استعفای رئیس بازنشسته فدراسیون بعد از 16سال

بسکتبال و دوران پسا مشحون

محمود مشحون که از ابتدای هفته گذشته به‌دلیل اجرایی شدن قانون جدید بازنشستگان، اجازه نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون بسکتبال را نداشت بالاخره از سمت خود استعفا کرد. مشحون پیش از این تائید کرده بود که وزارت ورزش در صورت تمایل نداشتن به ادامه همکاری با او باید برکنارش کند؛ اما وزارت ورزش با توجه به تبعات شدید این کار در محافل و نهادهای بین‌المللی از این اقدام خودداری کرد. با این اوصاف دیروز بعد از حدود یک هفته شایعه استعفای مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال در گفت‌وگو با ایسنا استعفای خود را تائید کرد. انتظار می‌رود وزارت ورزش بسرعت استعفای مشحون را بپذیرد و سرپرست فدراسیون را همین امروز معرفی کند.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۵۶

بعد از این‌که محمود مشحون از ریاست بسکتبال استعفا کرد و کنار رفت اینک همگان می‌خواهند بدانند سرپرست این فدراسیون چه کسی می‌شود؛ زیرا با اوضاع بد بسکتبال در این سال ها، سرپرست یا رئیس آینده که از مجمع انتخاباتی فدراسیون معرفی می‌شود، کار سختی دارد.

محمود مشحون 16 سال عهده دار ریاست فدراسیون بسکتبال بود که با نسل نوظهور بسکتبال در سال‌های اوایل دهه 80 توانست به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند. با ظهور نسل طلایی بسکتبال در سال‌های بعد، تیم ملی بسکتبال به عناوین مهم آسیا از جمله قهرمانی آسیا، راهیابی به المپیک و بازی‌های جهانی دست یافت.

مشحون که به اعتقاد خیلی‌ها بهتر بود بعد از موفقیت‌های بی‌شمار بسکتبال طی سال‌های 2001 تا 2010 در همان سال 2010 و در اوج دوران ریاست خود با نسل طلایی بسکتبال، صندلی ریاستش را خالی می‌کرد و به مدیری جوان‌تر می‌سپرد، در سال‌های اخیر با وجود کهولت سن اصرار به ماندن در فدراسیون بسکتبال نشان داد و همین موضوع سبب شد، مخالفان و منتقدان زیادی پیدا کند.

بسکتبال در این سال‌ها مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است از جمله مسائل و حواشی لیگ برتر بسکتبال که در سال‌های اخیر نظم و قاعده مشخصی نداشت و هر سال با یک شیوه متفاوت برگزار شد. لیگ برتر بسکتبال با 16 تیم در اواسط سال‌های 80 در ادوار اخیر با کمبود بازیکن در بسکتبال و از دست‌رفتن پشتوانه‌ها در این ورزش به زحمت هشت یا 9 تیمی شده است. تیم ملی بسکتبال و هم بعد از راهیابی به المپیک 2008 چین، دو بار دیگر این شانس را پیدا کرده بود تا المپیکی شود اما سوءمدیریت در دو المپیک 2012 و 2016 مانع نتیجه گیری تاریخی بسکتبال در میان رشته‌های گروهی آن هم با بهترین نسل بازیکنان بسکتبال شد.

متاسفانه در این سال‌ها سرمایه فرهنگی بسکتبال هم که روزگاری زبانزد همه رشته‌ها بود مورد تهدید جدی قرار گرفت و با تصمیم‌ها و جایگزینی‌های نادرست، شایسته سالاری در بخش‌های متعدد بسکتبال به فراموشی سپرده شد.

در حال حاضر با ادامه مشکلات اساسی بسکتبال به جا مانده از دوران ریاست مشحون به نظر می‌رسد، چند سال کار مداوم لازم است تا بسکتبال ایران دوباره به روزهای اوج قهرمانی آسیا و راهیابی به المپیک بازگردد. بسکتبال برای جبران عقب ماندگی، مدیرانی دارد تحصیلکرده و متکی به علم، هنر و تجربه مدیریتی که باید به آنها نیز اعتماد شود. بعد از رفتن مشحون از بسکتبال باید شرایط را برای انجام تغییرات آرام به سوی جهش دوباره و توسعه بسکتبال تا نخستین هدف که قهرمانی در بازی‌های آسیایی است فراهم کرد و در ادامه راهیابی به المپیک 2020 را در افق برنامه‌های بلندمدت در نظر گرفت.

چه کسی جانشین مشحون می‌شود؟

با استعفای محمود مشحون از دیروز گمانه‌زنی‌ها برای تعیین سرپرست آغاز شده است. وزارت ورزش و جوانان تا ظهر امروز سرپرست فدراسیون را تعیین می‌کند و در حال حاضر نام چهار نفر سر زبان‌هاست .

علی توفیق دبیر فدراسیون بسکتبال دیروز در تماس تلفنی با شبکه خبر در مورد قبول شدن استعفای محمود مشحون از ریاست فدراسیون بسکتبال گفت: با توجه به قانون منع حضور بازنشسته‌ها، مشحون مجبور به استعفا شد و در این شرایط باید می‌رفت. بالاخره باید از قانون تمکین کرد و به نوعی قانون لازم‌الاجراست.

دبیر فدراسیون بسکتبال در خصوص این‌که چه کسی قرار است سرپرست این فدراسیون شود، گفت: من و دو گزینه دیگر برای این پست مدنظر هستیم، البته نمی‌توانم نامی از 2 گزینه دیگر ببرم.

با این‌که توفیق از کسی به غیر از خودش نام نبرده است اما صحبت‌هایی درباره رامین طباطبایی مدیرکل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان همین طور امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی والیبال شنیده می‌شود. هر دو نفر از بسکتبالیست‌های سابق و تجربه حضور در تیم‌های بسکتبال را هم دارند. علاوه بر این سه نفر گفته می‌شود شاید وزارت ورزش و جوانان در بازه زمانی دو ماهه تا مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال بخواهد یکی از مدیران کل را به عنوان سرپرست معرفی کند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها