جام جم از مشکلات بنای مدارس خوزستان و اقدامات پیشگیرانه دربرابر زلزله گزارش می‌دهد

زنگ بازسازی مدارس فرسوده

ایران به دلیل قرار گرفتن روی کمربند جهانی زلزله در طول تاریخ شاهد زمین‌لرزه‌های بزرگ و خسارت باری بوده است و استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنا نیست و شاهد زمین‌لرزه‌های بسیار شدید و ویرانگری در گذشته بوده است. تجربه زلزله‌های نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد یکی از آسیب‌پذیرترین اماکن در هنگام زلزله، بناهای فرسوده بویژه مدارس است که البته تعدادشان هم در خوزستان کم نیست و باید چاره‌ای برایشان اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۰۱

به گزارش جام‌جم، زلزله ویرانگر کرمانشاه و بر جای ماندن خسارت‌های جانی و مالی بسیار، هشداری بود برای مسئولان کشوری و استانی که بهسازی زیرساخت‌ها را برای مقابله با حوادث طبیعی همچون زلزله جدی بگیرند؛ امری که ضرورتش در استان خوزستان و مدارس آن بیش از پیش احساس می‌شود.

5477 مدرسه خوزستان حدود 980 هزار دانش‌آموز را در خود جا داده‌اند که برخی از این مدارس به دلیل قدمت زیاد و البته تحمل شرایط جنگ تحمیلی، ایمنی لازم را از دست داده‌ و دچار فرسودگی شدید شده‌اند. البته خوزستان از نظر مدرسه‌سازی پس از تهران رتبه دوم کشور را دارد؛ با این حال هنوز مدارس زیادی هستند که باید نوسازی شده یا از قالب کانکس و چادر خارج شوند.

شرایط مدارس این استان هنوز هم به حدی غم‌انگیز است که چندی پیش علی‌عسکر ظاهری عبده‌وند، نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس گفت در حوزه انتخابیه‌ام ( شامل مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا) حدود 1500 روستا وجود دارند که بیشتر مدارس آن کانکسی و چادری هستند یا اگر ساختمان دارند، فرسوده و نامناسبند و این درحالی است که این روستاها به دلیل قرار گرفتن در دامنه زاگرس، زلزله‌خیز بوده و زمستان بسیار سردی دارند.

30 درصد تخریبی‌ا‌ند

در همین زمینه محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان به حادثه ناگوار زلزله کرمانشاه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر 30درصد مدارس استان خوزستان تخریبی هستند و اگر در این مدارس و در زمان حضور دانش‌آموزان زلزله‌ای مانند کرمانشاه اتفاق بیفتد قطعا حادثه‌ای ناگوار و غیرقابل جبران رقم خواهد ‌خورد.

وی می‌افزاید: متاسفانه ایمنی مدارس خوزستان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و نه تنها منابع مالی برای بازسازی مدارس وجود ندارد، بلکه هیچ اعتباری هم برای تعمیرات در اختیار نداریم.

به گفته وی، این مساله‌ای است که باید به طور جدی در خوزستان به آن پرداخته شود و مسئولان ارشد استان باید بحث کیفی‌سازی مدارس را در اولویت برنامه‌هایشان قرار دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان می‌گوید: در سال تحصیلی جدید آموزش‌هایی توسط حوزه معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان در رابطه با موضوع زلزله و روش‌های مواجهه با آن به دانش‌آموزان داده شده است، اما متاسفانه منابع کافی برای آموزش دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در اختیار نداریم.

تقی‌زاده تاکید می‌کند: در استان خوزستان حدود یک میلیون دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که با آموزش صحیح آنها می‌توانیم از آسیب‌ها و چالش‌های حوادثی هچون زلزله
جلوگیری کنیم.

آغاز بازسازی مدارس فرسوده

استاندار خوزستان اما خبر از تصمیم جدی برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده این استان داده و می‌گوید: در بحث بازسازی و نوسازی مدارس به طور جدی ورود و تفاهم‌نامه‌های بسیاری را با سازمان نوسازی مدارس کشور امضا کرده‌ایم.

غلامرضا شریعتی می‌افزاید: گرچه بودجه آموزش و پرورش ملی است، اما ما هم برای بازسازی مدارس کمک خواهیم کرد و امیدواریم با حمایت سازمان نوسازی و مدارس کشور، مدارس استان خوزستان به استانداردها نزدیک شده و نگرانی‌ها در خصوص 30درصد مدارس تخریبی هرچه زودتر مرتفع شود.

به گفته وی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها نیز که مسئول نظارت بر ساخت و سازها هستند، باید با سازندگان ساختمان‌هایی که براساس اصول فنی و استانداردها ساخته نشده‌اند و در مقابل بلایای طبیعی مقاوم نیستند به طور جدی برخورد کنند و اجازه ندهند حقوق مردم و بخصوص دانش‌آموزان زیرپا گذاشته شود. مقام ارشد استان خوزستان همچنین با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود در استان برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی می‌گوید: نسبت به سایر استان‌ها از امکانات و تجهیزات خوبی برخوردار هستیم اما با توجه به وسعت استان و وجود صنایع بزرگی که در استان فعال هستند و مشکلاتی که ممکن است پیش آید، امکانات استان خوزستان کافی نیست، گرچه در همین زمینه صحبت‌هایی با شهردار اهواز برای خرید بالابرهای بلند مرتبه، آب‌پاش، مه‌پاش و همچنین ساخت دو سالن مدیریت بحران در غرب و شرق کلانشهر اهواز صورت گرفته است و امیدواریم تا یک سال آینده این امکانات برای مردم مهیا شوند.

مانور زلزله؛ راهی برای کاهش خسارات جانی

وقوع زلزله‌های مکرر و پیش‌بینی‌نشده در کشور از یک سو و آماده نبودن زیرساخت‌ها و فرسودگی بسیاری از مدارس از دیگر سو باعث شده تا مقامات استان خوزستان همزمان با سایر نقاط کشور مانور زلزله و ایمنی مدارس را برگزار کنند که در صورت وقوع زلزله دست‌کم دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را جهت مواجهه ایمن با زلزله به دست آورند. در این راستا نوزدهمین مانور زلزله و ایمنی مدارس خوزستان در این استان برگزار شد.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری این مانور به صورت نمادین در هنرستان دخترانه حضرت خدیجه(س) واقع در منطقه 3 اهواز گفت: با چهار بحران ریزگردها، آتش‌سوزی، زلزله و سیلاب در استان مواجه هستیم و با توجه به پهنه جغرافیایی وسیع، تنوع آب و هوایی، تغییرات اقلیمی، وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها، جمعیت زیاد، تعدد شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها و وجود صنایع بزرگ لازم است همیشه آماده مقابله با بحران‌ها باشیم.

وی می‌افزاید: باید همه دستگاه‌های اجرایی به سالن‌های چندمنظوره مدیریت بحران مجهز شوند و برای مقابله با حوادث نیز لازم است همه دستگاه‌های اجرایی استان ناوگان امدادی خود را به روز کنند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تاکید می‌کند که ادارات و نهادهای استان نباید فقط منتظر رایزنی‌های استاندار برای جذب اعتبارات از مرکز باشند، بلکه باید خود نهایت سعی و تلاششان را برای جذب اعتبارات لازم از وزارتخانه متبوع خود به عمل آورند، زیرا در غیر این صورت استانداری خوزستان پاسخگوی ناکارآمدی و بی‌تدبیری برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نخواهد بود.

حاجی‌زاده با بیان این‌که بخش‌های شمال و شمال شرق استان روی گسل زلزله قرار دارند، به نقش فعالیت‌های نفتی در احتمال وقوع زلزله اشاره کرده و ادامه می‌دهد: علاوه بر آلودگی ناشی از فعالیت‌های نفتی، پس از خالی شدن چاه‌های نفت، ایجاد خلل و فرج به فعال شدن گسل‌های زلزله کمک می‌کند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر زمین‌لرزه‌هایی حتی به وسعت 5 ریشتر در استان خوزستان ثبت شده است.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها