در گفت‌وگوی جام‌جم با طراح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح شد

دلایل سومین استیضاح عباس آخوندی

هفته گذشته خبر جمع‌آوری امضا از جانب برخی نمایندگان مجلس جهت استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای سومین بار طی فعالیت عباس آخوندی در دولت حسن روحانی مطرح ‌شد. از این رو جام‌جم گفت‌وگویی با احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز که طراح استیضاح وزیر راه است داشته است.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۸۴

علت طرح استیضاح عباس آخوندی برای سومین بار در سال‌های اخیر چیست؟

پاسخ شما کاملا روشن است، چون طرح استیضاح یعنی عملکرد ضعیف فرد، اما نکته اصلی درباره عملکرد وزیر راه این است که مشکلات و بی‌توجهی‌های این وزیر در بدنه کابینه باعث شده تا بی‌اعتمادی به دولت و نحوه مدیریت در جامعه ایجاد شود. این خطری است که نباید از آن بسادگی گذشت بلکه باید قاطعانه و منطقی با آن برخورد کرد تا وزرای دیگر نسبت به انجام مسئولیت‌های مربوط دقت عمل داشته باشند.

با توجه به نارضایتی برخی نمایندگان مجلس از عملکرد عباس آخوندی در دولت دوازدهم فکر می‌کنید این استیضاح اجرایی شود؟

مشکلات و نحوه عملکرد آخوندی در دولت دوازدهم باعث شد تا برای سومین بار نمایندگان به استیضاح بیاندیشند و برای انجام این کار برنامه‌ریزی کنند، به شکلی که کمیسیون‌های مرتبط در حال بررسی عملکرد و مشکلات موجود این وزارتخانه هستند تا پس از جمع‌بندی درخواست‌ها، تقاضای استیضاح به هیات رئیسه مجلس ارائه شود و پس از آن مراحل قانونی آغاز خواهد شد.

آیا تاریخ دقیقی در این زمینه می‌توان پیش‌بینی کرد؟

در حال تدوین تقاضای استیضاح برای تحویل به هیات رئیسه هستیم، بنابراین نمی‌توان تاریخ دقیقی در این زمینه اعلام کرد اما با توجه به جدیت و اهمیت موضوع پس از تعطیلات هفتگی مجلس، قطعاً موضوع پیگیری شده و در نهایت تکلیف مشخص خواهد شد.

مهم‌ترین مواردی که نمایندگان با استناد به آنها دنبال استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند، کدامند؟

عملکرد بسیار ضعیف عباس آخوندی در مواردی چون مسکن اجتماعی، تجهیز و توسعه راه‌آهن، رسیدگی و نظارت بر نحوه ساخت‌وسازها، رکود بازار مسکن و نوسازی ناوگان هوایی از عمده موارد است. آخوندی هنوز با گذشت یک سال از حادثه قطار تبریز به مشهد هیچ اطلاعاتی از افراد خاطی در این حادثه اعلام نکرده یا این‌که اگر برخوردی هم با مقصران این مشکل شده اطلاع‌رسانی شفافی صورت نگرفته است.

شما به موضوع مسکن اجتماعی اشاره کردید چه مشکلی در این زمینه بوده که وزیر راه و شهرسازی باید در این زمینه پاسخ بگوید؟

از ابتدای تشکیل دولت یازدهم موضوع مسکن اجتماعی مطرح شد و بارها این وزارتخانه از آن به‌عنوان طرحی قابل قبول نسبت به مسکن مهر دفاع کرد اما پس از گذشت نزدیک به پنج سال از آن تاریخ هنوز حتی یک طرح کاغذی از آن نداریم که بگوییم حداقل مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است. مشکل اینجاست که فقط حرف زده شده و خبری از عمل نیست.

عملکرد این وزارتخانه در ساخت‌وسازها چه اشکالی داشته است؟

اشکال نمایندگان در این بخش به چند عامل مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از 1ـ مقاوم‌سازی بناها 2ـ رکود ساخت‌وساز 3ـ نظارت بر ساخت‌وساز. هر یک از این موارد به تنهایی برای استیضاح وزیر کافی است در حالی که آخوندی در همه موارد کم‌کاری قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال در حادثه اخیر زلزله کرمانشاه برخی مراکز امدادی و درمانی از بین رفتند در حالی که اگر این اماکن مقاوم‌سازی شده بود بسیار از هموطنان امروز در کنار خانواده‌هایشان بودند. اما درباره رکود مسکن نیز وزارتخانه قطعا می‌تواند برنامه‌های مناسبی برای خروج از این رکود که محرک بسیار مناسبی در دیگر بخش‌هاست، ارائه کند اما هیچ اقدامی صورت نگرفته و بسیاری از صنایع وابسته امروز با چالش اقتصادی روبه‌رو شده‌اند. نکته آخر هم درباره نحوه نظارت مسئولان در پروژه‌های ساختمانی است که بسیار ضعیف بوده و در صورت تکرار حوادث طبیعی احتمالا مشکلاتی برای هموطنان ایجاد می‌شود که می‌توانستیم جلوی آنها را با نظارت دقیق مراحل ساخت بنا بگیریم.

یکی از مواردی که شما درباره دلایل نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزارت راه و شهرسازی اشاره کردید، موضوع خرید هواپیماها در دوران پسابرجام است؛ مشکل اصلی کجاست؟

استفاده از هواپیماهای جدید و افزایش ارائه خدمات هوایی برای هموطنان ما یکی از پیش‌نیازهاست که باید در این زمینه دولت همواره گام‌های موثری بردارد اما عملکرد دولت در این بخش بسیار نامناسب بوده چون خود مشغول بنگاه‌داری شده است. بررسی‌های ما مشخص کرده که دولت دقیقا خلاف اصل 44 عمل کرده است چون با حمایت از یک ایرلاین زمینه رقابت بخش خصوصی را در صنعت حمل و نقل هوایی از بین برده است. این نکته عاملی است برای کاهش رقابت در این زمینه و کاهش حقوق مصرف‌کنندگان در حالی که وزارت راه و شهرسازی می‌توانست زمینه همکاری گسترده بخش خصوصی را هم در این میان فراهم کند.

برسیم به حمل و نقل ریلی؛ کم‌کاری وزارتخانه در این بخش چه بوده که نمایندگان نسبت به آن نگران شده‌اند؟

اولین دلیل مربوط به عدم اطلاع‌رسانی درباره خطاکاران حادثه قطار تبریز ـ مشهد است و نکته بعدی درباره طرح‌های توسعه‌ای و بازسازی خطوط بوده که مشکلاتی از جمله عدم توجه به توانمندی داخلی در آن دیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها