طی دهه‌های گذشته عربستان با تشکیل و سازماندهی گروه‌های ترویستی مانند طالبان، القاعده و داعش سعی کرد به کشورهایی از جمله افغانستان و پاکستان ورود پیدا کند و به دنبال آن شاهد اقدامات تروریستی در آنجا بودیم، عربستان تلاش می‌کرد طالبان را در آن مناطق برقرار کند و در ضمن اولین کشوری بود که آنها را به رسمیت شناخت.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۵۷

رویکردی که امروز در منطقه خاورمیانه در حال شکل‌گیری است ناشی از سیاست‎های نادرست مقامات سعودی در دوسال اخیر و بعد از حمله به یمن است.

به دنبال دخالت‌های عربستان در عراق و سوریه در اقدامی عجیب‌تر شاهد حمله به کشور همجوار خود یمن بودیم؛ یمن کشوری است که به لحاظ اقتصادی ضعیف است و به این ترتیب عربستان تلاش کرد زیربناهای این کشور را از بین ببرد و با حمله به اماکن مسکونی موجب ایجاد رعب و وحشت در آن مناطق شود. هر روز رسانه‌های جهان کودکان یمنی را در حالی نشان می‌دهند که از گرسنگی فقط پوستی بر استخوانشان مانده است. ثروتمند‌ترین دولت عربی اکنون با فقیرترین ملت عربی در یمن می‌جنگد و هر روز خانه و کاشانه و بازار و خیابان‌های آنها را در معرض بمباران‌های بی‌وقفه قرار می‌دهد. وضعیت وخیم و نگران‌کننده در یمن که در نتیجه تجاوز، کشتار غیرنظامیان و محاصره همه‌جانبه این کشور به وجود آمده است و رنج‌های تحمل‌ناپذیری بر مردم این کشور تحمیل کرده است. زبانه‌های آتش جنگ در کشور یمن و در سومین سال این تجاوز همچنان در حال شعله ور شدن است. وضعیت به نحو خشونت‌باری ادامه دارد و تخریب‌های گسترده‌ای در این کشور صورت گرفته است. در‌حالی‌که مرتکبان این تجاوز جنایتکارانه خود نیز اکنون در باتلاق آن دست و پا می‌زنند. نتیجه بیش از دو سال تجاوز علیه کشور آسیب‌دیده یمن، گرفتن جان هزاران انسان بی‌گناه بویژه زنان و کودکان و تخریب مراکز غیرنظامی در این کشور است.

این نوع جنایات از کشوری که خود را داعیه‌دار حرمین شریفین و خادم می‌داند همچنین اهمیتش به‌دلیل رقم خوردن تاریخ اسلام در شهرهای مکه و مدینه است بسیار عجیب می‌نماید و تاریخ جنایات ائتلاف به رهبری عربستان علیه زنان، مردان و کودکان را در یمن از یاد نخواهد برد. کشورهای منطقه طی چندسال اخیر، جز نقض حقوق بشر، تفرقه افکنی میان کشورهای عربی و اسلامی، تکرار و تهدید دیگر کشور‌ها به کشاندن جنگ به داخل خاک آنها، فتنه‌افکنی میان اقلیت‌ها و قومیت‌ها، اعمال فشار بر مقامات سیاسی دیگر کشورها برای استعفا اقدام مثبتی از سوی عربستان مشاهده نکرده‌اند.

از نمونه‌های اخیر دخالت عربستان در امور داخلی کشورهای منطقه استعفای حریری است. در حقیقت این استعفا دخالت آشکار و غیرقانونی عربستان سعودی در کشورهای منطقه است. امروز عربستان به‌دنبال بی‌ثبات‌‌سازی لبنان و تشویق رژیم صهیونیستی به حمله به لبنان است. عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای منطقه می‌کند در حالی که ریاض با فرستادن تروریست‌ها به عراق و سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها و برکناری سعد حریری و نیز محاصره مردم یمن در همه امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند.

مجموعه اقدامات غیرانسانی و کشتارها در جهان اسلام از سوی عربستان، ‌آسیب‌های بسیاری به جهان اسلام وارد کرده است و بشدت این اقدامات و رفتارهای تجاوزکاران و کشتارهای مسلمانان موجب شده نگاه اذهان عمومی جهان اسلام از دشمن مشترکشان که اسرائیل است معطوف به کشوری شود که داعیه‌دار خادمین حرمین شریفین است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی نیز در این اقدامات دست دارد و به عبارت روشن‌تر عربستان در مسیر خواسته‌های رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارد. مقامات سعودی باید به خوبی بدانند که زمان تسلط و سیطره یک کشور بر کشور‌های دیگر به اتمام رسیده است، از این رو اقدامات فعلی آنها در دخالت در امور کشورهایی چون یمن و لبنان راه به جایی نخواهد برد و تاکتیک‎ها و سیاست‎های آنها که با هدایت آمریکا و اسرائیل صورت می‎گیرد را به شکست تلخی تبدیل خواهد کرد. رویکرد عربستان در دخالت صریح در امور لبنان به خوبی نمایانگر این است که سعودی‎ها و ولیعهد جدیدشان محمد بن سلمان راهی را آغاز کردند که عربستان را در مسیر سخت و دشواری قرار خواهد داد.

عباسعلی منصوری‌آرانی / کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها