آتش سرخ ناشی از بی‌توجهی مردم در دامان درختان زاگرس کم بود. حالا خبر می‌رسد که سوسک‌های چوب‌خوار به جان درختان بی‌دفاع جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افتاده‌‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۹۵

به گزارش ایرنا، انگار همه چیز دست به کار شده که نفس جنگل‌ها و درختان بلوط حوزه زاگرس گرفته شود تا ریه‌های زمین برای همیشه از ریشه خشک و کنده شود.

آفت سوسک چوب‌خوار که در همه استان‌های زاگرس‌نشین دیده می‌شود، بیشتر از هر جا کهگیلویه و بویراحمد را مورد هجوم قرار داده و تاکنون زیان‌ها و آسیب‌های غیرقابل جبرانی به جنگل‌ها بویژه درختان بلوط این منطقه وارد کرده است.

این حشره زیر پوست درختان بلوط لانه می‌کند و با قطع آوندی و تغذیه از مواد غذایی درخت، بتدریج باعث مرگ درختان تنومند و کهنسال بلوط می‌شود.

هر سوسک چوب‌خوار تعداد 15 تخم می‌گذارد که پس از دو ماه تبدیل به حشره کامل می‌شوند و از زیر پوست درخت بیرون می‌آیند و برای خوردن تنه، شاخ و برگ به درخت حمله می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دنبال کاهش بارش باران و پس از آن بروز خشکسالی، آفت سوسک بلوط‌خوار در 120 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان لانه کرده است.

عزت‌الله بهشتی‌فر افزود: آفت سوسک بلوط خوار حدود 10 هزار هکتار از جنگل‌های استان را به طور کامل خشک کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد در این باره تصریح کرد: خشکسالی و کم‌بارشی در سال‌های گذشته از مهم‌ترین عوامل ایجاد آفت سوسک بلوط‌خوار در درختان بلوط بوده است.

جواد رحیمیان تصریح کرد: حدود 100 میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری و مقابله با این آفت خطرناک زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت درختان بلوط در منطقه زاگرس تاکید کرد: بسیاری از این درختان 200 سال به بالا قدمت دارند و زمان زیادی برای این که یک درخت به این رشد برسد، نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها