‌امواج وای‌فای پس از انتشار ‌در تمام جهت‌ها پخش می‌شوند و بسته به جنس اجسامی که در مسیر انتشارشان قرار دارند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. این امواج الکترومغناطیسی از چوب و شیشه عبور می‌کنند، اما مثلا قادر به عبور از آب نیستند. به همین علت است که توصیه می‌شود از قرار دادن آکواریوم در مقابل دستگاه‌های روتر خودداری کنید.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۶۹

این امواج همچنین در برخورد با اجسام فلزی منعکس می‌شوند و حتی بنا بر تحقیقات پژوهشگران کالج دارت‌موث، سیگنال‌های انتشاری دستگاه‌های روتر با نصب یک تکه فویل آلومینیومی نازک در اطراف آنتن‌های دستگاه قابل ‌تقویت است. پژوهشگران ادعا می‌کنند چنانچه این تقویت‌کننده آلومینیومی در محل صحیح نصب شود، قادر به تقویت سیگنال‌های وای‌فای در جهت دلخواه خواهد بود و حتی می‌تواند از انتشار سیگنال‌ها در جهت غیردلخواه (مثلا انتشار در جهت منزل همسایه) جلوگیری کند. همچنین گفته شده این ترفند روی بیشتر روترهای رایج در بازار قابل‌اجراست.

پژوهشگران در تحقیقات پیشین دریافته‌ بودند سیگنال‌های وای‌فای در پی قرارگیری یک عدد قوطی آلومینیومی نوشابه در پشت دستگاه روتر تقویت می‌شوند و تصورشان بر این بود که اجسام آلومینیومی قادرند سیگنال‌های انتشاری را فقط در جهت دلخواه منعکس کنند. همچنین تصور می‌شد اگر این جسم آلومینیومی با آرایش خاصی نصب شود، کارکرد مطلوب‌تری خواهد داشت. بنابراین، پژوهشگران برای این که بتوانند این آرایش خاص را کشف کنند، به الگوریتم‌های محاسباتی پیچیده روی آوردند تا از این طریق به بهینه‌ترین آرایش ممکن برسند. نتایج نهایی از این قرار است که چنانچه جسم آلومینیومی به ‌حالت موجی‌شکل در پشت دستگاه نصب شود، قدرت سیگنال‌های وای‌فای بیشتر تقویت خواهد شد. پژوهشگران در نهایت توانستند با بهره‌گیری از چاپگرهای سه‌بعدی، بازتابنده‌ای تولید کنند که دارای بهینه‌ترین مختصات محاسبه‌شده است و فقط ‌باید با ورق آلومینیوم پوشانده شود. این محصول حدود 35 دلار (معادل حدود 140 هزار تومان) قیمت دارد و سیگنال‌های وای‌فای را خیلی بهتر از قوطی‌های آلومینیومی متمرکز و تقویت می‌کند.

البته، هنوز معلوم نیست کارکرد این محصول تا چه حد با فناوری‌های پیشرفته‌تر تقویت سیگنال‌های وای‌فای قابل رقابت است. به ‌علاوه، هنوز اطلاعات دقیقی درمورد ساز و کار دقیق این محصول درخصوص چگونگی افزایش امنیت سیگنال‌های وای‌فای در دسترس نیست، اما احتمال می‌رود چون این محصول باعث تقویت سیگنال‌ها فقط در یک جهت می‌شود، به افزایش امنیت سیگنال‌های وای‌فای نیز کمک می‌کند، زیرا اگر سیگنال‌های متفرقه زیادی در فضا پخش نباشند، هکرها بسختی می‌توانند خط حرکت سیگنال را ردیابی کنند.

منبع: IFLScience

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها