جبار المعموری از فرماندهان عالی‌رتبه بسیج مردمی عراق نسبت به برنامه آمریکا برای ترور سران الحشد الشعبی هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۸۰

به گزارش العالم، جبار المعموری در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به گنجاندن برخی سران الحشد الشعبی در فهرست تروریست‌ها توسط آمریکا گفت: الحشد الشعبی تمام برنامه‌های آمریکا را تغییر داده و موازنه سابق را برهم زده است. دیگر عراق تجزیه نخواهد شد و همین موضوع خشم واشنگتن را برانگیخته است. لذا با نقشه آمریکا و حمایت مالی و سیاسی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، طرح ترور سران بسیج مردمی عراق در دست بررسی و طرح‌ریزی است.

این نظامی برجسته عراقی در پایان نسبت به وضعیت عراق در آینده هشدار داد و گفت: مرحله پیش‌رو بسیار حساس است؛ زیرا آمریکا دست به فتنه‌های جدیدی می‌زند تا ثبات را از عراق دور کند. باید بدانیم تا زمانی که آمریکا در عراق حضور دارد، کشور ما روی آرامش را نخواهد دید.

در یک خبر دیگر اعلام شد احمد الأسدی، سخنگوی الحشد الشعبی برای شرکت در انتخابات از مقام خود استعفا داده است. وی مدت سه سال سخنگوی این نهاد مردمی بود. الأسدی اعلام کرد از این پس مواضعش، بیانگر مواضع رسمی الحشد الشعبی عراق نیست.

وی گفت: الحشد الشعبی به عنوان یک ساختار نظامی در عراق باقی خواهد ماند و وارد مباحث انتخاباتی نخواهد شد؛ هرکس قصد مشارکت در انتخابات پارلمانی را داشت باید از الحشد الشعبی استعفا دهد. الأسدی افزود: امروز الحشد الشعبی به بخشی از نیروهای مسلح عراق تبدیل شده است.

بسیج مردمی عراق (به عربی: الْحَشْدُ الشَّعْبی) مجموعه نیروهای شبه‌نظامی داوطلب عراقی است که در سال 1394ش (2015م) برای مقابله با حملات داعش به شهرهای عراق سازمان‌دهی شد. این سازمان در پاسخ به دعوت دولت عراق و آیت‌الله سیستانی مرجع شیعه، در نجف در قالب نیرویی نظامی در کنار ارتش تشکیل شد و نیروهایی از همه طوایف و قومیت‌های عراقی در آن حضور دارند.

الحشد الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق در سال 2014 به دنبال حملات گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق تاسیس شد. سه ماه پس از شروع فعالیت این گروه، آیت‌الله سیستانی مرجع شیعه در نجف به وجوب کفایی جهاد، فتوا داد و از همه کسانی که توانایی جنگیدن داشتند، دعوت کرد در کنار نیروهای ارتش به مقابله با داعش بپردازند. این فتوا از یک‌سو نقش بسزایی در ترغیب مردم به پیوستن به الحشد الشعبی داشت و از سوی دیگر به آن مشروعیت بخشید. در سال 2015 هیات‌ وزیران عراق تصویب کرد که سازمان الحشد الشعبی، سازمانی رسمی و مرتبط با نخست‌وزیر باشد. لذا این نیرو به‌صورت رسمی، بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراق محسوب و وابسته به فرمانده کل نیروهای مسلح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها