اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ده کشور تولیدکننده غیرعضو اوپک در جلسه مشترکی که پنجشنبه در وین برگزار شد، با تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال 2018 موافقت کردند.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۸۵

توافق قبلی که براساس آن، عرضه نفت از جانب تولیدکنندگان نفت 8/1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت تا مارس سال 2018 (اواسط فروردین 1397) اعتبار داشت.

همچنین اوپک تصمیم گرفت تولید نیجریه را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز محدود کند، اما هنوز درباره سقف تولید برای لیبی توافقی صورت نگرفته است. هردو کشور پیش از این به دلیل ناآرامی‌های داخلی و حجم تولید پایین‌تر از حد معمول، از مشارکت در کاهش تولید معاف شده بودند.

کاهش تولید اوپک از ابتدای سال 2017 آغاز شده و کمک کرده مازاد ذخایر جهانی به بیش از نصف کاهش پیدا کند، با این‌حال ذخایر جهانی همچنان با 140 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنجساله قرار دارد.

در بیانیه مشترک اوپک با کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان و سودان جنوبی بر همکاری دو طرف در یک چهارچوب پویا و شفاف ازجمله نظارت‌های منظم و تحلیل مشترک برای تأمین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تاکید شده است.

بسیاری از کارشناسان بازار انرژی، توافق اوپک و غیراوپک را بسیار موفق دانسته و سطح پایبندی کشورها به تعهدات را نیز بالاتر از حد تصور می‌دانند. رئیس کنفرانس اوپک با قدردانی از نتایج خوب همکاری تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای بهبود شرایط بازار جهانی نفت خواستار نهادینه شدن این همکاری‌ها شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها