در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
غلامرضا موسوی، عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان در گفتوگو با فارس درباره این مهم که بسیاری از فیلمسازان در شرایط فعلی معتقدند فیلمهایشان بدرستی دیده نمیشود و فرصت اکران مناسب ندارند، گفت: فیلمها بر اساس مخاطب برنامهریزی میشود و سیستم عرضه و تقاضا مانند همه کالاها از جمله کتاب ارائه میشود. وقتی کتابی را نویسنده مینویسد، نمیتواند تعیین تیراژ کند. این مخاطب است که تعیین میکند کتاب به چاپهای بعدی برسد و تیراژ آن چقدر باشد.
او ادامه داد: فیلم را باید تماشاگر انتخاب کند و برای حضور در سالن سینما هزینه بپردازد. سالن سینما و مدیر سالن سینما هم هزینه دارد و فیلمی را که اکران میکند، باید بتواند مخاطب را با خود همراه سازد. سینمای مستقل یا فیلمهای فیلمسازان اول باید قواعد سینمای حرفهای را رعایت و مخاطب را با خود همراه کنند. قوانین تدوین شده برای سینمای حرفهای به گونهای است که هر فیلمی با سینماها قرارداد دارد، باید حداقل در سه سئانس و به صورت چرخشی امکان نمایش برای فیلم فراهم کند. اگر فیلم توان جذب مخاطب داشته باشد، به صلاحدید مدیران سینما، سئانسهای بیشتری را در اختیار خواهد گرفت.
موسوی در پاسخ گلایه فیلمسازان از شرایط اکران گفت: دوستان فیلمساز احتمالا اطلاع دقیقی از نحوه قراردادها ندارند. اگر فیلم هنری است و امکان جذب مخاطب را به صورت گسترده ندارد، میتواند در گروه هنر و تجربه که هزینهاش توسط دولت پرداخت میشود اکران شود. اگر تخلفی از سوی سینما دار وجود دارد، پخشکننده و در مراتب بعدی تهیهکننده به عنوان صاحب اثر و فیلمساز، این تخلفات را به شورای صنفی گزارش دهند تا رسیدگی شود.
او ادامه داد: نمونه بارز عرضه و تقاضا، فیلم سینمایی قهرمانان کوچک است، این فیلم با موضوع کودک و نوجوان قرارداد دو هفته نمایش با سرگروهی سینما آزادی داشت، اما به دلیل فروش خوب و اقبال مخاطب همچنان فیلم در سرگروه سینمایی آزادی باقی مانده است.
عضو شورای صنفی نمایش گفت: قواعدی وجود دارد. فیلمسازان وقتی فیلم میسازند باید جمعیت هدف خود را در نظر بگیرند و اگر مخاطب محدودی جمعیت هدف فیلمساز است باید درگروه هنر و تجربه اکران شود. باید بپذیریم قانون عرضه و تقاضا در سینما رعایت شود. تا چه زمانی باید دست در جیب دولت داشته باشیم. اگر مردم از فیلم استقبال نمیکنند باید در گروه دیگری که برای آن در نظر گرفته شده است (هنر و تجربه)، اکران شود.
موسوی تاکید کرد: اگر قضاوت بر عهده فیلمساز باشد، همه شاهکار میسازند، اما تماشاچی تعیینکننده است و باید انتخاب کند. باید آثار سینمایی بدرستی تبلیغ شوند تا مخاطب تشویق به دیدن اثر شود که در این زمینه، نهادها و ارگانهایی که امکان تبلیغات برایشان فراهم است، از جمله شهرداری و رسانه ملی میتوانند کمککننده باشند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد