بازی‌های انتخابی جام جهانی بسکتبال آغاز شد

ایران و عراق فردا در امان

بازی‌های تیم ملی بسکتبال در انتخابی جام جهانی بسکتبال از فردا آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۱۱

ایران در گروه D جدول چهار تیمی سیستم رقابتی جدید با تیم‌های قطر، عراق و قزاقستان همگروه است. تیم ملی بسکتبال در نخستین بازی با عراق به میدان می‌رود که این مسابقه به دلیل ناآرامی در عراق در امان پایتخت اردن برگزار می‌شود. رقابت‌های انتخابی جام جهانی با 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی به صورت رفت و برگشت و برای نخستین بار برگزار می‌شود. این بازی‌ها از دیروز با دیدار کره و نیوزیلند آغاز شد.

آشنایی با حریف ایران

عراقی‌ها در سال‌های اخیر بازیکنان آمریکایی را تبعه کرده‌اند و از این بازیکنان در تیم‌های ملی و باشگاهی استفاده می‌کنند. در تیم کنونی عراق، دیماریو میفیلد بازیکن سابق کالج جورجیا بازی می‌کند. او در لیگ بسکتبال عراق میانگین 29 امتیاز، هشت ریباند و هشت پاس منجر به گل در هر بازی را در کارنامه دارد. نخستین بازی این بازیکن با پیراهن عراق مقابل ایران است.

لیگ بسکتبال عراق با حضور بازیکنان خارجی در میان مردم این کشور پایگاه خوبی پیدا کرده است. تیم‌های دهوک و الکرخه نیز در سال‌های اخیر به طور متوالی در جام باشگاه‌های آسیا حاضر بودند. ایران در آسیا چلنج پارسال 94 بر 51 عراق را شکست داده بود.

تیم ملی بسکتبال چهارشنبه با 12 بازیکن رهسپار امان شد. ملی‌پوشان بسکتبال پس از بازی با عراق، به ایران بازمی‌گردند تا دوشنبه هفته آینده در دومین دیدار با قطر بازی کنند. بازیکنان ملی‌پوش بعد از پایان نیم‌فصل لیگ برتر گردهم آمدند و تمرینات هماهنگی را پشت سر گذاشتند. بعد از سفر تیم به اردن، دو جلسه تمرینی در این کشور برگزار می‌شود. تیم ملی در نخستین بازی خود با اوشین ساهاکیان، فرید اصلانی، علی الله‌وردی، نوید نیکتاش، محمدجمشیدی، امیر صدیقی، سجاد مشایخی، ارسلان کاظمی، آرمان زنگنه، کیوان ریاعی، روزبه ارغوان و محمد حسن‌زاده به میدان می‌رود.

حرفه‌ای نشده‌ایم

مهران حاتمی سرمربی تیم ملی بسکتبال درباره سیستم جدید رقابتی فیبا در پنجره‌های مختلف می‌گوید: واقعا این مدل برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی برای ما خیلی سخت است. این رقابت‌ها برای فدراسیون، بار مالی زیادی دارد و بازیکنان تیم هم از تنش‌های لیگ به یک باره کنار هم جمع می‌شوند، در حالی که تا دو روز قبل در لیگ روبه‌روی هم بازی می‌کردند. این شرایط خوب نیست؛ اما شاید ما هنوز حرفه‌ای نشده‌ایم.

نسل خوش‌شانس

محمد جمشیدی ملی‌پوش بسکتبال می‌گوید: ما نسل خوش شانسی در بسکتبال هستیم که در این موقعیت قرار گرفتیم. نسل قبل از ما شاید بهترین بازیکنان را داشتند و چند بار قهرمان آسیا شدند اما هرگز فرصت بازی مقابل تماشاگران خودمان را نداشتند. از این جهت، سیستم جدید رقابتی که فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در نظر گرفته است شانس خوبی برای ما به وجود می‌آورد که باید از آن استفاده کرد.

آرمان زنگنه بعد از چند دوره مصدومیت و از دست دادن بازی‌های ملی این بار به ترکیب تیم بازگشت. او به خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: به نظرم موج خوبی برای بسکتبال در ایران راه می‌افتد و این رشته بار دیگر طرفداران زیادی پیدا می‌کند. اگر دوباره مسابقات ملی از تلویزیون دیده شوند و مردم شاهد برد تیم ملی باشند، اتفاق واقعا خوبی است.

جایزه نقدی فیبا

کمیته اجرایی فیبا، 30 میلیون یورو را برای دوره نخست سیستم جدید رقابتی بسکتبال (از سال 2017 تا 2021) تصویب کرد. این مبلغ شامل هزینه‌های اصلی عملیاتی از جمله تولید تلویزیونی است که قبلا بار هزینه‌ای قابل توجهی برای برخی فدراسیون‌های ملی بوده است و همچنین هزینه پوشش بیمه‌ای همه بازیکنان را تامین می‌کند.

کمیته اجرایی فیبا همچنین مبلغ جایزه‌ای را برای همه تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی بسکتبال در نظر گرفته که میزان آن اعلام نشده است.

فیبا در نظر دارد، درآمد‌های حق پخش تلویزیونی را دوباره بین فدراسیون‌ها توزیع کند. البته این توزیع شامل فدراسیون‌هایی می‌شود که در کشور خود بازار تلویزیونی بزرگی دارند. از طرفی فدراسیون‌های باقیمانده، برای نخستین بار، از صندوق سولیداریتی بهره‌مند می‌شوند.

گروه‌ها

گروه A، چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی‌ و نیوزیلند

گروه B، استرالیا، چین‌تایپه، ژاپن و فیلیپین

گروه C، هند، اردن، لبنان و سوریه

گروه D، ایران، عراق، قطر و قزاقستان

در پایان مرحله نخست، سه تیم برتر هر گروه به مرحله بعدی صعود و جمع 12 تیم برتر راه پیدا می‌‌کنند. مرحله دوم، متشکل از دو گروه شش تیمی خواهد بود که در نهایت، سه تیم برتر به علاوه بهترین تیم چهارم،‌ هفت سهمیه قاره آسیا در جام جهانی 2019 را تشکیل می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها