موجودی که نه کاملا شبیه انسان است و نه حیوان، وارد خانه خانواده‌ای سه نفره می‌شود و همین مساله آغازگر ماجراهایی برای آنهاست.

بهره بردن از زبان طنز

محمدجواد عبدالرحمانی، تهیه‌کننده سوغات جنگل درباره هدف تولید این مجموعه به جام جم گفت: هدف ما این بود که مجموعه‌ای را تولید و پخش کنیم که به مفاهیم ساده زندگی، محبت کردن، محیط‌زیست و... بپردازیم، مفاهیمی که شاید امروز به خاطر مشغله‌های زندگی آنها را فراموش کرده‌ایم. به عنوان مثال به مقوله خوشبختی این‌طور می‌پردازیم که داشتن پدر و مادر یعنی خوشبختی.

وی با اشاره به این‌که زبان برنامه طنز است، عنوان کرد: مخاطبان این مجموعه نوجوانان و بزرگسالان هستند و ما در قالب زبان طنز به مفاهیمی که اشاره کردم، می‌پردازیم. همچنین به اهمیت خانواده هم توجه داریم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که چطور شد ترکیب رئال عروسکی را برای این مجموعه انتخاب کرده‌اید، توضیح داد: ما برنامه‌های چند سال گذشته را رصد کردیم و متوجه شدیم موفق‌ترین کارها گونه رئال عروسکی هستند؛ آثاری مثل قصه‌های تابه‌تا، جناب خان و... همیشه با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده و جایگاه خوبی دارند.

عبدالرحمانی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید قالب رئال عروسکی در برنامه‌سازی کلیشه‌ای شده است، توضیح داد: به نظرم ما در این قالب در دنیا جایگاه خوبی داریم و می‌توانیم با آثار جهانی رقابت کنیم. ضمن این‌که از کارهای رئال عروسکی موفق الگو گرفته‌ایم، اما با زبان نو و طنز، مجموعه سوغات جنگل را به تصویر می‌کشیم. البته قضاوت به‌عهده مردم است و آنها باید رای نهایی را بدهند، اما خوشبختانه آقای جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو و خانم آذرهوش مدیر گروه کودک این شبکه وقتی چند قسمت از برنامه را دیدند، استقبال کردند.

خانه سبز و شازده کوچولو

امیر سلطان‌احمدی، کارگردان هنری این مجموعه نیز درباره تولید آن گفت: امسال تصمیم گرفته بودم بیشتر به تئاتر و دغدغه‌های شخصی‌ام بپردازم تا این‌که آقای عبدالرحمانی طرحی را پیشنهاد داد که من آن را بازنویسی کردم. دغدغه‌ام این بود روی مجموعه‌ای کار کنم که به مفاهیم عرفان، فلسفه، حقیقت زندگی و... بپردازد. به همین دلیل الگویم شازده کوچولو بود و با اجازه تهیه‌کننده، کاراکترهایی را در این مجموعه طراحی کردیم که به این مفاهیم بپردازیم.

این کارگردان عنوان کرد: راستش پیش از کارگردانی مجموعه سوغات جنگل در ذهنم شازده کوچولو و مجموعه خانه سبز بود و دلم می‌خواست حرف‌های دلم را شیرین و فانتزی در این اثر بزنم تا مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به قول معروف آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. به همین دلیل تلاش کردیم به مفاهیم مختلف زندگی، عرفان، فلسفه و... به صورت ریشه‌ای بپردازیم. البته نویسندگی مجموعه به‌عهده دوستان بود و من یا قصه‌ها را بازنویسی می‌کردم یا سوژه می‌دادم. همچنین بازیگرانی برای این کار انتخاب کردم که به هنرشان ایمان داشتم و می‌دانستم آنها هم چنین دغدغه‌هایی دارند.

سلطان‌احمدی تصریح کرد: فضای مجموعه سوغات جنگل شاد است و سعی کردیم به قول معروف برای مخاطب جذاب باشد و احساسات مخاطب را هم درگیر کنیم. عروسک اصلی مجموعه نادر است و در کنارش عروسک و بازیگران مهمان متناسب با موضوع برنامه حضور دارند.

کودک درونم زنده است

فلور نظری که به عنوان بازیگر مهمان در مجموعه عروسکی سوغات جنگل حضور داشته است، به خبرنگار ما گفت: من قبلا هم تجربه حضور در مجموعه رئال عروسکی را در کاری به کارگردانی رزیتا غفاری داشتم که آنجا با دو عروسک با نام آقای مجری و رادیو صحبت می‌کردم. بنابراین با این‌گونه کار آشنا هستم. مجموعه سوغات جنگل روایتگر زندگی زن و شوهری است که عروسکی به نام نادر را به فرزندی می‌پذیرند. با توجه به این‌که نادر مادرش را خیلی دوست دارد و می‌داند او علاقه‌مند است یک روز فلور نظری بازیگر محبوبش را از نزدیک ببیند، به همین دلیل تصمیم می‌گیرد روز تولد مادرش، از نظری دعوت و مادرش را غافلگیر کند.

وی که فیلم‌های سینمایی صداهای خاموش و افسانه گل‌آباد را در نوبت اکران دارد، ادامه داد: در این مجموعه من با نادر درباره موارد مختلف حرف می‌زنم. صحبت کردن با عروسک را خیلی دوست دارم. البته من به هیچ وجه فکر نمی‌کنم مقابل عروسک نشسته‌ام و او را یک موجود زنده تصور می‌کنم. درواقع فضای کار را باور دارم، بنابراین بداهه در طول کار زیاد می‌گویم و سعی می‌کنم جنس دیالوگ‌هایم شیرین و ارتباطم با عروسک صمیمانه باشد. این بازیگر با اشاره به مفاهیم این مجموعه گفت: مجموعه سوغات جنگل به مفاهیمی همچون دوست داشتن، خانواده و احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها می‌پردازد که شخصا برای من هم جذابیت لازم را دارد، زیرا کودک درون من زنده است و بزرگ نشده. شاید این جمله من کلیشه‌ای باشد، ولی واقعا به کودک درونم اهمیت می‌دهم. اگر باز هم حضور در چنین مجموعه‌هایی به من پیشنهاد شود با کمال میل می‌پذیرم.

یک تجربه شیرین

مریم کاویانی که به عنوان بازیگر مهمان در سوغات جنگل حضور دارد، در پاسخ به این سوال که چطور شد در این مجموعه شرکت کردید به جام‌جم گفت: من همیشه به کارهای کودک علاقه‌مند هستم و برنامه‌های عروسکی را دوست دارم و استقبال هم می‌کنم. البته حضورم در مجموعه سوغات جنگل، کوتاه بود و نصف روز آنجا بودم، اما راستش به حدی برایم لذتبخش و شیرین بود که به طور جدی به این مساله فکر کردم که اگر پیشنهاد کار عروسکی ـ که نقش من پررنگ‌تر باشد ـ بشود حتما بپذیرم و رد نکنم، زیرا خیلی جذاب است و کودک درونم را زنده کرد. وی ادامه داد: با وجود این‌که سوغات جنگل اولین تجربه حرفه‌ای من با عروسک بود، اما به‌هیچ‌وجه سخت نبود، حتی نسبت به این‌که پارتنر انسان واقعی رو به رویم قرار بگیرد، راحت‌تر بود. در مجموع حس و ارتباط خوبی به من منتقل شد، چون عروسک‌گردان و صداپیشه عروسک هم خیلی حرفه‌ای و مسلط به کار بودند.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها